AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #1 Skrevet 16. oktober 2021 Lite tankeeksperiment: Man slår sammen alle institusjoner innen høyere utdanning til én stor institusjon. I stedet for at man har NTNU, UiO, UiB, osv. så blir det bare Universitetet i Norge - campus Trondheim / Oslo / Bergen / osv. Alle like studieprogram og fag følger nøyaktig samme struktur/oppbygning som resten av campusene gjennom landet, og gjennomføres på nøyaktig samme måte. For at det ikke skal oppstå noen form for elitisme, så blir det gjennomført loddtrekning på hvor du som student skal studere. Dvs. komme du inn på f.eks Økonomistudiene, så blir det tilfeldig om du skal studere ved f.eks campus Bergen, Oslo, Trondheim, Tromsø, osv. Min første tanke er at utgifter mot f.eks administrasjon hadde gått ned, samt at man hadde fått en langt mer "standardisert" utdanning. Anonymkode: 7362b...7b0
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #2 Skrevet 16. oktober 2021 Loddtrekning på hvor man skal gå er i så fall en ekstremt dårlig løsning. Jeg kan fint studere på universitetet i sør-øst Norge, eller universitetet i Oslo, men Bergen og Trondheim er uaktuelt pga avstand. Tror det hadde endt med at mange måtte utsatt studer, i håp om å komme inn en annen plass neste år. Anonymkode: f0ce6...154 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #3 Skrevet 16. oktober 2021 Helt urealistisk, og det vil senke standarden på norsk utdanning mye. Er du kommunist også, kanskje? Anonymkode: dab20...31d 5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #4 Skrevet 16. oktober 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Helt urealistisk, og det vil senke standarden på norsk utdanning mye. Er du kommunist også, kanskje? Anonymkode: dab20...31d Nøyaktig hvorfor vil dette senke standarden på Norsk utdanning? Også er det jo interessant at du konkluderer med at noen må tilhøre en ideologi basert på tankeeksperiment. Dette er forøvrig en logisk brist, da jeg i neste setning like fort kan presentere et nytt tankeeksperiment som speiler en helt annen type ideologi. Anonymkode: 7362b...7b0
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #5 Skrevet 16. oktober 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Loddtrekning på hvor man skal gå er i så fall en ekstremt dårlig løsning. Jeg kan fint studere på universitetet i sør-øst Norge, eller universitetet i Oslo, men Bergen og Trondheim er uaktuelt pga avstand. Tror det hadde endt med at mange måtte utsatt studer, i håp om å komme inn en annen plass neste år. Anonymkode: f0ce6...154 Det fungerer jo fint mtp. førstegangstjenesten, og militærtjeneste generelt. En kan selvfølgelig søke seg det man vil, men det er ingen garanti for dette. Og slik har det jo vært i alle år. Anonymkode: 7362b...7b0
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #6 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nøyaktig hvorfor vil dette senke standarden på Norsk utdanning? Også er det jo interessant at du konkluderer med at noen må tilhøre en ideologi basert på tankeeksperiment. Dette er forøvrig en logisk brist, da jeg i neste setning like fort kan presentere et nytt tankeeksperiment som speiler en helt annen type ideologi. Anonymkode: 7362b...7b0 Jeg konkluderer ikke, jeg stilte spørsmål. I høyere utdanning som i andre organisasjoner er det i stor grad konkurranse som driver fagfeltene fremover. Det er stor forskjell på de ulike institusjonene, f. eks UiO sammenlignet med høyskolen på Nesna. Disse to har lite til felles, og et tvungent samarbeid vil trolig være lite ønsket og ugunstig for begge. Og så er det fint at ulike institusjoner kan ha ulike tilnærminger til å lære seg vekk samme fagfelt. Skjønner ikke hvorfor det skal være positivt at alle skal lære på akkurat samme måte? Det er fortsatt mye forbedringspotensiale når det gjelder UH-pedagogikk, og da er det bra at ulik metodikk kan prøves ut ulike steder. Anonymkode: dab20...31d 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #7 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg konkluderer ikke, jeg stilte spørsmål. I høyere utdanning som i andre organisasjoner er det i stor grad konkurranse som driver fagfeltene fremover. Det er stor forskjell på de ulike institusjonene, f. eks UiO sammenlignet med høyskolen på Nesna. Disse to har lite til felles, og et tvungent samarbeid vil trolig være lite ønsket og ugunstig for begge. Og så er det fint at ulike institusjoner kan ha ulike tilnærminger til å lære seg vekk samme fagfelt. Skjønner ikke hvorfor det skal være positivt at alle skal lære på akkurat samme måte? Det er fortsatt mye forbedringspotensiale når det gjelder UH-pedagogikk, og da er det bra at ulik metodikk kan prøves ut ulike steder. Anonymkode: dab20...31d Videre: det vil gå utover metodefrihet og autonomi til den enkelte foreleser. Likt det som har skjedd i grunnskolen. Ikke akkurat motiverende. Akademia er den siste institusjonen som trenger detaljstyring ovenfra. Anonymkode: dab20...31d 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #8 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det fungerer jo fint mtp. førstegangstjenesten, og militærtjeneste generelt. En kan selvfølgelig søke seg det man vil, men det er ingen garanti for dette. Og slik har det jo vært i alle år. Anonymkode: 7362b...7b0 Nå er det vel litt forskjell på militæret og studier. Førstegangstjeneste er vel gjerne noe man gjør fordi man må, i en alder av 18. I alle fall lenge før man har etablert seg. Stadig flere utdanner seg i høyere alder. Selvsagt kunne jeg flyttet til Bergen eller Trondheim da jeg var 18/19 år. Jeg kan dog ikke det nå, i en alder av 30, med masse forpliktelser her jeg bor nå. Så et slikt opplegg ville rett og slett stoppet meg fra å kunne studere/omskolere meg, eller i alle fall utsatt det dersom jeg ikke hadde flaks og kom inn på studiested i nærheten av der jeg bor. Anonymkode: f0ce6...154 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #9 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min første tanke er at utgifter mot f.eks administrasjon hadde gått ned, samt at man hadde fått en langt mer "standardisert" utdanning. Kostnader til administrasjon går ikke ned når enheter blir slått sammen til store enheter, tvert i mot, det blir mange flere sjefer med høye lønninger. Anonymkode: dbf38...f53 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #10 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kostnader til administrasjon går ikke ned når enheter blir slått sammen til store enheter, tvert i mot, det blir mange flere sjefer med høye lønninger. Anonymkode: dbf38...f53 Enig. Og hvorfor er det positivt med en «standardisert» utdanning..? Anonymkode: dab20...31d 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #11 Skrevet 16. oktober 2021 Et interessant spørsmål som tvinger oss til å tenke gjennom hva et universitet egentlig er. Helt konkret. En mer naturlig parallell er domstolene. Det er i grunn en én organisasjon, sentralt styrt men med lokaliteter over hele landet. For domstolene er det en klar fordel med en sånn organisering av hensyn til likhetsbehandling. Dette er ikke like viktig innen høyere utdanning og forskning. For universiteter og forskning spesielt er meningsutveksling en sentral pådriver for kunnskap. Skal man få forskjellige meninger å bryne seg på, må man ha institusjoner som er selvstendige uavhgengige av hverandre. Det kan sammelinges med mediene. Det er stor forskjell på å bare ha NRK vs et hav av alternativer. Anonymkode: e12c0...4a4 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #12 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Et interessant spørsmål som tvinger oss til å tenke gjennom hva et universitet egentlig er. Helt konkret. En mer naturlig parallell er domstolene. Det er i grunn en én organisasjon, sentralt styrt men med lokaliteter over hele landet. For domstolene er det en klar fordel med en sånn organisering av hensyn til likhetsbehandling. Dette er ikke like viktig innen høyere utdanning og forskning. For universiteter og forskning spesielt er meningsutveksling en sentral pådriver for kunnskap. Skal man få forskjellige meninger å bryne seg på, må man ha institusjoner som er selvstendige uavhgengige av hverandre. Det kan sammelinges med mediene. Det er stor forskjell på å bare ha NRK vs et hav av alternativer. Anonymkode: e12c0...4a4 Ja. Meget god sammenligning. I høyere utdanning trenger vi ulike meninger, at institusjonene tar selvstendige valg og så videre. Anonymkode: dab20...31d
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #13 Skrevet 16. oktober 2021 Det er snakk om på bachelor og master-nivå, og jeg vil tørre å påstå at konkurranse på disse nivåene ikke bidrar til noen spesiell fremgang innen akademia i Norge. Fremgang og gjennombrudd innen akademia skjer 99% av tiden på forsknings-nivå. Det er knapt noen master-studenter som får publisert sine funn - i beste tilfelle får de publisert masteroppgaven / eventuelt at det blir laget en forskningsartikkel basert på denne masteroppgaven, men det er veldig få. Også kan det jo bare være sunt at det ikke blir for mye akademisk innavl - der man har akademikere som hele sitt liv har holdt seg til én og samme skole. Jeg tenker at standardisering vil øke til mindre sentralisering av talent. Anonymkode: 7362b...7b0
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #14 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er snakk om på bachelor og master-nivå, og jeg vil tørre å påstå at konkurranse på disse nivåene ikke bidrar til noen spesiell fremgang innen akademia i Norge. Fremgang og gjennombrudd innen akademia skjer 99% av tiden på forsknings-nivå. Det er knapt noen master-studenter som får publisert sine funn - i beste tilfelle får de publisert masteroppgaven / eventuelt at det blir laget en forskningsartikkel basert på denne masteroppgaven, men det er veldig få. Også kan det jo bare være sunt at det ikke blir for mye akademisk innavl - der man har akademikere som hele sitt liv har holdt seg til én og samme skole. Jeg tenker at standardisering vil øke til mindre sentralisering av talent. Anonymkode: 7362b...7b0 Du ser ikke det store bildet. Det er ikke snakk om at bachelor/master-studenter skal publisere forskning. Heller at disse kan velge et fagmiljø hvor de kan vokse og gradvis tre inn i forskning. Dette er viktig for at akademia i Norge skal ha fremgang, jo. Og akademisk innavl er jo typisk noe man ser på de mindre høyskolene. Det er uheldig, ja. Men ved å «tvinge» de flinkeste til å samarbeide med mini-høyskoler vil man vel heller se mer av dette. Og et annet spørsmål: hvorfor er det negativt med konkurranse for å gå på de mest attraktive skolene/stedene? Jeg tenker det bare er positivt. Det ER konkurranse i akademia og slik skal det være. Vi i Norge må være på nivå med internasjonal forskning, og da har det ikke noe for seg å ta vekk konkurranse her. Anonymkode: dab20...31d
Yoshi Skrevet 17. oktober 2021 #15 Skrevet 17. oktober 2021 Det hadde vel ført til mer byråkrati og flere lederlønninger. Siden avstandene er så store ville de heller ikke fått stordriftfordeler. Kan ikke sende forelesere rundt hele landet. Det ville heller ikke løst problemet med dårlige forelesere. Ingen i voksen alder, par eller familier kunne studert. Hvorfor loddtrekning om studiested og ikke ha tilhørelse fra hjemsted? Ingen som begår et lovbrudd i Oslo blir sendt til tinghuset i Bodø.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #16 Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 15.46): Det fungerer jo fint mtp. førstegangstjenesten, og militærtjeneste generelt. En kan selvfølgelig søke seg det man vil, men det er ingen garanti for dette. Og slik har det jo vært i alle år. Anonymkode: 7362b...7b0 Hva med meg som har tre barn og mann, hvor begge foreldre har fast jobb i nærheten av Bergen. Da ville det blitt særs upraktisk om jeg kom inn på skole i Oslo eller Kristiansand. Det vil jo gjøre at det bare er unge som ikke er etablert enda som kan studere. Anonymkode: 72f39...c37
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #17 Skrevet 17. oktober 2021 Teit idé og det dundrer kommunisme i mine ører. Skolene mister status og det blir ikke noe valgfrihet for at folk selv kan velge hva og hvor de ønsker å studere. Anonymkode: 4024b...d1d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå