Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva trenger man i en fødebag når man skal ha keisersnitt? Er det noe annet «ekstra» eller noe man ikke trenger ifht en vanlig fødsel? Og hvordan fungerer renselse etter et keisersnitt? Samme som ved vanlig fødsel?

Anonymkode: ed421...657

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter mitt planlagte ks var det ganske lite renselse. Jeg brukte vel 3-4 Tena-bleier fra sykehuset første tiden etterpå, og gikk deretter over på nattbind jeg selv hadde med meg. Har hørt at de renser livmoren for innhold før de syr igjen, så sikkert derfor renselsen er sparsom.

To ting jeg hadde med meg var Minifom tabletter mot luft i magen og Duphalac laktulose mot treg mage. Mange får luftsmerter etter ks, og det gjør ganske vondt. Minifom kan forebygge dette, jeg startet med å ta det noen dager før ks og tror det hjalp meg til mindre smerter. Duphalac tok jeg nesten hele graviditeten igjennom for å forebygge treg mage, og magetrøbbel er noe man IKKE vil ha etter ks. Så anbefaler det. I tillegg tok jeg klyster kvelden før ks. Ingenting av dette var særlig anbefalt fra sykehuset men de sa jeg kunne velge selv. Er svært glad jeg gjorde det. Å gjøre nr.2 dagen etter ks hadde nok gjort ganske vondt.

En annen ting jeg var glad jeg hadde med var magebeltet Belly Bandit Bamboo. Det var veldig behagelig å gå med etter ks og hjalp livmoren å trekke seg sammen. 

Ellers tok jeg med de vanlige tingene i fødebagen: klær til meg og baby, litt snacks, toalettsaker, mobillader osv.

Lykke til! Planlagt ks er en flott opplevelse.

Anonymkode: 8e605...9db

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Etter mitt planlagte ks var det ganske lite renselse. Jeg brukte vel 3-4 Tena-bleier fra sykehuset første tiden etterpå, og gikk deretter over på nattbind jeg selv hadde med meg. Har hørt at de renser livmoren for innhold før de syr igjen, så sikkert derfor renselsen er sparsom.

To ting jeg hadde med meg var Minifom tabletter mot luft i magen og Duphalac laktulose mot treg mage. Mange får luftsmerter etter ks, og det gjør ganske vondt. Minifom kan forebygge dette, jeg startet med å ta det noen dager før ks og tror det hjalp meg til mindre smerter. Duphalac tok jeg nesten hele graviditeten igjennom for å forebygge treg mage, og magetrøbbel er noe man IKKE vil ha etter ks. Så anbefaler det. I tillegg tok jeg klyster kvelden før ks. Ingenting av dette var særlig anbefalt fra sykehuset men de sa jeg kunne velge selv. Er svært glad jeg gjorde det. Å gjøre nr.2 dagen etter ks hadde nok gjort ganske vondt.

En annen ting jeg var glad jeg hadde med var magebeltet Belly Bandit Bamboo. Det var veldig behagelig å gå med etter ks og hjalp livmoren å trekke seg sammen. 

Ellers tok jeg med de vanlige tingene i fødebagen: klær til meg og baby, litt snacks, toalettsaker, mobillader osv.

Tusentakk for et så utfyllende svar med mange gode tips!! Godt å høre at din opplevelse med planlagt ks var fin. Jeg er utrolig nervøs for alt dette, men slike opplevelser er godt å høre om og hjelper mye! 

-ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvordan gikk du ut fra str på beltet? Målte du magen og tok det som den lå innenfor før fødsel eller det du tror den var innenfor etterpå?🙈😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan gikk du ut fra str på beltet? Målte du magen og tok det som den lå innenfor før fødsel eller det du tror den var innenfor etterpå?🙈😅

Mener å huske at jeg gikk ut i fra størrelse jeg hadde før graviditeten. Men det står litt her om hvordan de anbefaler å velge størrelse: 

https://baremote.no/produkt/belly-bandit-magebelte-bamboo-natur-s/

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusentakk for et så utfyllende svar med mange gode tips!! Godt å høre at din opplevelse med planlagt ks var fin. Jeg er utrolig nervøs for alt dette, men slike opplevelser er godt å høre om og hjelper mye! 

-ts

Jeg var også veldig nervøs før ks, men de på sykehuset betrygget meg med at dette var et rutineinngrep. Det er nok mye mer dramatisk med hastesnitt. Det var en veldig rolig og fin stemning på operasjonsstuen, og jeg kjente absolutt ingen ubehag. De satt bedøvelsen i ryggen (kjente ikke noe til den), og satt inn kateteret når bedøvelsen hadde begynt å virke, så kjente ikke noe til det hellerBaby hadde full pott på apgar score og jeg var på bena dagen etter.

Håper du får en like fin opplevelse du også :) 

• Liker 1
Skrevet

En ting som ikke er nevnt og som jeg hadde stor nytte av var et bæresjal (dersom du har dette). Barn som fødes med ks får ikke klemt vannet ut av lungene slik de som fødes vaginalt gjør og kan være en del kvalme og kaste opp etter fødsel. Kan godt hende vi var uheldige (ettersom hun var på grensen til prematur), men endte opp med å holde henne hele den første natten pga oppkast og da var det godt å legge henne i bæresjalet, lene seg bakover og hvile litt.

Anonymkode: 81f35...c6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mener å huske at jeg gikk ut i fra størrelse jeg hadde før graviditeten. Men det står litt her om hvordan de anbefaler å velge størrelse: 

https://baremote.no/produkt/belly-bandit-magebelte-bamboo-natur-s/

Supert, tusentakk for god hjelp🤩 skal inn å sjekke ut!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var også veldig nervøs før ks, men de på sykehuset betrygget meg med at dette var et rutineinngrep. Det er nok mye mer dramatisk med hastesnitt. Det var en veldig rolig og fin stemning på operasjonsstuen, og jeg kjente absolutt ingen ubehag. De satt bedøvelsen i ryggen (kjente ikke noe til den), og satt inn kateteret når bedøvelsen hadde begynt å virke, så kjente ikke noe til det hellerBaby hadde full pott på apgar score og jeg var på bena dagen etter.

Håper du får en like fin opplevelse du også :) 

Det er godt å høre og vite at det er rutine. Antar at det helt sikkert er mer dramatisk ja, er ekstremt takknemlig for at jeg får det planlagt. Det hadde virkelig vært skrekken for min del å få hastekeisersnitt😅 Så kjekt å høre at det var en så fin opplevelse for deg. Bedøvelsen er også noe jeg har gruet meg til🙈 Jeg håper virkelig at det går slik for meg også, det hadde vært fantastisk!

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En ting som ikke er nevnt og som jeg hadde stor nytte av var et bæresjal (dersom du har dette). Barn som fødes med ks får ikke klemt vannet ut av lungene slik de som fødes vaginalt gjør og kan være en del kvalme og kaste opp etter fødsel. Kan godt hende vi var uheldige (ettersom hun var på grensen til prematur), men endte opp med å holde henne hele den første natten pga oppkast og da var det godt å legge henne i bæresjalet, lene seg bakover og hvile litt.

Anonymkode: 81f35...c6d

Tusentakk for fler tips🌸Og slikt er absolutt godt å vite om på forhånd!! Det visste jeg ikke og har heller ikke hørt noe om. Vet at de har mer vann i lungene og derfor kan høres litt «surklete» ut når de puster, men ikke at det kunne føre til oppkast osv. Så veldig glad for informasjon om det! Tusentakk! 

Skrevet

Jeg fikk akutt ks på natten og det gikk kjempefint. Renselse har jeg ikke så mye å sammenligne med, men jeg hadde ganske mye blødning de første dagene, så gikk det over til sparsom illeluktende mensen i 10 uker. Med et kort opphold imellom. Det er jo skorpe fra både der morkake har vært og  snittet i livmor som skal ut. 

Var foressten oppe og kom meg i  dusjen påfølgende morgen. Tror ikke du trenger ha med deg så mye, de har bind i alle størrelser på sykehuset. De har luftige nettingtruser som er lange og kjekke. Men savnet noe strammere, så jeg gikk til innkjøp av stramme elastiske Mammatruser med veldig høyt liv så fort jeg kom hjem :)

Lykke til! 

Anonymkode: 70191...51b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...