AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #1 Skrevet 16. oktober 2021 Vi har alle grei inntekt men ikke nok til at vi kan kjøpe hver for oss. Da har vi tenkt at vi kan kjøpe en litt stor enebolig sammen. Avtalen kommer til å være at vi må binde oss til dette i 3 år sånn at vi faktisk kan tjene på det. Ei vennine av meg mente dette var rart? Men jeg skjønner ikke hva som er rart med det? Jeg mener det er smart men meg om det? Eller? Anonymkode: 3afad...5f8 1
Million Skrevet 16. oktober 2021 #2 Skrevet 16. oktober 2021 Vel, man kan fort komme i krangel med sine søsken om man bor for tett i voksen alder, og da er det virkelig ræva å måtte holde ut og bo i samme hus 2-3 år til...! Det er liksom ikke naturlig å være voksne og bo sammen med sine søsken da. Man skiller som regel lag, og det er det nok en naturlig grunn til. Og å krangle med familie blir i blant til rene blodsfeider som varer i årevis. Man skal ikke se bort fra at det kan bli bråk, med andre ord, når man vurderer å kjøpe bolig med søsken. Jeg ville ikke kjøpt bolig sammen med noen av mine søsken, nei. Ikke da jeg var ung heller. Nå har jeg bare brødre da, men jeg ville uansett ikke gjort det om de var av samme kjønn som meg, altså jenter.
Wilma89 Skrevet 16. oktober 2021 #3 Skrevet 16. oktober 2021 Jeg kunne fint kjøpt med søsteren min hvis vi bodde i samme område. Man må bare sørge for å ha en god avtale på plass med tanke på fremtidige kjærester osv. 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #4 Skrevet 16. oktober 2021 JA, rart å kjøpe sammen med søsken, venner osv. Anonymkode: 736c8...33e
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #5 Skrevet 16. oktober 2021 Rart og rart, heller uvanlig. Men jeg hadde ikke orket å bo sammen med søsken i voksen alder. Anonymkode: 4b76f...e89 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #6 Skrevet 16. oktober 2021 Jeg hadde aldri i livet gjort noe sånt. Jeg og min søster er nære, men aldri. For det å bli misbrukt, det å unnlate å betale sin del med dårlig unnskyldning kan skape store problemer og krangler. Hva faen skal man gjøre da liksom, når mamma sier at man må samarbeide og hjelpe hverandre når lillesøster vrir seg unna sin del av strømregningen. Fordi hun har vært ute daglig med kjæresten, mens jeg har vært hjemme. Så det å betale en mindre andel er jo en "selvfølge". Altså dette er veldig realistisk problemstilling som lett kan oppstå. Man må ha en avtale om bruksrett og skade på felles møbler og apparater. Hvem skal dekke slitasje og skader? Hvordan skal det splittes ved utflytting? Festing, støy og bråk om kvelden og helger og besøk, alt må avtales og overholdes og alt er fallgruver for store konflikter og krangler. Det er vanskelig å være hard og kald når det kommer til familie, og krangler er ikke bare bare, det ødelegger ufattelig mye og terskelen for å krangle er lavere med familie enn andre. Så nei, jævlig dårlig ide. Da må man i så fall være kald og hard og ha en solid skriftlig avtale, og ha baller til å ta det videre ved konflikter ved behov. Anonymkode: 24254...f38
Gjest WhisperingWind Skrevet 16. oktober 2021 #7 Skrevet 16. oktober 2021 Kun om dere tenker å leie det ut👀
Fireflies Skrevet 16. oktober 2021 #8 Skrevet 16. oktober 2021 Det er ikke vanlig i Norge, men så lenge dere kommer overens så går det nok fint. 1
Poledra Skrevet 16. oktober 2021 #9 Skrevet 16. oktober 2021 Det er folk som kjøper bolig med venner så for å komme inn på bolimarkedet. Jeg hadde heller kjøpt med familie enn med venner. Greit å ha god avtale på fordeling av kostnader, husarbeid etc slik at det blir mist mulig misnøye. 4
GammelKaktus Skrevet 16. oktober 2021 #10 Skrevet 16. oktober 2021 Ser ikke at det skal være et problem så lenge det er ordna forhold og ikke ender opp med å ødelegge hele søskenforholdet, er ikke alltid det skal så mye til. 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #11 Skrevet 16. oktober 2021 Uvanlig i Norge i vært fall. Jeg tror jeg kunne klart å bo med en av søstrene mine men vi har helt klart måtte hatt hver vår del. I enkelte land er det helt normal å bo med nær familie hele livet. Anonymkode: 1b962...d83
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #12 Skrevet 16. oktober 2021 Det kan fort bli uenigheter om prioriteringer. Skal dere male huset? Når? Hvor mye skal det koste? Hva skjer hvis dere er uenige? Det er utrolig kjipt å ha en skriftlig avtale om at dere MÅ bo der i feks 3 år, og så treffer den ene av dere drømmepartneren. Ønsker å flytte sammrn og skape et liv i tosomhet. Skal denne partneren flytte inn? Da er det tre huseiere og den siste som et vedheng uten makt eller myndighet til noe som helst i "sitt" hjem. Hen vil da få halve svigerslekt ved frokostbordet, hver dag. Anonymkode: e6d72...ead
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #13 Skrevet 16. oktober 2021 Kjenner noen som gjorde det. Det gikk fint det første året, men så ble det diskusjon om oppussing, tidsbruk i stue og alt mulig. Den ene flyttet ut. Jeg kunne ikke gjort det, og tror at om man skal bør man ha klare regler og forventninger om husarbeid, hvor ryddig det skal være bruk av stue, hva om den ene får kjæreste osv. Anonymkode: f2ddb...5dd
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #14 Skrevet 16. oktober 2021 Jeg kjenner flere søsken som har kjøpt bolig sammen. Da har de som oftest kjøpt en 3 roms-leilighet og bodd der sammen frem til de fikk kjærester og kjøpt den ene ut, eller at de solgte leiligheten og kjøpte hver sin i stedet. Dette har vært både søstre og brødre. Så lenge man er gode venner der jeg ikke problemet. Anonymkode: 7622b...a95 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #15 Skrevet 16. oktober 2021 Jeg tror man skal kjenne noen veldig veldig godt og være veldig veldig enige for at dette skal fungere. Hvordan skal dere organisere det daglige, som husarbeid eller hagearbeid? Hva når noen får seg kjæreste og de vil ha dem med hjem hele tiden, kanskje boende sammen med dere? Vil det være greit å være den eneste single når de to andre søsknene har fått seg samboere som tar plass i huset? Hva med annet besøk eller fester? Hva med vedlikehold av huset? Blir dere enige om hva som trengs å gjøres og hvor mye penger dere skal bruke på det? Hva med møbler? Hvem kjøper og eier hva og er det greit å ta med seg sitt når de flytter? Mye kan skje på tre år, det kan være tøft å holde ut i to år til når man bare venter på å kunne flytte sammen med kjæresten sin. Hva skjer så etter tre år og noen vil ut, har de andre da råd til å kjøpe noe eget eller har dere da bare forskjøvet problemet ytterligere? Anonymkode: 7be77...1b5
Suma Skrevet 16. oktober 2021 #16 Skrevet 16. oktober 2021 Vet om flere som har gjort det på denne måten for å komme seg inn på boligmarkedet, synes ikke det er rart! 1
Gjest Alterego666 Skrevet 16. oktober 2021 #17 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ei vennine av meg mente dette var rart? Men jeg skjønner ikke hva som er rart med det? Jeg mener det er smart men meg om det? Eller? Det er uvanlig, men kan være et sjakktrekk. Hva andre mener spiller vel ingen rolle. Jeg anbefaler det dersom det ikke blir belastende på søskenforholdet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå