Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
32 minutter siden, hvaskaljeghete? said:

Er alle som nesten ikke går i moskéen da heller ikke muslimer? Eller er det ekstra viktig at akkurat denne mannen ikke er muslim

Det Kan jeg ikke uttale meg om. 

En Kan være Muslim uten og gå til Moskee hver dag. Men nå er det ikke det vi diskuterer her Heller.

32 minutter siden, hvaskaljeghete? said:

Mulig du har rett at han ikke er muslim, enda mer mulig religion ikke er motivet, men jeg har ikke sett noe bevis på at man kan utelukke det.

Ja er helt sikker på at dette ikke har noe med Islam og gjøre. Det ene beviset på at han ikke er Muslim, er jo at han ikke vet hva Islam er. og han vet ikke engang at  prophet Mohammed fred være med han er Allah's siste budskap. Andre bevis er at politiet selv sier at han ikke har sterk tilhørighet I islam. Tredje bevis er at muslimer og imamer over hele norge sier at de ikke vet noe om han men at de vet at han ikke har noe med islam og gjøre. 

Ved konversjon til islam må det være vinter Dvs imamer.. ingen imam I norge har vitnet for han. Da hadde det blitt bekreftet.

Dessuten har han ikke engang et muslimskt navn.

Og denne mannen har histore fra før  om at han er psykisk syk og ustabil. 

Han er ikke muslim men mental syk

Endret av amourerah
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
pinnelinn skrev (På 16.10.2021 den 14.56):

I kjent stil har offentligheten igjen en lemfeldig omgang med motiver i kriminalsaker.

På tide å lære at motiv i drapssaker er komplekst og må etterforskes nøye på samme måte som andre faktorer i drapssaker.

Dette gjelder uansett om gjerningsmannen er muslim, eller offeret er muslim drept av en hvit mann. Altfor ofte tas det raske konklusjoner om rasisme eller jihadisme.

Det rapporteres om muslimer som ber om nøyere etterforskning av motiv. Jeg håper både de og resten av offentligheten husker på dette til fremtidige kriminalsaker.

For øvrig er en konvertitt en konvertitt. Det finnes ingen graderinger. Det er ikke opp til politiet eller andre muslimer å avgjøre om han var "ordentlig muslim" eller ikke. Dersom han erklærer seg som muslim, så er han det. Om dette har noe med drapene å gjøre, må som sagt etterforskningen avgjøre. Men opplysningen fra politiet om konverteringen er verken feil eller unødvendig. Det er en del av etterforskningen. Hvilken skostørrelse han bruker er derimot ikke en del av etterforskningen og dermed unødvendig.

Jeg er konvertitt, og vil ikke sammenlignes med denne personen. Vi er helt ulike. Og erklærer man seg muslim og ikke praktiserer, så faller du ut av islam. Denne tankegangen om at man kan definere seg selv uavhengig av praksis er bare tøv, for det han har gjort minner ikke noe om hva islam står for. Jeg synes det er forferdelig  at slike mennesker skal stå å si man er muslim, og så skal det gå utover alle andre muslimer. Uvitne mennesker vil da ha meg eller andre muslimer til å aktivt ta avstand på initiativ som om det var et av barna våre og svare for hans handlinger. 

Jeg  synes det er skummelt å gå ut. Man kan tydelig se at jeg er norsk og jeg bruker hijab. Når mennesker setter sånne som han og meg i samme bås, det er ekkelt. 

Jeg sier ikke at du gjør det, for det du sier er at man må etterforske motivet uavhengig av tro eller ikke tro osv, men det er mange som automatisk trekker tråder mellom ham og andre muslimer. Særlig konvertitter.. 😕

• Liker 3
Skrevet (endret)
amourerah skrev (12 minutter siden):

Det ene beviset på at han ikke er Muslim, er jo at han ikke vet hva Islam er. og han vet ikke engang at  prophet Mohammed fred være med han er Allah's siste budskap.

Hva med Mahdi?

Andre bevis er at politiet selv sier at han ikke har sterk tilhørighet I islam

Hvor mange muslimer utelukker man fra islam med det kriteriet?

Tredje bevis er at muslimer og imamer over hele norge sier at de ikke vet noe om han men at de vet at han ikke har noe med islam og gjøre. 

Ved konversjon til islam må det være vinter Dvs imamer.. ingen imam I norge har vitnet for han. Da hadde det blitt bekreftet.

Hva om det var en utenlandsk imam? Eller kanskje imamen holder kjeft om det?

Endret av hvaskaljeghete?
  • Liker 1
Skrevet
amourerah skrev (6 timer siden):

Uenig. Problemet er at folk ikke klarer og innse at dette ikke hadde noe med islam og gjøre.

Det er fakta at det finnes farlige nordmenn og høyreekstremister som ønsker og skade muslimer og invandrere også. Men det blir ikke snakket mye om. Se på moskee angrepet I 2019 dagen rett før eid. 

Ja rasisme finnes overalt, islam er ingen rase med religion. Det finnes kristene og som er rasister slik som ABB og philip manshaus. 

Det finnes atiester også som er rasister.  Men saken her er at denne mannen gjorde det han gjorde paga sykdom. Og ikke Islam.

Nå mente jeg generelt, og ikke bare i Kongsberg saken. 

Hadde man også hatt en modig debatt rundt islamisme, vil ikke synsing rundt Kongsberg terroristens tro heller bli så polariserende og krenkende som den ser ut til å ha blitt.  

Virker for meg som muslimer må forte seg å forsvare sin religion så fort noen sier ordet muslim eller islam. 

Man burde kunne ha flere tanker samtidig. Være muslim, ha sin tro, og samtidig kunne ha en saklig debatt rundt negative aspekter ved islamisme/islamister. 

• Liker 4
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt,  avsporinger og innhold med opphavsrett. Lomvi, mod. 

Skrevet
Anemonen skrev (14 timer siden):

Virker for meg som muslimer må forte seg å forsvare sin religion så fort noen sier ordet muslim eller islam. 

Det vitner til dårlig samvittighet og at de selv er kjent med alle uting ved islam. Bare det at så mange muslimer ikke tåler saklig kritikk mot egen religion betyr at deres tro ikke er spesielt solid og kan sprekke i en saklig debatt. Forsvarsstrategien da er personangrep og anklager om rasisme, hat og what not, istedet for å komme med motargumenter og belyse hvordan islam passer med menneskerettigheter, likestilling, kvinners rettigheter spesielt og demokrati generelt. 

• Liker 3
Skrevet
Drizzt skrev (1 minutt siden):

Det vitner til dårlig samvittighet og at de selv er kjent med alle uting ved islam. Bare det at så mange muslimer ikke tåler saklig kritikk mot egen religion betyr at deres tro ikke er spesielt solid og kan sprekke i en saklig debatt. Forsvarsstrategien da er personangrep og anklager om rasisme, hat og what not, istedet for å komme med motargumenter og belyse hvordan islam passer med menneskerettigheter, likestilling, kvinners rettigheter spesielt og demokrati generelt. 

Det kan nok stemme i mange tilfeller men jeg er ganske sikker på at i mange andre tilfeller er de oppriktig såret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...