AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #1 Skrevet 16. oktober 2021 Hei! Før jeg fant ut at jeg var gravid spiste jeg en biff som var medium stekt + oppholdt meg i noen timer i et rom som var nymalt.. noen dager senere fikk jeg positiv graviditetstest (digital test - 2-3 uker på vei). Har vært veldig bekymret for fosteret etter jeg oppdaget graviditeten. Er så tidlig på vei at jeg ikke har vært hos lege enda, så har ingen å snakke med om dette. Er det noen som har noen tanker om dette? Lurer også på hvilke matvarer jeg må holde meg helt unna? Kan man spise rød pesto som inneholder Grana Padano-ost og Pecorino Romano-ost? Dette er Coop sin røde pesto. Anonymkode: 8944e...f2b
Brunello Skrevet 16. oktober 2021 #2 Skrevet 16. oktober 2021 Normalt går det veldig greit. Man skal ha skikkelig uflaks om fosteret skades. Nedover i Europa har de langt fra samme holdninger til dette som her hjemme, og de får friske barn der også. Når det er sagt, er det greit å følge norske kostholdsråd når du har testet positivt.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #3 Skrevet 16. oktober 2021 Brunello skrev (3 minutter siden): Normalt går det veldig greit. Man skal ha skikkelig uflaks om fosteret skades. Nedover i Europa har de langt fra samme holdninger til dette som her hjemme, og de får friske barn der også. Når det er sagt, er det greit å følge norske kostholdsråd når du har testet positivt. Dette er fordi toksoplasmose er mye mer utbredt sørover i Europa enn det er her, som betyr at veldig, veldig mange har vært smittet av det fra før. Dette gjør at de ikke kan smittes igjen, og det utgjør da ingen fare for fosteret. Det går helt sikkert fint ts, men du kan jo ta deg en tur til legen for å ta blodprøve og teste deg for toksoplasmose, så du slipper å gå rundt og bekymre deg unødig. Angående hvilke andre matvarer du bør holde deg unna, så ville jeg sjekket norsk helseinstitutt eller folkehelseinstituttet o.l. sine sider. De har utfyllende info. Lykke til! Anonymkode: d00ef...def 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #4 Skrevet 16. oktober 2021 Takk for svar. Ber om blodprøve hos fastlegen på mandag 😊 Anonymkode: 8944e...f2b
Sirah Skrevet 16. oktober 2021 #5 Skrevet 16. oktober 2021 Det går nok helt fint TS, men fra nå av spiser du biffen gjennomstekt Gratulerer!
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #6 Skrevet 16. oktober 2021 Gratulerer så mye ❤️ Jeg røyket daglig, drakk store mengder alkohol og tok coronavaksinen mens jeg var 5 uker gravid (visste det så klart ikke, hadde fått beskjed om at jeg ikke kunne få barn så var ikke bekymret for at jeg kunne være gravid heller) Jeg er nå 17 uker og babyen har gitt meg en god del karma med ekstrem svangerskapskvalme, hodepine og bekkenløsning 😂Men både disse symptomene og ultralydene jeg har vært på tyder på at alt står fint til med den lille ❤️ Jeg var også svært bekymret i starten av graviditeten, men lærte meg at det ikke hjelper å gå rundt å bekymre seg heller, man kan ikke ta tilbake det man har gjort uansett. Eneste du kan gjøre nå er å gjøre så godt du kan fremover! Ta vitaminene dine, spis sunt, vær i aktivitet og gjør alt du kan for å ta vare på degselv og den lille bebisen Anonymkode: aa7df...985 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #7 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Før jeg fant ut at jeg var gravid spiste jeg en biff som var medium stekt + oppholdt meg i noen timer i et rom som var nymalt.. noen dager senere fikk jeg positiv graviditetstest (digital test - 2-3 uker på vei). Har vært veldig bekymret for fosteret etter jeg oppdaget graviditeten. Er så tidlig på vei at jeg ikke har vært hos lege enda, så har ingen å snakke med om dette. Er det noen som har noen tanker om dette? Lurer også på hvilke matvarer jeg må holde meg helt unna? Kan man spise rød pesto som inneholder Grana Padano-ost og Pecorino Romano-ost? Dette er Coop sin røde pesto. Anonymkode: 8944e...f2b Før 5-6 uker deler dere ikke blodbane. Anonymkode: 343f5...ffa 1
Flamme Skrevet 16. oktober 2021 #9 Skrevet 16. oktober 2021 .... blir et langt svangerskap om du er alvorlig bekymret for en biff 😬 Ro ned 1000 hakk! Det går fint ♥️ 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #10 Skrevet 17. oktober 2021 On 10/16/2021 at 2:22 PM, AnonymBruker said: Hei! Før jeg fant ut at jeg var gravid spiste jeg en biff som var medium stekt + oppholdt meg i noen timer i et rom som var nymalt.. noen dager senere fikk jeg positiv graviditetstest (digital test - 2-3 uker på vei). Har vært veldig bekymret for fosteret etter jeg oppdaget graviditeten. Er så tidlig på vei at jeg ikke har vært hos lege enda, så har ingen å snakke med om dette. Er det noen som har noen tanker om dette? Lurer også på hvilke matvarer jeg må holde meg helt unna? Kan man spise rød pesto som inneholder Grana Padano-ost og Pecorino Romano-ost? Dette er Coop sin røde pesto. Anonymkode: 8944e...f2b Det er veldig liten sjanse for å få toksoplasmose av å spise en medium stekt biff én gang. Toksoplasmose blir også ødelagt av å ligge i dypfryst en liten periode, så om kjøttet har vært dypfryst er du helt trygg. Anonymkode: 50fb7...e55
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #11 Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 17.29): Lol. Anonymkode: c03d1...640 Unødvendig kommentar. Flamme skrev (På 16.10.2021 den 17.43): .... blir et langt svangerskap om du er alvorlig bekymret for en biff 😬 Ro ned 1000 hakk! Det går fint ♥️ Det samme gjelder denne. Anonymkode: 838c4...76f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå