Gå til innhold

Er det normalt å prøve aktivt når man skal bli gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd å bli gravid en stund, uten å sjekke opp i eggløsning eller prøve aktivt. Vi har sex 3-4 ganger i uken, og er ca 6 måneder siden jeg sluttet på prevensjon. 

Men så leser jeg at mange mener man må prøve aktivt, altså finne eggløsning osv når man ønsker å bli gravid? Er dette tilfellet? Teller ikke det at vi prøver nå siden vi ikke prøver «aktivt»? 

Anonymkode: 5d7fd...e9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja dere prøver jo hvis dere ikke går på prevansjon, ønsker å bli gravide på et tidspunkt og har sex ganske ofte. Jeg ville kalt dere prøvere iallfall om det er det du føler :) Men ja jeg også tenkte prøve "aktivt" som en betegnelse for at man gikk litt mer systematisk inn for det 😄 Men man er jo prøver uannsett.

3-4 ganger i uken burde egentlig være nok for å treffe EL uten å måtte tracke med tester osv, de sier jo at fruktbarhetsvinduet er iallfall 4 dager sånn normalt sett, 2 dager før + EL + dagen etter EL (med unntak begge veier, spesielt kan vel sæd overleve mer enn 2 dager så man kan feks bli gravid 4 dager før EL også). Etter 6 mnd ville jeg nok om du ikke vil teste lagt inn litt mer sex rundt 14 dager før mens da (mest sannsynlig EL-tidspunkt), iallfall annenhver dag den uken. (Skal sies at vi forsøkte i 10 mnd og den syklusen vi ble gravide testet jeg ikke etter EL og vi hadde bare sex 1 gang rundt det jeg antok var EL-dato, ellers lite sex den måneden)

Anonymkode: 68c57...36b

• Liker 1
Skrevet

Om du kjenner litt etter kan det godt hende du kjenner når du har EL også, man får ofte litt mensverk/magesmerter på 1 side (hos meg varte det veldig kort, noen minutter bare, men hørt andre kjenner mer, mens andre kjenner ingenting) + at man gjerne får EL-slim som er litt annerledes utflod enn resten av måneden. Så siden dere allerede har regelmessig sex kan du jo forsøke å få til at det faller på datoene når du oppdager EL-slim og de neste dagene hvis du vil øke sjansene deres :)

Anonymkode: 68c57...36b

Skrevet

Ikke tenk på når eggløsning er og alt sånn dill og dall...bruk kreftene på nettingstrømper og hofteholdere....så er det bare å pula på så ordner det seg!..🙈🌹

Skrevet

Hvis man uansett har samleie 3-4 ganger i uka (annenhver dag), så er det unødvendig å prøve noe mer "aktivt" enn som så. Da vil det jo uansett være sædceller der ved eggløsning.

For de som vanligvis er fornøyd med samleie en gang i uka, eller kanskje et par ganger i måneden, gjør man lurt i å prøve "aktivt" fra start av. Kan ikke forvente å bli gravid hvis man ikke har samleie rundt tidspunkt for eggløsning.

Anonymkode: 43bad...7a1

• Liker 4
Skrevet

Jeg vil jo si at dere forsøker aktivt å bli gravid når dere har regelmessig sex uten prevensjon, med den hensikt å få barn?:) 

Vi hadde sex ca hver dag uansett, så sånn sett hadde det ingen praktisk betydning - det ville jo klaffet med eggløsning uansett. Men når vi først hadde bestemt oss for å forsøke på barn ville jeg jo gjøre alt for å optimalisere sjansene for at det skulle klaffe så fort som mulig🙈

Bestilte derfor EL-tester slik at jeg visste når eggløsningen var i forhold til når jeg kunne begynne å teste for en mulig graviditet. Jeg opplevde det som veldig lite stressende å teste for EL, så jeg mener det er et veldig enkelt (og potensielt veldig effektivt) grep å ta for de som har brukt litt på å prøve og er usikre på om de treffer eggløsning :) 

Anonymkode: bcdb3...cdb

• Liker 1
Skrevet

Dere prøver mye mer aktivt enn vi noensinne har gjort, og jeg er gravid med nr to nå.. det kommer når det kommer! ❤

Anonymkode: d2f7e...266

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vil jo si at dere forsøker aktivt å bli gravid når dere har regelmessig sex uten prevensjon, med den hensikt å få barn?:) 

Vi hadde sex ca hver dag uansett, så sånn sett hadde det ingen praktisk betydning - det ville jo klaffet med eggløsning uansett. Men når vi først hadde bestemt oss for å forsøke på barn ville jeg jo gjøre alt for å optimalisere sjansene for at det skulle klaffe så fort som mulig🙈

Bestilte derfor EL-tester slik at jeg visste når eggløsningen var i forhold til når jeg kunne begynne å teste for en mulig graviditet. Jeg opplevde det som veldig lite stressende å teste for EL, så jeg mener det er et veldig enkelt (og potensielt veldig effektivt) grep å ta for de som har brukt litt på å prøve og er usikre på om de treffer eggløsning :) 

Anonymkode: bcdb3...cdb

Men hadde dere «prøvd» før uten bruk av eggløsningstest, eller kjøpe du dette etter du sluttet på prevensjon? Jeg også tenker jo at vi prøver og at det burde klaffet, men har ikke gjort det på et halvt år 😞 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hadde dere «prøvd» før uten bruk av eggløsningstest, eller kjøpe du dette etter du sluttet på prevensjon? Jeg også tenker jo at vi prøver og at det burde klaffet, men har ikke gjort det på et halvt år 😞 

Kjøpte mente jeg 

Skrevet
ABM skrev (4 timer siden):

Ikke tenk på når eggløsning er og alt sånn dill og dall...bruk kreftene på nettingstrømper og hofteholdere....så er det bare å pula på så ordner det seg!..🙈🌹

Tja. Kvinnen er bare fruktbar 3-4 ganger i måneden da...

Synes det høres avslappet ut, TS. At du ikke går i limbo i to uker fra eggløsning til mensen hver måned. Da blir man gal og utålmodig. 

Anonymkode: 19136...d0d

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du trenger ikke eggløsningstest. Kjenn etter i kroppen når du er naturlig mer kåt, se når utfloden ser ut som eggehvite, da har du eggløsning.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Du trenger ikke eggløsningstest. Kjenn etter i kroppen når du er naturlig mer kåt, se når utfloden ser ut som eggehvite, da har du eggløsning.

Jeg har aldri eggehviteutflod, den er alltid sånn kremaktig hvit 

Skrevet

Vil sei det er å prøve aktivt. :)

Anonymkode: a786a...9c2

Skrevet

Jeg tror, uten at jeg egentlig vet hva alle andre gjør, at det vanligste er å gjøre som dere. Å slutte på prevensjon og ha regelmessig sex er å prøve i mine øyne. 

Vi kjøpte eggløsningstester og termometer med flere desimaler for å kartlegge syklusen til slutt, men det var etter at vi hadde prøvd ved å ha sex uten prevensjon i et år uten at det skjedde noe. Og vi måtte til slutt ha hjelp for å få barn, så kartleggingen bidro ikke noe fra eller til utover at det var litt spennende fram til vi innså at det ikke hjalp. 

Anonymkode: f2682...e5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri eggehviteutflod, den er alltid sånn kremaktig hvit 

Det trodde jeg og min var, helt til jeg visste hva jeg skulle peile meg inn på. Tviler på at du tenker over utfloden akkurat den ene dagen eggløsningsslimet kommer. Det kan sees på papiret ofte og ikke utflodsform.

Skrevet

Jeg har klart å bli gravid 8 ganger uten eggløsningstest eller temping, bare med sex hver 2. til 3. dag i løpet av den mest fruktbare uka i måneden (og da tippet vi altså på hvilken uke det var - jeg klarte aldri å finne noen andre tegn på at "i dag er dagen" heller). Så i mine øyne prøver du absolutt aktivt. Det hadde vært noe annet dersom dere hadde sex bare 1-2 ganger i måneden og helt tilfeldig spredd utover, da ville jeg gått med på at dere ikke prøvde særlig aktivt.

Anonymkode: a5b5d...021

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har prøvd å bli gravid en stund, uten å sjekke opp i eggløsning eller prøve aktivt. Vi har sex 3-4 ganger i uken, og er ca 6 måneder siden jeg sluttet på prevensjon. 

Men så leser jeg at mange mener man må prøve aktivt, altså finne eggløsning osv når man ønsker å bli gravid? Er dette tilfellet? Teller ikke det at vi prøver nå siden vi ikke prøver «aktivt»? 

Dere prøver jo aktivt ved å bevisst ha sex flere ganger i uken i håp om at at en bivirkning skal være en spire 😉 Man må ikke teste og styre, nei, for mange utgjør det bare mer stress. Men for oss som ikke klarte å finne energi og tid til sex flere ganger i uken, så var testing nødvendig, og jeg liker kontrollen så det var ikke noe spesielt stressmoment for meg. Nå vet jeg også ca når jeg har eggløsning, og jeg kjenner det på kroppen, så ved en evt ny baby så tror jeg ikke jeg hadde trengt det styret igjen. Det viste seg at jeg har sen eggløsning, og hadde jeg gått ut i fra at jeg har eggløsning rundt dag 14 så hadde jeg nok aldri blitt gravid. 

Anonymkode: c9ccd...e3d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har klart å bli gravid 8 ganger uten eggløsningstest eller temping, bare med sex hver 2. til 3. dag i løpet av den mest fruktbare uka i måneden (og da tippet vi altså på hvilken uke det var - jeg klarte aldri å finne noen andre tegn på at "i dag er dagen" heller). Så i mine øyne prøver du absolutt aktivt. Det hadde vært noe annet dersom dere hadde sex bare 1-2 ganger i måneden og helt tilfeldig spredd utover, da ville jeg gått med på at dere ikke prøvde særlig aktivt.

Anonymkode: a5b5d...021

Har du åtte unger? 

Anonymkode: 3679c...4b3

Skrevet

Det anbefales vel å ha sex annenhver dag i uka rundt EL om man skal treffe, så om dere har sex 3-4 ganger i uka så behøver dere egentlig ingen tester.

Du kan jo spore menstruasjonene i en app også, da får du jo ca peiling (også litt greit å ha mtp fastsettelse av termin).

Anonymkode: d128c...316

Skrevet

Ville definert dere som aktive prøvere, akkurat slik vi gjorde, er gravid med nr. 2 nå. Men ville kanskje tatt en tur til legen om noen mnd. hvis dere ikke blir gravide snart, for å sjekke om det er noe i veien. Men det kan ta så mye som ett år før man blir gravide på den vanlige måten, så ingen grunn til å stresse.

Anonymkode: c547b...aee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...