Gå til innhold

Blir så irritabel når jeg ikke får søvnen min at jeg får lyst til å kvele babyen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

..og selvfølgelig bare der og da, fordi jeg er så vanvittig trøtt og i halvsvimet. 

Jeg har en baby på 7 uker som våkner ca annenhver time hver natt. Jeg og samboer bytter på å ta det, men jeg er så innmari avhengig av søvn - og takler så dårlig å ligge i underskudd, at jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom denne babytiden. Er på nippet til å klikke innimellom. Blir sint/irritert på babyen inni meg (egentlig ikke på babyen, men på at jeg ikke får sove), og takler denne perioden med lite søvn fryktelig dårlig. 

Hvordan gjør dere foreldre det? Er det vanlig å være så trøtt at du nesten ikke vet hva du heter, og bare hater livet? Klarer ikke nyte disse våkennettene i det hele tatt. Så for meg det kunne være koselig å sitte oppe med baby, amme osv, men det synes jeg overhodet ikke det er. Jeg vil bare sove.

Anonymkode: e6b5c...843

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

..og selvfølgelig bare der og da, fordi jeg er så vanvittig trøtt og i halvsvimet. 

Jeg har en baby på 7 uker som våkner ca annenhver time hver natt. Jeg og samboer bytter på å ta det, men jeg er så innmari avhengig av søvn - og takler så dårlig å ligge i underskudd, at jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom denne babytiden. Er på nippet til å klikke innimellom. Blir sint/irritert på babyen inni meg (egentlig ikke på babyen, men på at jeg ikke får sove), og takler denne perioden med lite søvn fryktelig dårlig. 

Hvordan gjør dere foreldre det? Er det vanlig å være så trøtt at du nesten ikke vet hva du heter, og bare hater livet? Klarer ikke nyte disse våkennettene i det hele tatt. Så for meg det kunne være koselig å sitte oppe med baby, amme osv, men det synes jeg overhodet ikke det er. Jeg vil bare sove.

Tror det er ingen som nyter våkenetter, det er en av aspektene ved å ha nyfødt i hus. De værste våkenettene går stort sett over i løpet av noen mndr.fra nå  og vil bli bedre. Jeg også syntes babytiden hvor man måtte amme på natten osv var grusomt -sovnet mens jeg ammet hver gang. Men man kommer seg gjennom. Vi har 3 barn og 3 av de var flaskebarn -da var det lettere å bytte på å ta nettene, slik at en alltid fikk en full natts søvn. Er det andre tider på døgnet du kan trekke deg litt tilbake å få hvilt/sovet da? Er viktig å være åpen på det slik at de rundt kan avlaste deg litt -så langt det går. Det er tøft mens det står på -men en fattig trøst er vel at det blir bedre snart. Du må huske på at dere har fått snudd livene deres helt på hodet å det å finne rutiner og fotfeste igjen krever sin mann og kvinne -tøft mens det står på. Håper du får det bedre snart❤️

Anonymkode: 12184...b99

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror det er ingen som nyter våkenetter, det er en av aspektene ved å ha nyfødt i hus. De værste våkenettene går stort sett over i løpet av noen mndr.fra nå  og vil bli bedre. Jeg også syntes babytiden hvor man måtte amme på natten osv var grusomt -sovnet mens jeg ammet hver gang. Men man kommer seg gjennom. Vi har 3 barn og 3 av de var flaskebarn -da var det lettere å bytte på å ta nettene, slik at en alltid fikk en full natts søvn. Er det andre tider på døgnet du kan trekke deg litt tilbake å få hvilt/sovet da? Er viktig å være åpen på det slik at de rundt kan avlaste deg litt -så langt det går. Det er tøft mens det står på -men en fattig trøst er vel at det blir bedre snart. Du må huske på at dere har fått snudd livene deres helt på hodet å det å finne rutiner og fotfeste igjen krever sin mann og kvinne -tøft mens det står på. Håper du får det bedre snart❤️

Skrivefeil vi hadde 2 flaskebarn og en som ble ammet.

Skrevet

Våre barn har også sovet svært urolig og våknet ofte de første 8-9 månedene. Hvis babyen tar flaske kan dere sove på skift slik at begge får minst 3-4 timer sammenhenge. Andre barnet vårt tok ikke flaske, da har tiltaket vært å legge meg ekstremt tidlig slik at jeg i det minste fikk kvantitet, 12 timer oppstykket søvn er bedre enn 7 timer oppstykket søvn. 

Anonymkode: a27c7...f19

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvor er faren?

• Liker 1
Skrevet

Vi delte nettene, slik at jeg tok første del av natta og han siste. Jeg la meg tidlig, han tok frem til han la seg. Da fikk jeg stort sett greit med søvn. Hvis det trengtes amming tok faren babyen inn til meg, og så ut igjen hvis det ble mye bråk.

Anonymkode: 9eb35...a52

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, trainer4life said:

Hvor er faren?

Les innlegget så klarer du sikkert å finne ut av det.

Anonymkode: 13345...c2a

• Liker 29
Skrevet

Jepp, det er helt forferdelig. Jeg tåler søvnmangel så dårlig at jeg tror det blir bare dette ene barnet. 

Har ikke så mange gode råd utenom at du MÅ få avlastning så du får sovet noen timer sammenhengende. 

Anonymkode: 70088...000

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Les innlegget så klarer du sikkert å finne ut av det.

Anonymkode: 13345...c2a

Du skriver at samboeren ligger ved siden av deg.

Skrevet
trainer4life skrev (22 minutter siden):

Hvor er faren?

Som sagt, vi bytter på, men jeg tar mest pga ammingen. 

Ts

• Liker 4
Skrevet

Pumpe deg for melk og få noen til å passe babyen mens du får sovet litt. Har du noen du kan spørre? 

• Liker 3
Skrevet

Ikke noe annet svar enn at det er sånn det er de første mnd dessverre

Anonymkode: 6518b...e1f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når vi kjente at det ble svart så byttet vi (jeg og pappaen) PRONTO. 

Det er vanlig og det er helt JÆVLIG. Men bare pass på at dere bytter med en gang du kjenner de vonde følelsene, babygråt/mangel på søvn er triggende/tortur.

Anonymkode: 4aab8...b73

• Liker 6
Skrevet

Jeg også haaaaaater nettenem Jeg er normalt positivt og glad, men midt på natta er jeg så innihampen sur og sint. Det hjelper ikke at mannen hjelper masse, vi har dessuten to barn som våkner om natta i tillegg. Det er et helvete. Søvnmangel er drepen. Men må bare gjennom det. Du er ihvertfall ikke alene. 

Anonymkode: c777e...9c1

• Liker 3
Skrevet

Det er helt vanlig, det er ekstremt tøft og tungt. Min baby er nå 6 måneder, og ja, jeg kan love deg at jeg OFTE har vært så trøtt at jeg nesten ikke vet hva jeg heter. Hører lyder som ikke er der, og føles nesten som jeg hallusinerer. Jeg har heldigvis aldri fått den følelsen av at babygråten gir lyst til å kvele, har vært blid og glad mot barnet hele veien. Har nok gått mest utover samboer 🤭

Nei vet ikke om det er noe trøst at vi alle har vært der. Og frasen " det blir bedre" irriterer kanskje mer enn den hjelper. Men det er faktisk sant. Det blir litt lettere hele tiden. Jeg vil si at de første månedene var det sinnsykt slitsomt døgnet rundt, nå er det mer periodevis. Kan være intense timer, netter, men også flere perioder hvor ting flyter bedre og barnet er litt mer forutsigbart. Da har man innimellom noen dager hvor man føler litt på overskudd igjen, selv om jeg fremdeles på 6 måneden kan glemme alt som heter egentid. 

Det er bare veldig krevende med babyer. Mer i dag enn noen gang, fordi foreldra skal følge barnets behov. For 20-30 år siden var det mer føringer for mat og søvn. Mat hver tredje time og la ungen gråte seg trøtt. Heldigvis er det ikke slik lenger! Men desto tyngre blir det jo å stå i babytiden! Da må jo foreldra bare slippe alt når barnet er sulten og vil være våken! Det er klart vi i dag har høyere krav enn våre foreldre hadde. Det ser vi jo bare på antall barn får nå kontra tidligere. 

Anonymkode: 3754e...73f

• Liker 4
Skrevet

Skjønner deg så godt! Jeg er også sånn, er helt på kanten selv når jeg ikke får nok søvn. Takler det så utrolig dårlig. Jeg har flaskebaby, så her har far rett og slett bare tatt ei natt eller to. 

Du sier du ammer, er det mulig for deg å pumpe? Da kan far f.eks gi flaske den ene gangen babyen våkner, det gir deg iallfall litt mer sammenhengende søvn.
Går det bra å pumpe og gi flaske, kan kanskje far ta ei hel natt i løpet av helgen, så får du sovet ut og hvilt. 

Anonymkode: cd166...cae

• Liker 1
Skrevet

Pump deg om morgenen og avtal med mannen at du legger deg tidlig annenhver kveld. På den måten får du kanskje 3-4 t sammenhengende søvn i hvert fall annen hver natt, mens han kan gi baby morsmelk på flaske eller med kopp mens du sover. Skriker babyen, eller vil den bare ha mat? Om du får til å ligge og amme, kan dere samsove. Min erfaring er at det er det som gir best søvn for både mor og baby. 

• Liker 1
Skrevet

Dette går over . Du skal selvsagt ikke kvele babyen din . Muligens mannen 🙂 

Ordner seg ! 

Anonymkode: d9535...539

• Liker 2
Skrevet

Det er helt vanlig, det er ekstremt tøft og tungt. Min baby er nå 6 måneder, og ja, jeg kan love deg at jeg OFTE har vært så trøtt at jeg nesten ikke vet hva jeg heter. Hører lyder som ikke er der, og føles nesten som jeg hallusinerer. Jeg har heldigvis aldri fått den følelsen av at babygråten gir lyst til å kvele, har vært blid og glad mot barnet hele veien. Har nok gått mest utover samboer 🤭

Nei vet ikke om det er noe trøst at vi alle har vært der. Og frasen " det blir bedre" irriterer kanskje mer enn den hjelper. Men det er faktisk sant. Det blir litt lettere hele tiden. Jeg vil si at de første månedene var det sinnsykt slitsomt døgnet rundt, nå er det mer periodevis. Kan være intense timer, netter, men også flere perioder hvor ting flyter bedre og barnet er litt mer forutsigbart. Da har man innimellom noen dager hvor man føler litt på overskudd igjen, selv om jeg fremdeles på 6 måneden kan glemme alt som heter egentid. 

Det er bare veldig krevende med babyer. Mer i dag enn noen gang, fordi foreldra skal følge barnets behov. For 20-30 år siden var det mer føringer for mat og søvn. Mat hver tredje time og la ungen gråte seg trøtt. Heldigvis er det ikke slik lenger! Men desto tyngre blir det jo å stå i babytiden! Da må jo foreldra bare slippe alt når barnet er sulten og vil være våken! Det er klart vi i dag har høyere krav enn våre foreldre hadde. Det ser vi jo bare på antall barn får nå kontra tidligere. 

Anonymkode: 3754e...73f

Huff, men hva er galt med meg siden jeg føler det slik? 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Skjønner deg så godt! Jeg er også sånn, er helt på kanten selv når jeg ikke får nok søvn. Takler det så utrolig dårlig. Jeg har flaskebaby, så her har far rett og slett bare tatt ei natt eller to. 

Du sier du ammer, er det mulig for deg å pumpe? Da kan far f.eks gi flaske den ene gangen babyen våkner, det gir deg iallfall litt mer sammenhengende søvn.
Går det bra å pumpe og gi flaske, kan kanskje far ta ei hel natt i løpet av helgen, så får du sovet ut og hvilt. 

Anonymkode: cd166...cae

Helt for jævlig, dette..

Baby tar litt flaske også, så far avlaster litt, men jeg kommer jeg likevel liksom aldri ovenpå. Vanligvis trenger jeg 8-9 timer søvn, så 4-5 timer sammenhengdene gjør ikke store nytten. Føler meg fortsatt like trøtt og jævlig. Far jobber, så kan ikke be han ta fulle netter. Han avlaster mer i helgene, så da får jeg sovet litt.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...