Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å skille meg fra mannen min. MEN jeg er ufør, har ingenting på noe sparekonto. Hvordan skal jeg ha råd til å skille meg? Koster selve skilsmissen noe? 

Anonymkode: 5c6a0...455

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer veldig an på om dere har felles- eller særeie. Selve prosessen koster ikke noe i seg selv. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har felles eie. 

Skrevet

Da har du ikke noe økonomisk å bekymre deg for i prosessen :) Blir en tilvenningssak å holde et enmannsbudsjett gående, men det går seg til

• Liker 3
Skrevet

Min venninne og hennes ektemann har felleseie og hun har ikke råd til å skilles. Så ja, det kan være veldig veldig dyrt.

Anonymkode: bd01e...4ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min venninne og hennes ektemann har felleseie og hun har ikke råd til å skilles. Så ja, det kan være veldig veldig dyrt.

Hva er det som koster?

TS 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hør nå her da :) Det koster ikke noe å skille seg, altså den formelle prosessen. Har man felles eie skal alt deles 50/50 her eneste eiendel inklusive bolig. Unntaket er arv og eventuell skjevdeling. Det man tar med seg inn i ekteskapet, tar man med seg ut. Så søkes det om seperasjon så må boligen selges og eiendeler fordeles, eller en av partene kjøper den andre ut. Seperasjonen varer et år uansett før skilsmisse innvilges. Ingenting stopper den prosessen selv om ektemake nekter. Da tvangsbyrdes den av statsforvalteren. Så om hun her skilles kan hun få masse midler til å eventuelt leie når boet er gjort opp. Problemet er underveis i prosessen. Få midler til å leie og betale husleie og depositum uten en krone på konto. Da må NAV kontaktes for hjelp i en periode. Oppgjøret av boet vil fort ta litt tid, typisk noen måneder i alle fall. Eventuelt krangling vil medføre økte utgifter til advokater. Ellers kan man ordne alt selv.

At det blir litt trangere økonomisk når man lever alene kan være tilfelle alt etter hvordan forholdet er i dag. Uten barn? Da er det bare å finne seg en leilighet og leie en periode med ganske masse midler på konto etter oppgjøret. Så vurdere kjøp på sikt. For den som kjøper ut den andre kan det bli dyrt. Så avhenger det om det er gjeld på huset. Det skal selvfølgelig deles på begge to.

Endret av Antiviruset
  • Liker 1
Skrevet

Ved felleseie så deler man vel formue opparbeidet under ekteskapet, så vidt jeg har forstått. Sånn at det blir vel først og fremst dyrt for den som har mest..?

Det som er økonomisk krevende for mange ved en skilsmisse er vel mest det at man plutselig står der alene og ikke har noen å dele utgifter med. Kanskje man ikke har råd til å kjøpe ektefelle ut av huset om man eier det 50/50, så må man etablere seg på nytt og har mindre penger, får mindre lån og kan ha vanskeligheter med dette. 

Livet er jo økonomisk sett gjerne lettere når man lever på to inntekter og ikke er alenemor.

Anonymkode: 6b33c...e85

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ved felleseie så deler man vel formue opparbeidet under ekteskapet, så vidt jeg har forstått. Sånn at det blir vel først og fremst dyrt for den som har mest..?

Det som er økonomisk krevende for mange ved en skilsmisse er vel mest det at man plutselig står der alene og ikke har noen å dele utgifter med. Kanskje man ikke har råd til å kjøpe ektefelle ut av huset om man eier det 50/50, så må man etablere seg på nytt og har mindre penger, får mindre lån og kan ha vanskeligheter med dette. 

Livet er jo økonomisk sett gjerne lettere når man lever på to inntekter og ikke er alenemor.

Anonymkode: 6b33c...e85

Det er helt rett og det kalles skjevdeling når man skal trekke fra det man hadde med seg inn i ekteskapet. Men uten særeie på dette kan det være vanskelig å bevise akkurat dette om ekteskapet har vart over mange år. Ofte må da advokater inn i bildet og gå gjennom økonomien over mange år. Dette koster penger, bare et par timer hos advokat og du har utgifter på mange tusen kroner. Gikk begge inn med "tomme hender" så er det enklere og alt deles 50/50. Unntaket er arv som en av partene har fått. Men brukes arven på forbruk og ting i huset er dette "tapte" penger fordi det ikke kan bevises.

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hva er det som koster?

TS 

Mannen hennes har ingen inntekt, hun har forsørget han i mange år. De eier alt sammen både bolig, bil,båt og hytte. Selv om det egentlig er hun som har betalt alt. Via advokat har hun fått vite at hun må selge både bil og bolig dersom hun skal skilles og samtidig betale ut det han har krav på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har felles eie. 

Da må den ene kjøpe den andre ut. Takst på huset. 

Anonymkode: 5edc2...1db

Skrevet

Selve skilsmissen, papirarbeidet, koster ikke noe om dere er enige. Kan derimot bli dyrt om det blir advokater involvert. Her ble jeg kjøpt ut, og vi var enige. Eneste det kostet meg var en del eiendeler som måtte deles opp, og at jeg måtte leie en stund før jeg kunne kjøpe (ikke nok EK etter å ha blitt kjøpt ut). Men i dag eier jeg igjen, og jeg fikk ikke økonomiske problemer selv om jeg hadde svært lav inntekt. Vi snakker ca det samme som minste-ufør.

Uansett er det bedre å være skilt og bo alene enn å bo med en du ikke klarer å leve med.

Anonymkode: b39fb...897

Skrevet

Selve skillsmissen er gratis. Det som kan koste er hvis man har lagt seg til dyre vaner. Gjort seg "avhengig" av luksus som partneren har betalt for.

Anonymkode: 30d21...685

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da må den ene kjøpe den andre ut. Takst på huset. 

Anonymkode: 5edc2...1db

Nei ingen må det, huset kan selges og så deles pengene mellom de to partene. Gjelden må selvfølgelig trekkes fra. Ved skilsmisse slipper man unna dokumentavgiften om den ene vil beholde huset og kjøpe ut den andre.

Skrevet

Hvis den andre har forsørget deg, så koster det i den forstand at du nå må forsørge deg selv. Om dere begge jobber vanlige jobber, og har normalt forbruk, så går det som regel ganske greit. Eksen min tjener dobbelt så mye som meg, men han var den som hadde dyrest vaner, så jeg klarte meg fint økonomisk etter skilsmissen.

Ellers så må eiendeler nå deles på to. Har dere hus og bil, så er jo det litt komplisert.

Har dere barn, så skal jo utgifter deles på en eller annen måte. Kanskje via barnebidrag.

Anonymkode: 787d2...b64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...