AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #1 Skrevet 16. oktober 2021 Hei, jeg jobber i en IA-bedrift, som sykepleier på den travleste avdelingen på sykehuset. Har fått tilrettelagt nå som høygravid at jeg slipper tre nattevakter i strekk, og går ned til to ved å bytte en natt til kveld. De trekker meg da i lønn for nattillegget for den nattevakten, og jeg må jobbe inn de resterende timene. Det er helg nå så jeg får ikke sjekket med HR, NSF, jordmor eller leder om dette er en glipp eller slik det faktisk er. Er det noen som har erfaringer fra tilrettelegging? Jeg ønsker jo ikke å tape inntekt, skal jeg bare bite tennene sammen og jobbe meg syk? Har allerede bekkenleddsmerter i blomstring, samt høy puls på jobb (120-150 slag/min). Og har behov for mye søvn, noe som ikke er så lett etter nattevakter. Jeg forsøker å lete på nettet men finner ikke noe håndfast jeg kan ta med til arbeidsgiver, så jeg begynner jo å mistenke at det er slik det er? Hjelp? Anonymkode: 5369d...d27
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #2 Skrevet 16. oktober 2021 Selvsagt blir du trukket i lønn om du ikke jobber natt. Du får jo ikke tillegget for en vakt du ikke jobber? Om jeg hadde jobbet søndager, men fått tilrettelagt slik at jeg jobbet torsdager istedenfor, hadde jeg jo ikke fått helligdagstillegget. Anonymkode: 31936...e8b 5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #3 Skrevet 16. oktober 2021 Du blir vel ikke trukket i den faste månedslønnen din? Tilleggene for natt skal du jo ikke ha, siden du jobber kveld. Da blir det kveldstillegg og ikke nattillegg. Betyr mindre penger, men bedre arbeidstider. Anonymkode: e854c...b52 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #4 Skrevet 16. oktober 2021 At du mister nattillegget er helt normalt, men om det kreves at du jobber inn ekstra timer/lønn tilsvarende nattillegget for å dekke opp er det ikke normalt eller greit. Anonymkode: 82459...bd8 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #5 Skrevet 16. oktober 2021 Du går ikke ned i din faste lønn eller timesbetaling, men tillegget for at du jobber natt forsvinner jo naturlig nok. For du jobber jo ikke natt lengre. Det er mer «lønnsomt» å jobbe natt, med tanke på at en mindre stilling tilsvarer 100% dag og kveld, men ideelt som gravid er det jo som regel ikke. Dersom du nå per definisjon er høygravid (40 dager igjen til termin), nærmer permisjonen seg veldig for din del som begynner 21 dager før termindato. Så om pengene blir avgjørende for deg, så ville jeg heller forsøkt å holde ut de siste dagene, eller få en gradert sykemelding dersom plagene du nevner ikke er forenelig med arbeid. Men det er klart at arbeidsgiver muligens vil klø seg hodet dersom du plutselig ikke ønsker tilrettelegging OG du blir sykemeldt rett etterpå. Anonymkode: d0798...696 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #6 Skrevet 16. oktober 2021 33 minutter siden, AnonymBruker said: Selvsagt blir du trukket i lønn om du ikke jobber natt. Du får jo ikke tillegget for en vakt du ikke jobber? Om jeg hadde jobbet søndager, men fått tilrettelagt slik at jeg jobbet torsdager istedenfor, hadde jeg jo ikke fått helligdagstillegget. Anonymkode: 31936...e8b Det er jo ikke noe selvsagt ved dette. Jobber du i en IA-bedrift? Snakker du av egen erfaring med tilrettelegging som gravid med nattevakter? https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/QrwgV/kvinner-taper-penger-paa-tilrettelegging Her er en artikkel som beskriver konsekvensene i et større perspektiv. Alternativet mitt er jo sykemelding og la staten ta regningen for at jeg unngår personlig økonomisk tap på at jeg dessverre er kvinne og er den som må gå svanger, og som dessverre attpåtil har valgt et tungt yrke som hjelper akutt og kritisk syke mennesker, et yrke som allerede mangler 7000 kompetente par hender. Trodde det ville vært bedre å holde meg i jobb lengst mulig når det er snakk om småpenger for arbeidsgiver, men store penger for staten. Anonymkode: 5369d...d27 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #7 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Selvsagt blir du trukket i lønn om du ikke jobber natt. Du får jo ikke tillegget for en vakt du ikke jobber? Om jeg hadde jobbet søndager, men fått tilrettelagt slik at jeg jobbet torsdager istedenfor, hadde jeg jo ikke fått helligdagstillegget. Anonymkode: 31936...e8b Dette er jo ikke nødvendigvis sant. Det avhenger jo av arbeidsplass. Jobber selv ikke turnus under graviditet, men får likevel lønn med tillegg etter ordinær turnus. Anonymkode: b1700...af3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #8 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hei, jeg jobber i en IA-bedrift, som sykepleier på den travleste avdelingen på sykehuset. Har fått tilrettelagt nå som høygravid at jeg slipper tre nattevakter i strekk, og går ned til to ved å bytte en natt til kveld. De trekker meg da i lønn for nattillegget for den nattevakten, og jeg må jobbe inn de resterende timene. Det er helg nå så jeg får ikke sjekket med HR, NSF, jordmor eller leder om dette er en glipp eller slik det faktisk er. Er det noen som har erfaringer fra tilrettelegging? Jeg ønsker jo ikke å tape inntekt, skal jeg bare bite tennene sammen og jobbe meg syk? Har allerede bekkenleddsmerter i blomstring, samt høy puls på jobb (120-150 slag/min). Og har behov for mye søvn, noe som ikke er så lett etter nattevakter. Jeg forsøker å lete på nettet men finner ikke noe håndfast jeg kan ta med til arbeidsgiver, så jeg begynner jo å mistenke at det er slik det er? Hjelp? Anonymkode: 5369d...d27 Undersøk hva slag retningslinjer dere har får gravide på jobb. Det finnes nok en rutinebeskrivelse et sted Jeg jobber selv turnus, men har fått tilrettelagt med bare dagtid. Jeg får fremdeles lønn etter ordinær turnus. Det kan jo være skadelig for fosteret å jobbe natt så du kan eventuelt høre med jordmor om du kan få svangerskapspenger for nattvaktene. Anonymkode: b1700...af3 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #9 Skrevet 16. oktober 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Undersøk hva slag retningslinjer dere har får gravide på jobb. Det finnes nok en rutinebeskrivelse et sted Jeg jobber selv turnus, men har fått tilrettelagt med bare dagtid. Jeg får fremdeles lønn etter ordinær turnus. Det kan jo være skadelig for fosteret å jobbe natt så du kan eventuelt høre med jordmor om du kan få svangerskapspenger for nattvaktene. Anonymkode: b1700...af3 Ja, etter det jeg har sjekket ut på nav sine sider så ser det ut som tilretteleggingstilskuddet er fjernet i 2019, og at det nå er opptil arbeidsgiver å føre en god eller dårlig personalpolitikk. Veldig bra at du har en god arbeidsgiver. Jeg skal absolutt sjekke mulighetene for svangerskapspenger av den grunn du oppgir, eller sykemelding pga min helse (like mye å gjøre om ikke mer, på natt, som er belastende, det er iallefall ikke tid til å spise eller ta seg en pust i bakken på de 10 timene). Anonymkode: 5369d...d27
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #10 Skrevet 16. oktober 2021 Slik er det på lin arbeidsplass (sykehus); ved tilrettelegging i form av at man ikke går nattevakt beholder men tillegget, men må jobbe likt antall timer i perioden. For å ta ditt tilfelle; du skulle ha jobbet 3 nattevakter a 10 timer, men jobber i isteden 2 vakter a 10 timer og 1 kveldsvakt på 7 timer. Du skylder da arbeidsgiver 3 timer. Husk at dersom du ihht til ordinær turnus skulle ha arbeidet røddager mens du er i permisjon, så skal du ha utbetalt helligdagstillegget. Selv om du er i permisjon. Anonymkode: 6036d...2fd
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #11 Skrevet 16. oktober 2021 Rart. Jordmor sa at man har krav på å beholde tilleggene hvis de tilrettelegger. Anonymkode: 75740...949
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #12 Skrevet 16. oktober 2021 Jeg jobber også på sykehus og har fått tilrettelagt med å ikke gå nattvakter, men hos oss bytter man vakt mot vakt. Dvs at en nattvakt feks erstattes med dagvakt og likevel beholder man nattillegget. Trenger heller ikke jobbe resterende timer. En tidligere gravid kollega måtte avklare dette med forbundet vi tilhører (ikke sykepleier), og fikk medhold i dette da arbeidsgiver mente at man måtte jobbe likt antall timer. Anbefaler deg å høre med NSF og høre hva de mener om saken. Anonymkode: 93686...35b 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #13 Skrevet 16. oktober 2021 "Gravid arbeidstaker med risikofylt arbeid og som i samråd med lege eller etter lov/ forskrift er blitt overført til annet arbeid i helseforetaket, skal beholde full lønn. Dersom graviditeten medfører at arbeidstakeren midlertidig ikke kan utføre sitt vanlige arbeid og arbeidet ikke kan tilrettelegges på en slik måte at det er mulig med omplassering, har hun utvidet rett til permisjon med lønn tilsvarende perioden fra fratredelsen og frem til det tidspunkt hvor hun starter å motta foreldrepenger." Hentet fra overkomsten mellom Spekter og NSF. Anonymkode: f8e7c...f25 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #14 Skrevet 16. oktober 2021 Hvis omplasseringen medfører økonomisk tap, så har man rett til å søke gradert svangerskapspenger fremfor å få tilrettelegging i form av å bytte vakt, ettersom foreldrepengegrunnlaget settes på bakgrunn av lønnen før permisjonsstart. Anonymkode: f8e7c...f25 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #15 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): At du mister nattillegget er helt normalt, men om det kreves at du jobber inn ekstra timer/lønn tilsvarende nattillegget for å dekke opp er det ikke normalt eller greit. Anonymkode: 82459...bd8 Dette. Du får ikke et tillegg du ikke jobber for, men du skal heller ikke jobbe ekstra. Anonymkode: 28ce4...20b
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #16 Skrevet 16. oktober 2021 Mye lettere å sykemelde seg altså. Da beholder man i det minste tilleggene. Anonymkode: fe092...ef6
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #17 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette. Du får ikke et tillegg du ikke jobber for, men du skal heller ikke jobbe ekstra. Anonymkode: 28ce4...20b Det er feil. Anonymkode: f8e7c...f25 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #18 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mye lettere å sykemelde seg altså. Da beholder man i det minste tilleggene. Anonymkode: fe092...ef6 Dette. Dette er grunnen til at gode tariffavtaler er viktige, for det bjeffe mye om å senke sykefraværet, men naturligvis vil man heller bli sykemeldt eller søke svangerskapspenger når omplassering betyr kutt i lønn! Man skal ikke måtte tape økonomisk på å være gravid! Anonymkode: f8e7c...f25 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #19 Skrevet 16. oktober 2021 Takk for mange innspill! Har nå tross helg fått svar av leder at det er en vikar som har byttet vaktene mine som tydeligvis ikke har tenkt på dette med tilleggene. Dette ordnes det opp i, og saken er oppklart 😊 jeg beholder altså tilleggene fra nattevaktene slik jeg trodde var praksisen. Skal også forhøre meg hos NSF om jeg må jobbe inn timene også. Akkurat det er ikke så farlig for min del, men det med tilleggene påvirker ganske mye. TS Anonymkode: 5369d...d27 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå