AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #1 Skrevet 16. oktober 2021 Jeg fødte mitt andre barn via keisersnitt for tre måneder siden. Jeg har fortsatt 6 cm mellom magemusklene under navlen. Er dette noe som kan trekke seg sammen, eller er det de tolv første ukene det skjer mest? Bør jeg sette meg på venteliste for operasjon dersom jeg ønsker at det skal gå bort? Jeg får vondt i ryggen av å stå mer enn fem minutter og kan ikke bære barnet mitt uten å få vondt, og sånn har jeg ikke lyst til å ha det. Anonymkode: 67e4e...a44
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #2 Skrevet 16. oktober 2021 3 måneder..... Anonymkode: d3779...733
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #3 Skrevet 16. oktober 2021 Kontakt fysio som har peiling Anonymkode: fbd9c...74e 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #4 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 3 måneder..... Anonymkode: d3779...733 Hva? Jeg har seks cm mellom magemusklene. Sist svangerskap hadde jeg null etter fem dager. Det er derfor jeg spør. Hvor lang tid kan det ta? Anonymkode: 67e4e...a44
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #5 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kontakt fysio som har peiling Anonymkode: fbd9c...74e Den ene sier at mye kan skje og den andre sier at det neppe skjer noe. Jeg er ute etter personlige erfaringer her. Er det noen som har fått mindre mellomrom uten operasjon? Anonymkode: 67e4e...a44
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #6 Skrevet 16. oktober 2021 Yoga👍 Både jeh og venninnen min reduserte diastasen med 2 cm på kort tid ved å trene yoga. Nå sjekker jeg ut hypopressiv trening, hørt det å skal hjelpe. Anonymkode: 7b7e9...71d
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #7 Skrevet 16. oktober 2021 Hypopressiv trening kan hjelpe. Og du kan få øvelser som kan hjelpe fra en flink fysioterapeut. Unngå å gjøre treningsøvelser eller yogastillinger som får magen til å stå ut som en V. Anonymkode: df8e7...e4e
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #8 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 17.10.2021 den 0.10): Hypopressiv trening kan hjelpe. Og du kan få øvelser som kan hjelpe fra en flink fysioterapeut. Unngå å gjøre treningsøvelser eller yogastillinger som får magen til å stå ut som en V. Anonymkode: df8e7...e4e Skal sjekke ut hypopressiv trening. Har hørt mange anbefale det, men jeg er skeptisk til å bruke så mye penger på et kurs jeg ikke får vite noe særlig om på forhånd. Kanskje de kan tilby en gratis prøvetime eller noe sånt. Har så stort mellomrom at magen min ikke står ut som en V. Det er for mye som buler ut, så det er ingen synlig forskjell. Anonymkode: 67e4e...a44
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #9 Skrevet 20. oktober 2021 Jeg hadde 3-4 cm 6 uker etter tvillingsvangerskap, gikk til osteopat med spesialisering innen kvinnehelse og fikk øvelser for bekkenbunn og kjernemuskulatur, noen mnd etter var det 1 cm diastase, dvs helt normale forhold. Jeg vet jo ikke om det hadde skjedd uansett, siden mye bedrer seg det første året etter fødsel etter min erfaring, men 6 cm synes jeg hørtes mye ut. Ville gitt det 1 år med fokusert trening før jeg vurderte operasjon - det er et stort og smertefullt inngrep som du sannsynligvis ikke får dekket av det offentlige. Anonymkode: 4b925...79e
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #10 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde 3-4 cm 6 uker etter tvillingsvangerskap, gikk til osteopat med spesialisering innen kvinnehelse og fikk øvelser for bekkenbunn og kjernemuskulatur, noen mnd etter var det 1 cm diastase, dvs helt normale forhold. Jeg vet jo ikke om det hadde skjedd uansett, siden mye bedrer seg det første året etter fødsel etter min erfaring, men 6 cm synes jeg hørtes mye ut. Ville gitt det 1 år med fokusert trening før jeg vurderte operasjon - det er et stort og smertefullt inngrep som du sannsynligvis ikke får dekket av det offentlige. Anonymkode: 4b925...79e Kan jeg spørre hva slags øvelser dette var? Og eventuelt hvilken osteopat? Sliter med mellomrom selv etter tvillingsvangerskap; rett i underkant av 3 cm. Anonymkode: e4783...0de
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #11 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Skal sjekke ut hypopressiv trening. Har hørt mange anbefale det, men jeg er skeptisk til å bruke så mye penger på et kurs jeg ikke får vite noe særlig om på forhånd. Kanskje de kan tilby en gratis prøvetime eller noe sånt. Har så stort mellomrom at magen min ikke står ut som en V. Det er for mye som buler ut, så det er ingen synlig forskjell. Anonymkode: 67e4e...a44 Det finnes noen videoer om hypopressiv på youtube, start der? Så kan du heller investere i et kurs om du ønsker mer. Et annet søkeord er belly vacuum. Ellers så har instakontoene ourfitfamilylife og thelaurenohayon mye innhold om opptrening etter fødsel, inkludert stoff om diastase. Begge disse selger nettkurs, men har også mye nyttig gratis ressurser Anonymkode: fc569...9cd
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #12 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 20.10.2021 den 7.36): Jeg hadde 3-4 cm 6 uker etter tvillingsvangerskap, gikk til osteopat med spesialisering innen kvinnehelse og fikk øvelser for bekkenbunn og kjernemuskulatur, noen mnd etter var det 1 cm diastase, dvs helt normale forhold. Jeg vet jo ikke om det hadde skjedd uansett, siden mye bedrer seg det første året etter fødsel etter min erfaring, men 6 cm synes jeg hørtes mye ut. Ville gitt det 1 år med fokusert trening før jeg vurderte operasjon - det er et stort og smertefullt inngrep som du sannsynligvis ikke får dekket av det offentlige. Anonymkode: 4b925...79e Jeg støtter helt klart oppfølgning av fysioterapaut eller osteopat og øvelser for bekkenbunn og kjernemuskulatur. Jeg har gjort begge deler (flere år med bekkenbunn med maskin fordi jeg har en fødselsskade etter første), men dessverre har det ikke hatt noen effekt på magemusklene. Det har nå gått 15 måneder siden keisersnittet og jeg har ca 5 cm mellomrom når jeg strammer musklene og prøver å samle dem. Mellomrommet mitt er derfor vesentlig større når jeg slapper av. Kan fortsatt ikke se en kjegle når jeg prøver, uansett hvor lenge jeg har holdt på med øvelser får jeg ingen fremgang, og jeg sliter fortsatt med mye smerter. Gladnyheten er at jeg har fått innvilget operasjon. Fordi jeg er slank så blir det kikkehullsoperasjon. Det er visst veldig få tilbakefall og komplikasjoner av det, og det er et vesentlig mindre inngrep enn full mageplastikk. Veldig spent. Det er også kortere ventetid på bare et par mnd istedenfor opp til to år. Anonymkode: 67e4e...a44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå