SuzsuZ Skrevet 16. oktober 2021 #1 Skrevet 16. oktober 2021 (endret) Jeg har nettopp blitt gravid og skal ta NIPT. Jeg er 34 men blir 35 år ved termin. Da skal jeg etter lovverket få NIPT test. Det er ikke mange private som har fått lov å starte med det og det koster 10 000 kr. Da drar jeg heller til Danmark hvor de tester for mye mer og får en helgtur på kjøpet. Tenker å spørre fastlegen om henvisning, er det noen andre under 38 som har fått det, uten andre grunner for mistanke til avvik? Endret 16. oktober 2021 av SuzsuZ
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #2 Skrevet 16. oktober 2021 Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men du trenger vel ikke reise til Danmark heller, kun sende over blodprøve i posten? Anonymkode: 17579...417 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #3 Skrevet 16. oktober 2021 Dere under 38 burde slutte å være så grådige. Betal selv, ordningen er ikke til for dere. Anonymkode: d32ea...e13 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #4 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere under 38 burde slutte å være så grådige. Betal selv, ordningen er ikke til for dere. Anonymkode: d32ea...e13 Her tar du jo feil. Ordningen er til for dem over 35, jo. Anonymkode: 17579...417 6
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #5 Skrevet 16. oktober 2021 44 minutter siden, AnonymBruker said: Dere under 38 burde slutte å være så grådige. Betal selv, ordningen er ikke til for dere. Anonymkode: d32ea...e13 Det er vel 2 år siden det ble bestemt å endre ordningen fra 38 til 35 år, det er bare ikke praktisk innført ennå.. Så du trenger ikke være så frekk. Min fastlege forsøkte å henvise i juni i år, i Oslo, fikk ikke. Anonymkode: dbccd...951 4
SuzsuZ Skrevet 16. oktober 2021 Forfatter #6 Skrevet 16. oktober 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vel 2 år siden det ble bestemt å endre ordningen fra 38 til 35 år, det er bare ikke praktisk innført ennå.. Så du trenger ikke være så frekk. Min fastlege forsøkte å henvise i juni i år, i Oslo, fikk ikke. Anonymkode: dbccd...951 Uff, så vanskelig det skal være. Nei da er det bare å betale. Men tenkte å høre om erfaringer, fint å få det dekket om det er mulig.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #7 Skrevet 16. oktober 2021 3 minutter siden, SuzsuZ said: Uff, så vanskelig det skal være. Nei da er det bare å betale. Men tenkte å høre om erfaringer, fint å få det dekket om det er mulig. Jeg leste i en annen tråd en som skrev hun fikk TUL etter henvisning fra fastlege med ny ordning, det var i en annen stor norsk by sa hun og var i september i år. Så kanskje noen andre svarer her og har fått det nå nylig Sist jeg leste på helsenorge for noen uker siden var det ikke noen dato for når ordningen skulle starte opp. Du kan jo uannsett få fastlegen til å prøve å henvise? Anonymkode: dbccd...951 1
SuzsuZ Skrevet 16. oktober 2021 Forfatter #8 Skrevet 16. oktober 2021 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg leste i en annen tråd en som skrev hun fikk TUL etter henvisning fra fastlege med ny ordning, det var i en annen stor norsk by sa hun og var i september i år. Så kanskje noen andre svarer her og har fått det nå nylig Sist jeg leste på helsenorge for noen uker siden var det ikke noen dato for når ordningen skulle starte opp. Du kan jo uannsett få fastlegen til å prøve å henvise? Anonymkode: dbccd...951 Jepp jeg skal prøve uansett, men det er ikke lenge man kan vente på svar om henvisningen går eller ikke, skal vel gjøres helst før 12 uker? Har bestilt time i Danmark så skal jeg snakke med fastlegen om det kan gjøres i Norge. ☺️ Endret 16. oktober 2021 av SuzsuZ
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #9 Skrevet 16. oktober 2021 Nå skal jeg ikke si det helt sikkert. Men fikk høre fra noen at NIPT testen man kan ta privat i Norge (om man finner noen som gjør det) ikke gir svar på mer en 2-3 sykdommer, mens den i Danmark for man vite mange. Man får ikke vite kjønn i norge og det koster det samme. Hørtes ikke ut som om denne nye ordningen var noe spesielt bra i forhold til hva Danmark kan gi. Man kan jo bestille hjem et slikt kit, få hjelp av noen til å ta en blodprøve, og sende avgårde prøven. Man trenger strengt tatt ikke reise til Danmark. MEN utfordringen kan være å finne noen som vil hjelpe med å ta blodprøven, da mange er imot denne testen for en eller annen grunn. Sjekke at fosteret er friskt? Nei det er ikke bra 😐 Anonymkode: 03857...02d 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #10 Skrevet 16. oktober 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Nå skal jeg ikke si det helt sikkert. Men fikk høre fra noen at NIPT testen man kan ta privat i Norge (om man finner noen som gjør det) ikke gir svar på mer en 2-3 sykdommer, mens den i Danmark for man vite mange. Man får ikke vite kjønn i norge og det koster det samme. Hørtes ikke ut som om denne nye ordningen var noe spesielt bra i forhold til hva Danmark kan gi. Man kan jo bestille hjem et slikt kit, få hjelp av noen til å ta en blodprøve, og sende avgårde prøven. Man trenger strengt tatt ikke reise til Danmark. MEN utfordringen kan være å finne noen som vil hjelpe med å ta blodprøven, da mange er imot denne testen for en eller annen grunn. Sjekke at fosteret er friskt? Nei det er ikke bra 😐 Anonymkode: 03857...02d Fastlegekontoret mitt tok prøven på meg som jeg sendte i posten, det var 0 stress her iallfall. Ringte på forhånd og spurte også kom jeg bare innom dagen etter og ventet på venterommet til sykepleieren hadde tid Fikk bare 1 sprøyte i posten så hadde bare 1 forsøk.. så glad jeg gjorde det på et legekontor. Hørt andre klinikker sender mer enn 1 sprøyte da men den jeg tok hos gjorde ikke det. I Norge sjekkes de 3 trisomi - trisomi 13, 18 og 21. Klinikken jeg tok testen via i utlandet kunne jeg velge mellom å ta bare de 3 eller opp til 10 ekstra (husker ikke nøyaktig hvilke) + at vi fikk vite kjønn. Om man vil ta i Norge bør man sjekke litt rundt da, sett priser fra 7500 til 11000 (for UL + test) så det varierer en del. Anonymkode: dbccd...951 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #11 Skrevet 16. oktober 2021 Grunnen til at de sjekker bare på 3 er nok at de andre som mange i Danmark/Sverige sjekker for er såpass sjeldne at det er større risiko for falsk positiv enn det er for korrekt positiv. De sjekker også for en del ting som ikke nødvendigvis er så alvorlig, sjekket min test nå og de sjekket for eksempel på Turner syndrom og Klinefelter syndrom som såvidt jeg leser på nett ikke er veldig alvorlige tilstander. Kan derfor forstå at de ikke ser noe grunn til å sjekke utover trisomi på offentlig test i Norge (men rart det ikke er lov å teste privat da) Anonymkode: dbccd...951 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #12 Skrevet 16. oktober 2021 Er det noe poeng i å ta NIPT test dersom nakkefolden/mangel på den ser helt fin og normal ut? Anonymkode: 578be...4b3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #13 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det noe poeng i å ta NIPT test dersom nakkefolden/mangel på den ser helt fin og normal ut? Anonymkode: 578be...4b3 Du har fått resultatene fra NIPT lenge før det går an å måle nakkefold. Resultatene er også mye mer pålitelige + at det avdekker mange flere tilstander. Anonymkode: 73a00...d8b 5
SuzsuZ Skrevet 16. oktober 2021 Forfatter #14 Skrevet 16. oktober 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Fastlegekontoret mitt tok prøven på meg som jeg sendte i posten, det var 0 stress her iallfall. Ringte på forhånd og spurte også kom jeg bare innom dagen etter og ventet på venterommet til sykepleieren hadde tid Fikk bare 1 sprøyte i posten så hadde bare 1 forsøk.. så glad jeg gjorde det på et legekontor. Hørt andre klinikker sender mer enn 1 sprøyte da men den jeg tok hos gjorde ikke det. I Norge sjekkes de 3 trisomi - trisomi 13, 18 og 21. Klinikken jeg tok testen via i utlandet kunne jeg velge mellom å ta bare de 3 eller opp til 10 ekstra (husker ikke nøyaktig hvilke) + at vi fikk vite kjønn. Om man vil ta i Norge bør man sjekke litt rundt da, sett priser fra 7500 til 11000 (for UL + test) så det varierer en del. Anonymkode: dbccd...951 Takk for tips! Skal se etter noen i nærheten, da jeg egentlig bare er interessert i å vide de 3 trisomi
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #15 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Er det noe poeng i å ta NIPT test dersom nakkefolden/mangel på den ser helt fin og normal ut? Anonymkode: 578be...4b3 De tester bare for 3 trisomier ved TUL... Anonymkode: 93fff...125
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #16 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her tar du jo feil. Ordningen er til for dem over 35, jo. Anonymkode: 17579...417 Ts er 34…. Anonymkode: d32ea...e13
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #17 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ts er 34…. Anonymkode: d32ea...e13 Men blir 35 ved termin. Hun vil altså være en gravid 35 åring. Folk blir eldre, sånn til info. Anonymkode: 9a51f...2d8 6
Besant Skrevet 16. oktober 2021 #18 Skrevet 16. oktober 2021 Jeg ble henvist til sykehuset etter å ha formidlet uro knyttet til trisomi til fastlegen. Fikk NIPT-testen gratis. Er 29 år. 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #19 Skrevet 16. oktober 2021 Besant skrev (1 time siden): Jeg ble henvist til sykehuset etter å ha formidlet uro knyttet til trisomi til fastlegen. Fikk NIPT-testen gratis. Er 29 år. Hvor tidlig fikk du tatt nipt, og hvor lenge måtte du vente på svar? Anonymkode: d32ea...e13
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #20 Skrevet 17. oktober 2021 Besant skrev (9 timer siden): Jeg ble henvist til sykehuset etter å ha formidlet uro knyttet til trisomi til fastlegen. Fikk NIPT-testen gratis. Er 29 år. Har du eller mannen noe arvelig i familien da? Anonymkode: 578be...4b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå