AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #1 Skrevet 16. oktober 2021 Jeg har to barn på fire og fem år. Tidligere har det gått greit med deling av leker. Nå i det siste er de svært opptatt av mitt og ditt. Jeg vet faktisk ikke alltid hva som er rett, så der kommer dere inn. Situasjon 1: Fredrik leker med Solveig sin leke. Solveig blir sint og tar leka og sier han ikke får lov å leke med den. Situasjon 2: Solveig spør Fredrik om å låne leka og Fredrik sier nei. Typisk leker Solveig likevel med leka og Fredrik blir sint og tar den tilbake. Fredrik kan også være opptatt med sine egne ting, men vil bare ikke at Solveig skal ta leka. Situasjon 3: Fredrik får en leke fra en besteforelder f.eks. Solveig vil gjerne også prøve, men Fredrik nekter da det er hans... Jeg er oppvokst uten søsken, og blir veldig usikker. Det virker som de ofte sier nei til at den andre skal låne bare fordi de skal bestemme. Jeg mener man skal lære seg og dele. Men i voksenlivet også ville jeg jo spurt om å få låne noe og hadde ikke lånt om svaret var nei. Jeg prøver og motivere til at det er fint å låne bort. Tidligere gikk det greit, men i det siste er det bare snakk om mitt hele tiden. De har også mange leker som har vært felles som jeg ikke lenger husker hvem som egentlig eier.. og da er det konflikt igjen. Hva gjør dere? Anonymkode: 190f4...a20
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #2 Skrevet 16. oktober 2021 Vi har følgende regel: Lekene de ikke vil dele må de ha på rommet sitt, det som er i stua kan begge leke med. Det er ikke lov å ombestemme seg og flytte leker opp på rommet i det sekundet det andre barnet vil leke med de, da må de vente til det andre barnet er ferdig med å leke med den tingen. Anonymkode: 0e0ac...164 2
C8H10N4O2 Skrevet 16. oktober 2021 #3 Skrevet 16. oktober 2021 Hvis en leke tilhører barnet, så tenker jeg at barnet i utgangspunktet skal få bestemme selv om de vil låne den bort eller ikke. Oppfordre til deling ja, men å tvinge? Nææh. Synes ordningen til ab...164 om leke på rommet, og leke på stua hørtes fornuftig ut 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #4 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Vi har følgende regel: Lekene de ikke vil dele må de ha på rommet sitt, det som er i stua kan begge leke med. Det er ikke lov å ombestemme seg og flytte leker opp på rommet i det sekundet det andre barnet vil leke med de, da må de vente til det andre barnet er ferdig med å leke med den tingen. Anonymkode: 0e0ac...164 C8H10N4O2 skrev (35 minutter siden): Hvis en leke tilhører barnet, så tenker jeg at barnet i utgangspunktet skal få bestemme selv om de vil låne den bort eller ikke. Oppfordre til deling ja, men å tvinge? Nææh. Synes ordningen til ab...164 om leke på rommet, og leke på stua hørtes fornuftig ut Men lærer de seg å dele da da? Det samme har begynt å skje når de har venner på besøk, da vil de heller ikke dele. Nå har de mange leker jeg ikke vet hvem som tilhører hvem, og de kan ligge på det ene eller andre rommet. Men om en har fått leke i gave, sier dere det er greit om den ene ikke ønsker å dele? Syns de blir så sære... Anonymkode: 190f4...a20 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå