Gå til innhold

Er folk i Bærum/Asker og Oslo hissigere i trafikken enn andre steder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært tre uker i Bærum gjennom jobben og måtte kjøre mye i Asker/Bærum og Oslo. Jeg har en opplevelse av at biler gasser på når du prøver å skifte felt istedet for å holde farten og slippe noen fram, vifter med hendene og nekter å flytte seg for å signalisere at du skal vekk, selv om du sto der først, eller krever med kroppspråk at du skal rygge for å slippe meg frem NÅ og ikke om et halvt minutt, til tross for at det er umulig når det står biler både foran og bak i køen, presser seg fram og skremmer livskiten av en peiser som faen i sammenfletting fordi det er en skam å havne bakerst. Det var et par ubehagelige overraskelser fordi jeg ikke er vant med at folk er såpass offensive 

Kommer fra en av de største byene i Norge selv, så jeg er vant til bykjøring, men dette var noe litt annet enn  hva jeg er vant med. Er det noen som sitter igjen med samme erfaringer, er det hold i det jeg  opplever eller er det bare at folk er mer pågående fordi trafikkmengden er større på Østlandet enn ellers i landet? 

Anonymkode: 36f95...45a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplever litt det samme, men husk at de er vant med mer trafikk og forventer at folk er noe mer effektive. Men det er ikke alltid så lett om man ikke er vant med den høye effektiviteten. 

Synes det er mer skummelt lenger ute på bygda hvor det er mange som kjører som idioter på landeveien. 

Uansett, så kan du kjøre forsiktig, og bare overse dem...

Anonymkode: 55fa5...943

Skrevet

Jeg bor både i Oslo og på en mindre plass, og har bodd på bygda også. Kjører alle steder jevnlig. 

Anonymkode: 55fa5...943

Skrevet

Jeg kjører mer aggressivt, dvs. kaster meg inn i små luker i rundkjøringer og veikryss, enn det jeg gjorde da jeg bodde på bygda. Merka det da jeg sto i et kryss på min hjemplass og tok en litt en luke som var helt unødvendig, i og med at der bare var den ene bilen i mils omkrets. Men når du kjører Sinsenkrysset hver dag til jobb, så må man bare kaste seg ut i det, ellers stopper alt opp. Så ja, jeg kjører annerledes i Oslo enn hva som er nødvendig andre steder i landet med mindre trafikk. 

Anonymkode: c0618...962

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor i område, men syns ikke de er så ille. 

De gangene jeg er i bygda derimot. Der er det hissige folk som kjører tett bak, med både flombelysning og tuting. Da holdt jeg meg til fartsgrensen. Å ringe politiet var en vits, for sånn var det på bygda og ba meg kjøre til siden og slippe til de forbi.

Anonymkode: ccda8...c6f

• Liker 3
Skrevet

Har du vært på Sørlandet og kjørt bil? Jeg skal love deg at du får deg en overraskelse når du kommer til Arendal.  Der kjører folk aggressivt, bare barnematen i Oslo og Bærum.

Anonymkode: 14455...45d

Skrevet

Jeg opplever deler av Oslo øst/nord som høflige. Hilser om de får kjøre først inn der det er innsnevring på veien, og følger prinsipielt annenhver bil. 

På vest opplever jeg litt mer "bånn gass" for å være først, og "jeg har større bil en deg" holdning  

Anonymkode: 42b74...654

Skrevet

Nei, og jeg bor her.

Anonymkode: 995ac...427

Skrevet

Jeg tipper du er forutinntatt, ts, og legger ekstra godt merke til de svært få som kjører aggressivt her. Folk flest i Asker/Bærum er oppegående og dannete mennesker som ikke bruker tiden på å råne med bilen.

• Liker 3
Skrevet

Jeg bor her og synes alle er mye mer hissige når jeg er på ferie på sørlandet eller kjører på landet generelt. De kjører alt for fort og gjør skumle forbikjøringer.

Man må flette effektivt i Oslo så man må være litt "på hugget" feks i rundkjøringer og sånn uten at jeg mener det er aggressivt, det er bare for å få flyt i trafikken fordi det er mer biler, da kan man ikke la det bli kjempeluker. Men om noen sniker i køen feks så tuter jeg for å være ærlig, det er kanskje litt aggressivt men blir så sur på folk som sniker... still deg bakerst ikke press deg inn foran. 

Kan det være du ofte ligger i feil felt feks siden du opplever at folk vifter med armer og sånn? Viktig å plassere seg riktig mot rundkjøringer og kryss og ikke prøve å bytte om du ligger feil..

Anonymkode: 54ff5...435

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg tipper du er forutinntatt, ts, og legger ekstra godt merke til de svært få som kjører aggressivt her. Folk flest i Asker/Bærum er oppegående og dannete mennesker som ikke bruker tiden på å råne med bilen.

Det er ikke råning TS snakker om, men generell agresivitet i trafikken. Og jeg er helt enig med det denne opplever.

Anonymkode: c4938...37d

Skrevet

Ja, trafikkbildet i Oslo og Bærum krever mer av deg som fører enn andre steder. Det gjelder selvfølgelig ikke alle sjåfører, siden mange er innflyttere og ikke har den samme bakgrunnen.

Viktig å ha i bakhodet at alle som er født og oppvokst i Bærum/Oslo er vant til flerfeltsveier fra dag 1. Den E18-diskusjonen som har vært i media i noen år nå - den diskusjonen startet på 70-tallet. Flerfeltsveien var for liten allerede da. For folk utenfor er dette fremdeles et relativt nytt fenomen. Det er f.eks. ikke så lenge siden hovedveien ut av Norge gikk fra å være en kjerrevei over noen jorder i Østfold, til å bli en middels OK motorvei. 

Og vi som kommer derfra merker det ekstremt fort når folk ikke klarer å forholde seg til samme tempo. Da lukker vi lukene for å unngå å få trege og ueffektive folk foran oss. De har nemlig en tendens til å slippe alt og alle inn foran seg igjen. Det har man kanskje tid til i Østfold, Vestfold og Lillestrøm, men det har ikke vi.

Anonymkode: 0ead2...d76

• Liker 2
Skrevet

Absolutt. Jeg er fra Sørlandet, og når jeg flyttet til Oslo med bil merket jeg stor forskjell. Ingen hjelper deg frem. Stod en gang lenge på et busstopp og ingen ville slippe meg inn før jeg bare startet å kjøre ut så personen bak måtte bremse.

Det er greia i Oslo etter min erfaring, du må dessverre bare legge deg over i nytt felt og håpe personen bak (forhåpentligvis 2 billengder bak) bremser. Her jeg bor på (Sørlandet igjen) slipper folk andre frem.

Anonymkode: b10f9...21e

Skrevet

Jeg kommer fra Halden (ikke bodd der på 18 år) og bor i Oslo/Bærum i dag. Da en barndomskompis satt på med meg i senere tid bemerket han faktisk at jeg hadde fått en mer aggressiv kjørestil etter at jeg flyttet.

Så jeg kan være enig i at det er mer aggressiv kjørestil her enn andre steder, men det må til for å ikke stå unødvendig lenge å vente i en rundkjøring, kryss eller lignende. I tillegg merker jeg at de jeg oftest kjeftetuter på, er de som har bilskilt som er registrert utenfor Oslo-området. 

PS: etter overgangen til elbil med 500 hester har kjørestilen blitt mer aggressiv da jeg nå rekker fint luker som var umulig med en bensinbil med 110 hester. 

Anonymkode: 7ef71...046

Skrevet

Jeg synes ikke det. Man må jo være effektiv og benytte seg av de lukene som er for å skape god trafikkflyt, men det mener jeg er et ansvar man har som sjåfør uansett hvor hen man kjører. 
Vil heller si jeg reagerer over den lokale kjørestilen jeg har opplevd flere steder i Sogn og Fjordane, høy fart i uoversiktelige svinger. Mye farligere enn god effektivitet i rundkjøringer.

Anonymkode: a32a5...a28

Skrevet

Jeg synes ikke det 😬 Vi bor nå i Asker men er fra Sørlandet og er der to ganger i året minst. På Sørlandet kjører jo folk 70-80 på smale landeveier og gud forby at du skulle kjøre noe saktere. Og det er selvom det er hus nærmere veien og unge gjerdet, og barn som leker. 🙈😬

Men folk i Asker/Bærum forventer nok at du kjører i 90 når det er 90 på E17, og at du er oppe i den farten når du skal flette deg inn. For jeg ser det er mange som kommer fra flettefelt i knapt 60, og forventer at alle bremser for dem. Er det kanskje biler som ikke går fortest 😬 Det er jo Tesla-land her, så folk blir litt utålmodige mot gamle dieselbiler som skal gjennom alle gir før de er oppe i 60 engang.. 😬

Anonymkode: 3218f...ee9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...