Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fryktelig skuffet over en av mine venninner som jeg i mange år har hatt et nært forhold til. Jeg giftet meg for kort tid siden. Jeg hadde et lite bryllup med kun mine aller nærmeste (familie). Jeg og min mann fikk gratulasjonskort og gaver fra venner som ikke var invitert. Men den jeg anså for å være en av mine beste venninner sendte ikke annet enn en melding på Facebook. Jeg hadde forventet et gratulasjonskort, om ikke annet.

Det hører vel med til historien at da hennes datter ble konfirmert for ca 3 år siden så sendte jeg kr 500 og et gratulasjonskort god tid i forkant av konfirmasjonen. Takkekort mottok jeg ca 1 år etterpå ... Jeg spurte etter takkekort da det hadde gått ca 1/2 år og fikk da høre at "hun ikke hadde nok til alle". Jeg har selv to døtre og da min eldste datter ble konfirmert fikk hun kr 100 (og det var en hundrelapp som var utgått på dato ...). Min yngste datter fikk ingen oppmerksomhet fra henne. (Jeg kan nevne at denne venninnen har det godt økonomisk - så dette er ikke et tema). 

Nå er jeg der at jeg merker at jeg trekker meg unna henne. Hun skal selv gifte seg i nær fremtid og jeg føler at det (dessverre) ikke blir naturlig for meg å gi henne noen spesiell oppmerksomhet - selv om det i utgangspunktet ville vært veldig naturlig for meg. 

Dette med relasjoner er kanskje noe av det vanskeligste som finnes. Det er veldig sårt og leit å oppleve at et vennskap som jeg anså for å være et som skulle vare livet ut (?) ser ut til å slå sprekker som følge av mine skuffelser.  Er det noen der ute som kan komme med noen gode betraktninger som kan hjelpe meg til å se på denne saken på en annen måte? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du inviterte henne ikke, men hun gratulerte likevel. Hun har da gjort sitt 🤷‍♀️

Anonymkode: 74ab8...e10

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Du sier forøvrig selv i innlegget ditt at du ikke har regnet henne som @dine nærmeste». 

Anonymkode: 74ab8...e10

• Liker 3
Skrevet

Trornnok dere har svært ulikt syn på hvor gode venner dere er.

Anonymkode: d03e5...0f4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trornnok dere har svært ulikt syn på hvor gode venner dere er.

Anonymkode: d03e5...0f4

Ja, vi har nok det. Eller så har vi ulikt syn på hvordan gode venner bør opptre ovenfor hverandre.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er hun ellers? Er hun snill og grei og hyggelig å tilbringe tid med?

Det er ikke alle som er like opptatt av å gi gaver og kort, selv om du liker å gjøre slikt. 

Anonymkode: 08492...726

• Liker 8
Skrevet

Din standard er ikke hennes.

Men nå kan du kopiere hennes og spare både tid og penger ved å sende kun en hilsen på fb.

Anonymkode: a4f61...49f

• Liker 8
Skrevet

Man kan faktisk ikke forvente det samme man selv gir. Man gir ikke gaver i forventning av å få ting tilbake. 

Kanskje er hun snurt fordi hun ikke fikk bli med eller så ser hun ikke på gratulasjonskort så viktig som du gjør. Folk er veldig forskjellige. Med mindre du konkret har fortalt at du syns slikt er veldig viktig for deg så ser jeg ikke problemet. 

Det er fult lov å være skuffet, det skjer, men hadde nok ikke tenkt at denne venninna var en dårlig venn. 

Anonymkode: a7e0b...ec8

• Liker 3
Skrevet

Etterlyste du takkekort? 

Det er vel litt spesielt? 

• Liker 12
Skrevet

Om man ikke er invitert i bryllupet kan man faktisk ikke forvente gave. Og hun har gratulert dere!

Noen velger å gi, men det er de færreste. Konfirmasjonen for 3 år siden har hun sannsynligvis glemt for lengst, syns ikke du kan holde det mot henne. 

Anonymkode: d137f...a5f

• Liker 5
Skrevet (endret)
Marie_M skrev (2 timer siden):

Takkekort mottok jeg ca 1 år etterpå ... Jeg spurte etter takkekort da det hadde gått ca 1/2 år og fikk da høre at "hun ikke hadde nok til alle".

Det var meningen at denne skulle havne i innlegget jeg skrev over 

Endret av solmåneogstjerner
Skrevet

Sært å spørre om takkekort.

Du inviterte henne og ved den handlingen sier du at hun ikke betyr så mye heller.

Hun gratulerte deg på Facebook og det er mer enn nok.

Jeg gratulerer ingen med bryllupet så frem jeg ikke blir bedt eller det kommer opp som tema.

Anonymkode: df057...9be

• Liker 5
Skrevet

For mange er ikke naturlig å gi gave eller annen oppmerksomhet med mindre de faktisk er invitert. Du er veldig fokusert på det materielle i innlegget ditt - for meg er det det minst viktige i et vennskap. Hva er ellers kjernen i vennskapet deres? Har dere det hyggelig sammen, kan dere snakke om det meste, hjelpe hverandre - kort sagt, er det et noenlunde likestilt vennskap begge har glede av? I min verden er alle de tingene mye viktigere (og jeg har helt ærlig aldri tenkt på å gi konfirmasjonsgaver til venners barn...).

• Liker 2
Skrevet

Det beste du kan gjøre her er jo å sende en ordentlig gratulasjon. Selv om hun ikke kan oppføre seg kan du det 

• Liker 1
Skrevet
minister-mio skrev (1 minutt siden):

Det beste du kan gjøre her er jo å sende en ordentlig gratulasjon. Selv om hun ikke kan oppføre seg kan du det 

Har du lest tråden? Det er ts som har giftet seg 😊

Skrevet
12 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Etterlyste du takkekort? 

Det er vel litt spesielt? 

Det er veldig spesielt, ja. Bare det å holde opptelling hvem man har fått det fra er meget spesielt. Minner meg om folk som fører lister over hvem som sender gratulasjon på facebook, og kun gratulerer de som man selv har fått gratulasjon fra. Men selv på facebook har jeg ikke sett noen skrive "kan ikke se å ha mottatt gratulasjon fra deg?"

Anonymkode: 2d1cd...34b

• Liker 2
Skrevet

Tydelig at dere to anser vennskapet ulikt, og at du fokuserer mer på det materielle.

Synes det er spesielt av deg å forvente oppmerksomhet når man ikke er invitert. Jeg gir bare gratulasjoner eller oppmerksomhet, hvis det oppleves naturlig.

Anonymkode: cb510...a32

• Liker 1
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden):

Har du lest tråden? Det er ts som har giftet seg 😊

Ja, og venninnen skal gifte seg. Hva et det du snakker om egentlig? Hvorfor virker det som at jeg ikke har lest tråden? Hva i mitt svar var utydelig for deg?

Skrevet
minister-mio skrev (1 minutt siden):

Ja, og venninnen skal gifte seg. Hva et det du snakker om egentlig? Hvorfor virker det som at jeg ikke har lest tråden? Hva i mitt svar var utydelig for deg?

Ja, og hun er skuffet fordi hun ikke fikk en 'ordentlig' gratulasjon når hun giftet seg. Er enig med deg i at hun skal gratulere venninnen. Men tenkte at det store problemet her er at hun er fornærmet over tidligere hendelser. (Og det skjønner jeg). 

Egentlig synes jeg det høres dysfunksjonelt ut hele greia. 

Skrevet
solmåneogstjerner skrev (2 minutter siden):

Ja, og hun er skuffet fordi hun ikke fikk en 'ordentlig' gratulasjon når hun giftet seg. Er enig med deg i at hun skal gratulere venninnen. Men tenkte at det store problemet her er at hun er fornærmet over tidligere hendelser. (Og det skjønner jeg). 

Egentlig synes jeg det høres dysfunksjonelt ut hele greia. 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...