AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #1 Skrevet 16. oktober 2021 Hei! Jeg prøver bli gravid med IVF, men har ikke lykkes ennå. Er frisk ellers, har god eggkvalitet og forhold i livmoren er bra, men blodprøvene viser at stoffskiftet kanskje ikke er helt optimalt. For to år siden hadde jeg TSH på 1.8 og fritt T4 på 13. Nye blodprøver viser at TSH nå er på 2.4 og T4 på 11. Anti TPO var på under 34, så jeg antar at dette er grei (at det skal være under 100). T4 er jo veldig lavt? For to år siden var jo nedre referanseverdi nettopp 11. Idag ser jeg at nedre referanseverdi er senket til 9 (noen bruker også 8). Jeg har vært endel sliten siden i sommer, kjenner meg alltid svimmel når jeg f.eks. sitter på huk på gulvet og skal reise meg, men ikke når jeg skal reise meg fra stoler. Leser på nettet at TSH bør være under 2.0 når man prøver bli gravid, hvis ikke økes risiko for spontanabort og cerebral skade på fosteret. Er det noen som har noen innspill om jeg kanskje burde begynt på medisinering? Har noen erfaring med å bli gravid og ha et vellykket svangerskap og få et friskt barn med så lavt fritt T4? Anonymkode: e1fed...fd9
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #2 Skrevet 17. oktober 2021 Har du fått selve diagnosen hypotyreose (lavt stoffskifte)? For hvis ikke så er de verdiene du skriver innenfor referansenivå og helt normalt. Målet med TSH under 2 ved ønske om graviditet gjelder for de som faktisk har fått diagnosen tidligere jeg skjønner veldig godt at det er frustrerende å gå gjennom IVF og barnløshet, og da leter man som pasient ofte etter en spesifikk årsak som kan forklare det hele men det er legene som skal tolke blodprøvesvarene dine, ikke vi som pasienter de hadde ikke latt deg gå gjennom forsøk på forsøk med IVF hvis de allerede hadde hypotyreose som forklaring på barnløshet, og som enkelt kunne medisineres Anonymkode: 5a85e...b6a 1
Gjest DNX Skrevet 17. oktober 2021 #3 Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du fått selve diagnosen hypotyreose (lavt stoffskifte)? For hvis ikke så er de verdiene du skriver innenfor referansenivå og helt normalt. Målet med TSH under 2 ved ønske om graviditet gjelder for de som faktisk har fått diagnosen tidligere jeg skjønner veldig godt at det er frustrerende å gå gjennom IVF og barnløshet, og da leter man som pasient ofte etter en spesifikk årsak som kan forklare det hele men det er legene som skal tolke blodprøvesvarene dine, ikke vi som pasienter de hadde ikke latt deg gå gjennom forsøk på forsøk med IVF hvis de allerede hadde hypotyreose som forklaring på barnløshet, og som enkelt kunne medisineres Anonymkode: 5a85e...b6a Ved offentlig IVF er det faktisk en grense på TSH < 2,5 også for de som ikke har diagnosen hypotyreose. Da tar man Levaxin mens man er under IVF-behandling og i svangerskapet og kan slutte etterpå.
Solo2020 Skrevet 17. oktober 2021 #4 Skrevet 17. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du fått selve diagnosen hypotyreose (lavt stoffskifte)? For hvis ikke så er de verdiene du skriver innenfor referansenivå og helt normalt. Målet med TSH under 2 ved ønske om graviditet gjelder for de som faktisk har fått diagnosen tidligere jeg skjønner veldig godt at det er frustrerende å gå gjennom IVF og barnløshet, og da leter man som pasient ofte etter en spesifikk årsak som kan forklare det hele men det er legene som skal tolke blodprøvesvarene dine, ikke vi som pasienter de hadde ikke latt deg gå gjennom forsøk på forsøk med IVF hvis de allerede hadde hypotyreose som forklaring på barnløshet, og som enkelt kunne medisineres Anonymkode: 5a85e...b6a Min erfaring er dessverre at legene ikke alltid passer på dette. Jeg gikk privat i Norge og hadde flere runder med behandling før jeg spurte om ikke stoffskiftet kanskje burde behandles. Da ble jeg satt på Levaxin. Edit: men jeg hadde høyere TSH enn TS har (over 4 på de fleste prøver). Endret 17. oktober 2021 av Solo2020
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #5 Skrevet 18. oktober 2021 Leger vil stortsett ha prøvere under 1 i TSH. Jeg ble gravid med en gang da jeg var 0,8. Hadde 11,3 på fritt sist jeg målte. Skal sies at dosen (evt levaxin) økes 25 % fra positiv test. Skal ikke være noe problem å bli gravid med regulert og behandlet stoffskifte. Anonymkode: 50c74...1fc
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #6 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg måtte forhøye dosen min 30% mer. Les om det på nhi.no Anonymkode: 08349...76d
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #7 Skrevet 18. oktober 2021 Her har du linken: https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/svangerskap-og-sykdom/lavt-stoffskifte-ved-graviditet/ Anonymkode: 08349...76d
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #8 Skrevet 18. oktober 2021 Tusen takk for svar, dere! Jeg har ikke fått diagnostisert hypotyreose tidligere, og verdiene mine er jo innen referanseverdiene. T4 er veldig lavt, synes jeg. Jeg trodde det var anbefalt at TSH ligger under 2.0 for alle kvinner som prøver bli gravide? Er det slik at fastleger vil gå med på medisinering av stoffskifte når T4 er 11, TSh er 2.4? Dette er vel ikke et greit stoffskifte for muligheter for å bli gravid, og ikke for det voksende fosteret? Siden TSH bør være på under 2.0? Jeg vil ikke fremstå som hysterisk, men har vært igjennom så mye i prosessen mot å prøve bli gravid, bl.a. en operasjon, så vil virkelig ikke at stoffskifte skal spenne bein på alt. Anonymkode: e1fed...fd9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå