Gå til innhold

Hva er det med de som bygger hus i dag egt? Ser ut som legoklosser alle husene

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 hours ago, -jk- said:

Kanskje de ikke har så mange ting?

Det kan man lett tenke seg etter de har kjøpt leilighet til dagens priser . . 😕

• Nyttig 1
Skrevet

Funkishus fra 60-tallet er mye bedre enn det som bygges i dag. Som "Darth Vader-huset".

– Så har Darth Vader enda et lysthus under oppføring, denne gang i Geitmyrsveien, like ved St. Hanshaugen (vartoslo.no)

Det er alle slags vinkler, og vinduene ser ut som om de er kastet på plass. Ingen harmoni, ingen symmetri eller balanse.

Det er brutal arkitektur som tar null hensyn til noe annet. En egotripp for arkitekten og fjotten som har bygd det.

Hvordan noen kan forsvare at denne ufyselige svarte klumpen har fått byggetillatelse, forstår jeg ikke.

• Liker 3
Skrevet

Jeg leste et intervju i Aftenposten for ikke så lenge siden, med en arkitekt som deltar i Arkitektopprøret. Han sa at jo mer publikum mislikte et bygg, jo mer ble bygget sett på som god arkitektur av beslutningstakerne. Det hjelper altså ikke å gi høylytt beskjed om at stilen ikke er pen, eller ikke passer inn, for "ekspertene" vil se på protestene som en bekreftelse på at de er på rett vei. 

Jeg er SÅ enig med deg - jeg kan ikke fatte og begripe at de setter opp disse klossene over alt. Og mange av fasadene er laget av materiale som jeg forestiller meg at blir solgt inn som "vedlikeholdsfritt", men 7 år etter oppføring ser det helt shabby ut.

Lærte vi ingenting av brutalismen på 60- og 70-tallet?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 11.44):

Jeg blir mørkeredd av å se på moderne hus med enorme vinduer som ikke dekkes til når mørket kommer. Alle ser inn, stakkars folk.

Anonymkode: 14b27...9b3

minner meg om akvariet... man kan se inn på livet til folk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2021 den 23.42):

Enig. Gikk tur i et nytt nabolag her en kveld. Jeg kunne seriøst se hva flere hadde hatt til middag, pga. ting som sto på kjøkkenbenken. Svære vinduer, så man ser jo rett inn. Skjønner ikke at folk orker å bo på utstilling. 

Anonymkode: 24a13...22a

Så enig med deg. 

Anonymkode: 26001...df0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2021 den 23.42):

Enig. Gikk tur i et nytt nabolag her en kveld. Jeg kunne seriøst se hva flere hadde hatt til middag, pga. ting som sto på kjøkkenbenken. Svære vinduer, så man ser jo rett inn. Skjønner ikke at folk orker å bo på utstilling. 

Anonymkode: 24a13...22a

Ja, enig! I prinsippet ser det herlig ut med vinduer fra gulv til tak og masse lys inn, men etter ei uke i et dansk feriehus med denne typen vinduer, aldri mer! Helt skrekkelig å gå på do om natta, da oppholdsrom jeg passerte ikke hadde gardiner og da var sorte flater. Fikk helt mareritt med handling fra alle slags danske, morbide krimserier 🥶

Anonymkode: 4fb99...b2e

• Liker 2
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (9 timer siden):

minner meg om akvariet... man kan se inn på livet til folk. 

Vanligvis monterer man zip-screens på store vinduer med innsyn. De både sørger for solskjerming og skjerming mot innsyn, men det er selvsagt frivillig å bruke de. 

Selv har vi hus 2m fra en vei der en del passerer til fots (+ boe biltrafikk), kjøkkenvinduer og vinduer i spisestua vender rett ut mot veien og i samme høyde. Vi dekker de aldri til, liker å se ut og blir ikke plaget av innsyn. Ingen av oss pleier å traske rundt nakne inne uansett ;) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, enig! I prinsippet ser det herlig ut med vinduer fra gulv til tak og masse lys inn, men etter ei uke i et dansk feriehus med denne typen vinduer, aldri mer! Helt skrekkelig å gå på do om natta, da oppholdsrom jeg passerte ikke hadde gardiner og da var sorte flater. Fikk helt mareritt med handling fra alle slags danske, morbide krimserier 🥶

Anonymkode: 4fb99...b2e

Bygger man nytt hus så bygger man vel med bad tilkoblet soverommene eller i hvert fall rett ved så man slipper å gå gjennom stua eller andre oppholdsrom...

Ellers er det fullt lovlig å ha en del utebelysning så du ikke får de "sorte flatene". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...