Gå til innhold

Hva er det med de som bygger hus i dag egt? Ser ut som legoklosser alle husene

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Enkelt og greit mote. Bare vent til det har gått 20-30 år da er disse byggene plutselig gørrkjedelig blant massene. Og ikke minst, de vil være falleferdige. Er ikke konstruert for å vare lenge. Dritthus synes jeg. 

Folk som mener at funkishus er vakkert mangler sjel. Er som å si at en brakkerigg er nydelig. 

Endret av kikkana
  • Liker 7
Skrevet
6 hours ago, kikkana said:

Enkelt og greit mote. Bare vent til det har gått 20-30 år da er disse byggene plutselig gørrkjedelig blant massene. Og ikke minst, de vil være falleferdige. Er ikke konstruert for å vare lenge. Dritthus synes jeg. 

Folk som mener at funkishus er vakkert mangler sjel. Er som å si at en brakkerigg er nydelig. 

Men det gjelder jo alle hus? Ingenting er tidløst.

Anonymkode: 6da1e...940

• Liker 2
Skrevet
kikkana skrev (6 timer siden):

Funkishus bygges ofte i betong, med mest mulig vedlikeholdsfrie materialer. Ofte vinduer med alu-karmer osv. Levetiden bør derfor generelt være god i forhold til hus som bygges i tre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
-jk- skrev (20 minutter siden):

Funkishus bygges ofte i betong, med mest mulig vedlikeholdsfrie materialer. Ofte vinduer med alu-karmer osv. Levetiden bør derfor generelt være god i forhold til hus som bygges i tre.

Vedlikeholdsfrie materialer betyr ikke at de blir fri for vedlikehold over tid. Betong konstruksjon av kvalitet kan nok stå lenge ja, men når en først får problemer da er det problemer. Er nok en grunn til du finner svært få gamle funkishus, de fikk fuktskader. Men mulig materialene er bedre nå. 

Men uansett, skal du bygge noe som varer i flere hundre år i norge da tror jeg bare du har 2 alternativ. Ene er luftige lafta bygg med fletta never fra bjørk på taket og det andre er konstruksjon i stein. Begge krever rett kunnskap etc. 

Skrevet (endret)
14 hours ago, AnonymBruker said:

det billigste for utbyggere er jo å bygge garasjen inn i kjelleren. Da får de klemt inn flere hus på samme tomt.

Anonymkode: 810b3...610

De bygger vel ikke garasje i kjelleren på en enebolig med mindre den ligger i en skråning. Jeg bor på flatmark, og det er ingen som har garasje i kjeller. 

Noen nybygg har carport med terrasse over. 

Endret av Kristin70
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 11.44):

Jeg blir mørkeredd av å se på moderne hus med enorme vinduer som ikke dekkes til når mørket kommer. Alle ser inn, stakkars folk.

Anonymkode: 14b27...9b3

Så enig

Anonymkode: 26001...df0

• Liker 2
Skrevet
Tuppeluri skrev (På 25.11.2021 den 8.00):

Det her derimot! Da snakker vi fuglekasse! Hvis ikke jeg tar feil så er det bygd av containere i tillegg, virkelig ikke fint.

Modern House | ArchDaily

Jeg bare lurer, hvor mange boenheter ser vi egentlig på dette bildet?

(Jeg har resonert meg frem til at det mest sannsynlig er to, men jeg ble litt usikker på grunn av dørene)

Jeg skulle gjerne sett planløsningen til dette bygget, for det virker utrolig upraktisk.

Anonymkode: 3c7e2...fc5

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet
kikkana skrev (14 timer siden):

Vedlikeholdsfrie materialer betyr ikke at de blir fri for vedlikehold over tid. Betong konstruksjon av kvalitet kan nok stå lenge ja, men når en først får problemer da er det problemer. Er nok en grunn til du finner svært få gamle funkishus, de fikk fuktskader. Men mulig materialene er bedre nå. 

Men uansett, skal du bygge noe som varer i flere hundre år i norge da tror jeg bare du har 2 alternativ. Ene er luftige lafta bygg med fletta never fra bjørk på taket og det andre er konstruksjon i stein. Begge krever rett kunnskap etc. 

De gamle funkishusene i Makrellbekken er blant de mest ettertraktede huden i Oslo, og de blir godt tatt vare på fordi de fungerer godt som boliger.

https://www.aftenposten.no/bolig/i/pL135w/canadiske-tracy-ble-forelsket-i-skandinavisk-design-da-hun-moette-ektem

Skrevet
Kristin70 skrev (14 timer siden):

De bygger vel ikke garasje i kjelleren på en enebolig med mindre den ligger i en skråning. Jeg bor på flatmark, og det er ingen som har garasje i kjeller. 

Noen nybygg har carport med terrasse over. 

Garasjekjeller er billigere enn større tomt. Hvis det gjør at du kan presse inn en enebolig til på tomten, så er det i jo verd det. Nå har jeg mest erfaring fra Oslo da, og her er jo prisene ville!  Ser masse garasjekjellere og garasjer i 1. etg her. 

• Liker 2
  • 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Synd at dette er like reelt i dag. Ser ikke ut til at noen endring vil skje heller. Trist ar norge ødelegges av disse arkitektene. 

Anonymkode: 8ff78...668

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 5.20):

Disse husene er da ikke trauste!

http://shop.noestler.net/m/-/galleries/buildings/home/-/medias/d353394b-540f-40ee-9ffa-4f517bf3c69b-classic-london-buildings

Synes du virkelig de husene i linken under er penere enn de over? Ok deg om det!

https://homedesignlover.com/architecture/black-modern-homes/

Anonymkode: 8a51b...612

Ja!!! Mye finere, og ikke minst mer praktiske😊 (ikke meg du siterte da.) 

Anonymkode: ba5b4...38b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 8.22):

Helt enig! Vi bor i et nybygg der hele ene langsiden bare er glass, det gir en helt annen livskvalitet å leve med så mye lys inn. Når man bor i et så mørkt land som Norge, så er det gull verd å ta vare på det dagslyset vi har. 

Dette! Jeg ble helt kvitt vinterdepresjonen min, som jeg hadde slitt med i årevis, da vi flyttet i nybygg med glass fra vegg til gulv. Satt og nøt det lille sollyset som var. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette! Jeg ble helt kvitt vinterdepresjonen min, som jeg hadde slitt med i årevis, da vi flyttet i nybygg med glass fra vegg til gulv. Satt og nøt det lille sollyset som var. Anonymkode: ba5b4...38b

Hvis det finnes naboer, så er det maksimal egoisme å bare gjøre som dere vil fordi dere vil ha det. Naboene mister sine omgivelser og får blottere som liker innsyn alle steder. Hva hvis naboene ikke vil ha det? 
Er det ikke naboer, så er det natur der. Å ta seg  til rette bare fordi, er ikke ok. Vinduer fra gulv til tak er veldig stygt og har null personlig stil ved seg. 

Anonymkode: cc9c7...19a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 12.00):

Ikke hvis du bor høyt oppe

Anonymkode: f0847...df7

Eller terrenget skråner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Gjest 123 eller noe skrev (På 16.10.2021 den 10.09):

Jeg synes de ser så kalde og utrivelige ut :( Sånne hus som dette

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=203471984

er drømmebolig for meg, gammalt og koselig! ❤️

Og får en herlig pris. 4 mill mindre enn blokk leiligheten min.

Anonymkode: fa924...ac9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2021 den 17.47):

Det jeg synes virker veldig upraktisk med hus som har flate tak, er at det er så utrolig lite oppbevaringsplass. Det er verken loft eller kjeller, så hvor oppbevarer man egentlig julepynt, utemøbler og sesongklær? I garasjen?

Anonymkode: 0f62f...1a5

Man mister oppbevaringsplass, men får faktisk levelig boareal. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis det finnes naboer, så er det maksimal egoisme å bare gjøre som dere vil fordi dere vil ha det. Naboene mister sine omgivelser og får blottere som liker innsyn alle steder. Hva hvis naboene ikke vil ha det? 
Er det ikke naboer, så er det natur der. Å ta seg  til rette bare fordi, er ikke ok. Vinduer fra gulv til tak er veldig stygt og har null personlig stil ved seg. 

Anonymkode: cc9c7...19a

Hæ? Vi bor i en skråning, ingen naboer ser inn til oss, vi ser kun utover sjøen og den er langt nok unna (og nedenfor oss)  til at ingen i en båt ser oss. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg lurer ofte på hvor folk har plass til tingene sine. Før var det loftsboder, mens nå er det flate tak og ikke noe loft. Det er heller ikke kjellerboder, for der er det bilparkering. Og i leiligheten er det stort sett bare par klesskap . . .

Skrevet
senior skrev (31 minutter siden):

Jeg lurer ofte på hvor folk har plass til tingene sine. Før var det loftsboder, mens nå er det flate tak og ikke noe loft. Det er heller ikke kjellerboder, for der er det bilparkering. Og i leiligheten er det stort sett bare par klesskap . . .

Kanskje de ikke har så mange ting?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...