Gå til innhold

Hva er det med de som bygger hus i dag egt? Ser ut som legoklosser alle husene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt enig, og pratet nettopp med naboen som er arkitekt om det. Hun er også helt enig. 

Anonymkode: c8682...2e6

• Liker 10
Skrevet

Vårt hus er tradisjonelt, og jeg synes disse husene er finest. Men synes også mange mer funkishus er fine. Det er upraktisk med skråtak i loftsrom, men også veldig koselig. Vi har hus a la det på bildet.

Det er en lett blanding her vi bor, tettsted i nord med 7-8000 innbyggere og god plass. Skjønner man må bygge på en annen måte i byer med mindre plass. 

Skulle vi bygd på nytt, ville vi nok valgt noe mer moderne og praktisk. 

Aurora_exterior_1185_web.jpg

Anonymkode: dcccf...a62

• Liker 4
Skrevet

Og små er de også, bortstuingsplass finnes ikke. Det er store vinduer men vi ser rett inn når vi lufter hunden før leggetid, det er ikke til å unngå. Det finnes ikke reelt uteområde, der må bilen stå. Fint med mye lys inn men vi har ett 70 tallshus med store vinduer og stua er ikke til å oppholde seg i på sommeren. Den eneste fordelen nye fuglekasser har er at man ikke hører støy utenfra.

Anonymkode: 02aa3...fe8

• Liker 14
Skrevet

Selv synes jeg de eldre husene er penere, men når det kommer til det praktiske er det så ymse der også.

Ta bare noe så enkelt som skråtak. 
Jeg har bodd boliger fra ulike tidsperioder, alle med hver sin sjarm, men de mest praktiske boligene var også de styggeste.
Det var de som var bygget i perioden 1950-1980, for da var det ikke så vanlig å bygge med det upraktiske skråtaket i 2. etg, som gjør innredning vanskelig.
Disse husene hadde også den tradisjonelle stilen med avgrensede rom, noe jeg liker bedre enn åpen løsning. 

Nå har jeg ikke vært inne i noen av de "fuglekassene" det snakkes om her, men hvordan er den typiske planløsningen? 

Anonymkode: 3c7e2...fc5

• Liker 1
Skrevet

En annen ulempe med nye hus er jo nettopp vinduene. Man vil ha superisolerte 3-lagsvinduer - og vipps er det umulig å se ut 6 måneder av året. De er så godt isolert at dugg og is ikke tørkes innefra.

Anonymkode: 7bf7a...214

• Liker 8
Skrevet

Jeg elsker moderne hus! Hater gamle trehus, skjønner aldri hvorfor noen bygger kataloghus når du like gjerne kan kjøpe det hvor som helst, da alle hus ser slik ut. MEN hver gang jeg går rundt i nabolag her og ser nye moderne hus som er bygd så har de bommet HELT. Trist liten brun boks med små vinduer.. jeg vet hva de prøvde på og de bommet. Men ser man på Drømmedesign (det engelske programmet) der finner man mye fint, moderne og unikt. Drømmen min er å ha et hus som de bygger der. Unikt, fine materialer, stilrent, kreative vinkler og lysinslipp.

Anonymkode: a84a0...189

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Disse husene er da ikke trauste!

http://shop.noestler.net/m/-/galleries/buildings/home/-/medias/d353394b-540f-40ee-9ffa-4f517bf3c69b-classic-london-buildings

Synes du virkelig de husene i linken under er penere enn de over? Ok deg om det!

https://homedesignlover.com/architecture/black-modern-homes/

Anonymkode: 8a51b...612

Det første der er da så likt en kloss som man kommer.. 

Anonymkode: c0221...5a9

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker flate tak, jeg liker spesielt funkishus fra 60-tallet. Sånne firkantete, med mange små vinduer. Her i området jeg bor, har flere satt på "tak" på disse - og da ser de bare stygge ut. 🙈  Og sånn klassisk stil hus, det kunne jeg aldri tenke meg. 

Men, jeg tror nok husene som bygges nå, smale rektangulære, 5 på en tomt der det tidligere ha vært ett hus, det tror jeg utelukkende for å gjøre det billigst mulig. De utbyggere tenker ikke stil eller noe, annet enn penger. Når det er så stor boligmangel som det er nå, for småhus, så kan dessverre utbyggere gjøre absolutt hva som helst nesten - alt blir jo solgt uansett. Her må jo bare politiske regulering til, tenker jeg. 

Anonymkode: e8538...c47

• Liker 4
Skrevet

Jeg blir mørkeredd av å se på moderne hus med enorme vinduer som ikke dekkes til når mørket kommer. Alle ser inn, stakkars folk.

Anonymkode: 14b27...9b3

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt enig! Vi bor i et nybygg der hele ene langsiden bare er glass, det gir en helt annen livskvalitet å leve med så mye lys inn. Når man bor i et så mørkt land som Norge, så er det gull verd å ta vare på det dagslyset vi har. 

Anonymkode: 810b3...610

Du vet at nå kommer det en helt ny generasjon krim forfattere, som kommer til å skrive om div suspekte mørkledde menn som sitter ute i ripsbuskene i mørket og kikker på TV'n din. Når du ser på gullrekka på NRK på fredagskvelden. 

• Liker 5
Skrevet

Vi kjøpte er tradisjonelt hus, for det er stilen vi liker :) vi har ikke skråtak da, men et loft jeg (172 cm) akkurat kan stå under taket på. Føler det er det beste av begge verdener. 

Slipper samtidig å være redd for drenering og snø på taket.

Inni syns jeg funkishus kan være ok, men ikke utenpå. Jeg foretrekker også helt klart minimalisme (både i praksis og litt i stil), men jeg elsker også farger og kunne ikke bodd i et nytt hus som er helt strømlinjeformet. Jeg liker det sære. Jeg liker at stua vår er bygget på, så vi har en bjelke i taket. Jeg liker at kjøkkenet vårt har fronter som ikke er høyglans. Jeg kan ikke se for meg å bo i et funkishus rett og slett :)

Anonymkode: b367b...3fe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg blir mørkeredd av å se på moderne hus med enorme vinduer som ikke dekkes til når mørket kommer. Alle ser inn, stakkars folk.

Anonymkode: 14b27...9b3

Ikke hvis du bor høyt oppe

Anonymkode: f0847...df7

• Liker 3
Skrevet

Jeg liker gamle, ekte funkishus. De som bygges i dag er fullstendig blottet for sjarm. I tillegg innreder alle med slike boliger helt likt. Hver gang jeg besøker slike boliger føler jeg at «her har jeg vært før». 
Det er nok en grunn til at 90% av arkitektene selv velger å bo i gamle klassiske villaer, det stikk motsatte av det de selv tegner. 

Anonymkode: 788e1...fb2

• Liker 15
Skrevet

Synes det er lite gjennomtenkt å velge funkishus med stadig vannlekasje og store vindu som må dekkes til pga. sol og  innsyn. 

Ser stadig nye hjem/hus uten personlighet og sjarm. 

• Liker 8
Annonse
Skrevet

Jeg elsker 60-tallshus/eldre funkishus, og jeg syns noen av de som bygges nå kan være fine. Mye lys og utsikt! Men så var det teori og praksis, da,.. Vi leide feriehus i Danmark og gikk for et stilig et med vindu fra gulv til tak.  Vel og bra på dagtid,  men jeg fikk helt noia om kvelden. Det var så ubehagelig at det ikke var noen plass man satt skjult, liksom.  Gardiner til tross 😆

Anonymkode: 4fb99...b2e

• Liker 5
Skrevet

Jeg er todelt. Bor i en sånn "kloss" selv. Det er deilig med store vinduer, høyt under taket og boarealet er mye større pga null skråtak. 

Men, er enig i at arkitekturen er kjedelig. De lagde penere hus før. 

Anonymkode: 25529...013

• Liker 4
Skrevet

Så lenge jeg slipper skråtak innvendig, så liker jeg stort sett alle hus. 

Anonymkode: e8cf7...412

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Disse husene er da ikke trauste!

http://shop.noestler.net/m/-/galleries/buildings/home/-/medias/d353394b-540f-40ee-9ffa-4f517bf3c69b-classic-london-buildings

Synes du virkelig de husene i linken under er penere enn de over? Ok deg om det!

https://homedesignlover.com/architecture/black-modern-homes/

Anonymkode: 8a51b...612

Ja det syntes jeg virkelig. Ville valgt de 10 av 10 ganger om jeg skulle bygge meg hus i dag.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt enig, men dette har å gjøre med hvilket samfunn vi har skapt oss. Vi verdsetter økonomi foran kust og estetikk, og å føle oss komfortable fremfor åndelig utvikling. Ikke rart depresjoner og angst er en folkesykdom...

Håper flere og flere våkner fra denne "psykosen". Og si endelig i fra til kommuner, utbyggere og arkitekter om hva vi forventer. Det er pengene som rår, lite annet. 

Anonymkode: 53492...6e2

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...