Gå til innhold

Noen med lavt stoffskifte som har klart å gå ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en BMI på 36, skal være i underskudd hver dag men kiloene sitter som støpt (veier maten og regner kcal). Har ca 50 kg å gå ned.. Noen her som har en suksesshistorie?

Anonymkode: 73102...bba

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har klart å gå ned i vekt. 

Var på balderklinikken å fikk hjelp til medisinering slik at jeg var optimalt medisinert. 

Kuttet ut gluten, sukker, prosessert mat og spiste kun mat laget av rene råvarer fra bunn av. Masse grønt, frukt, nøtter og frø. Har nå en normal bmi. 

Anonymkode: 635bd...848

Skrevet

Ja, har gått ned. Hadde samme BMI som deg ved start. Men det er klart at jeg måtte spise veldig, veldig lite... Hadde mange dager på halvparten så mange kcal som det er lov til å snakke om på Kvinneguiden. Matinntaket etterpå må også være lavt, for å ikke gå opp igjen. 

Anonymkode: e3ce5...cf8

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har klart å gå ned i vekt. 

Var på balderklinikken å fikk hjelp til medisinering slik at jeg var optimalt medisinert. 

Kuttet ut gluten, sukker, prosessert mat og spiste kun mat laget av rene råvarer fra bunn av. Masse grønt, frukt, nøtter og frø. Har nå en normal bmi. 

Samme her. Jeg byttet til et kosthold lignende det du nevner, i tillegg til at jeg følger periodisk faste. Jeg lytter til kroppen og spiser så store porsjoner jeg føler for, men kun innenfor spisevinduet mitt. Noen dager føler jeg ikke sult på opptil 24 timer, men det er det lengste jeg går uten mat, og kun når kroppen selv er komfortabel med det altså! Jeg tvinger i meg mat ved 24 timer selv om jeg ikke er sulten.

Jeg er nødt til å være aktiv for å gå ned i vekt også forresten, virker som om kroppen min holder fast på alt fram til jeg er aktiv hver dag. Jeg regner med det øker forbrenningen når jeg får pulsen opp. 

Anonymkode: c84dc...9f1

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar dere det hjelper virkelig! ❤️ Skjønner at mange må gå veldig lavt i kcal ja noe som egentlig er litt kjedelig mtp energinivå men sånn er det.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Samme her. Jeg byttet til et kosthold lignende det du nevner, i tillegg til at jeg følger periodisk faste. Jeg lytter til kroppen og spiser så store porsjoner jeg føler for, men kun innenfor spisevinduet mitt. Noen dager føler jeg ikke sult på opptil 24 timer, men det er det lengste jeg går uten mat, og kun når kroppen selv er komfortabel med det altså! Jeg tvinger i meg mat ved 24 timer selv om jeg ikke er sulten.

Jeg er nødt til å være aktiv for å gå ned i vekt også forresten, virker som om kroppen min holder fast på alt fram til jeg er aktiv hver dag. Jeg regner med det øker forbrenningen når jeg får pulsen opp. 

Er ikke det veldig hardt for skjoldbruskkjertelen med faste på 24 timer?

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar dere det hjelper virkelig! ❤️ Skjønner at mange må gå veldig lavt i kcal ja noe som egentlig er litt kjedelig mtp energinivå men sånn er det.

ts

Det kan det for mange. Men å faste er generelt bra. Man kan begynne i det små først å se hvordan det går. Jeg har også prøvd det og funket som gull. Jeg hadde da faste på 12 timer ca. Spiste ikke på kvelden og ikke på morgenen. 

Skrevet

Ja. Slutt å stappe ansiktet ditt med mat dagen lang. Svaret ditt er så enkelt: mengde kontroll. 

Anonymkode: 847ec...2e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Nei. Du dør ikke av faste på 24t.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan det for mange. Men å faste er generelt bra. Man kan begynne i det små først å se hvordan det går. Jeg har også prøvd det og funket som gull. Jeg hadde da faste på 12 timer ca. Spiste ikke på kvelden og ikke på morgenen. 

Herlig, har hatt suksess med det før, så får begynne med det igjen :) 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Slutt å stappe ansiktet ditt med mat dagen lang. Svaret ditt er så enkelt: mengde kontroll. 

Lite å gjøre på lørdagskvelden kjære troll? 

ts

• Liker 3
Skrevet

Ja, klarer fint å gå ned med lavt stoffskifte og medisinering. Prøvde meg en periode på lavkarbo/ketogent. Men det er IKKE å anbefale med lavt stoffskifte. Noe jeg ikke visste når jeg startet. Går fint ann å kutte karbohydrater ja, men ikke til det ekstreme. Må veldig lavt i kalorier ja, men kan fint spise nok med lavkalori. Lavkarbo/ketogent er jo veldig kaloririkt, så blir ikke mye mat da. Så magert og proteinrikt er effektivt både med vektnedgang og man kan samtidig føle man spiser nok. 

Anonymkode: f2cc2...0e2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, klarer fint å gå ned med lavt stoffskifte og medisinering. Prøvde meg en periode på lavkarbo/ketogent. Men det er IKKE å anbefale med lavt stoffskifte. Noe jeg ikke visste når jeg startet. Går fint ann å kutte karbohydrater ja, men ikke til det ekstreme. Må veldig lavt i kalorier ja, men kan fint spise nok med lavkalori. Lavkarbo/ketogent er jo veldig kaloririkt, så blir ikke mye mat da. Så magert og proteinrikt er effektivt både med vektnedgang og man kan samtidig føle man spiser nok. 

Tusen takk for innspill ❤️ prøvde meg også på keto i starten, men skjønte raskt at det ikke gikk ja. Har kuttet ut pasta, brød og sukker.

Lea skrev (13 minutter siden):

Jeg sliter med å gå ned. Er så vanskelig.

Klem! ❤️ Det er veldig vanskelig :( 

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dustete kommentar! 

Anonymkode: e5e69...76b

• Liker 4
Skrevet

Jeg klarer det ikke med mindre stoffskiftet svinger andre veien. Da blir jeg til gjengjeld kjempetynn... Hater den dritten altså.

Anonymkode: 0401f...581

Skrevet

Hvorfor er det ikke bra med keto ? Fungerer best for meg. 

Anonymkode: 0b638...fc7

Skrevet

Ja, veier 50 kg (normal for min høyde, er noe lav). Spiser høyprotein, høykarbo vegansk. Merk høykarbo betyr IKKE at man spiser sukker og sjokolade. Det betyr at man for eks en god porsjon hvit ris. Hvit ris virker sette forbrenningen min i gang. Trodde jeg skulle gå opp i vekt når jeg begynte spise det oftere, men tvert imot har jeg mye mer energi og føler meg bedre. Da orker jeg trene mer, noe som hjelper på å ha en trent kropp (fettet mitt legger seg hovedsaklig rundt midjen, har fått mindre fett der etter jeg begynte med hvit ris nesten daglig)). Når man spiser høyprotein, så bruker kroppen også mer karbohydrater til å ta opp protein til musklene. 

Så spiser jeg sjeldent prosesserte produkter med for eks mye fett. Dressing, fettrike sauser og den slags går jeg opp i vekt av bare ved å se på. All junkmat gjør at jeg eser veldig lett opp i vekt. Men så lenge jeg spiser mye rå og frosne grønnsaker, belgfrukter, linser, hvit ris og den slags, så holder jeg vekten uten å prøve (man blir tvunget til å bli god på å krydre). Noen dager innimellom spiser jeg sjokolade, men da spiser jeg sjokolade istedetfor frokost.

Er ikke helt ferdig medisinert enda. Skal fortsatt opp i dose på sikt. 

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er det ikke bra med keto ? Fungerer best for meg. 

Anonymkode: 0b638...fc7

For meg virker det som om kroppen min lettere bruker energi fra karbohydrater. Keto var døden for meg. Det kan være at grunnen til at man har lavt stoffskifte spiller inn på det der. Men karbohydrater og høyprotein er absolutt nødvendig for at jeg skal fungere i hverdagen.  Etter jeg fikk mageproblemer pga stoffskifte så sliter jeg generelt med at det føles ut som fett blir liggende lenge i magen om jeg spiser mye av det. 

11 hours ago, AnonymBruker said:

ts

Jeg kan ikke faste lenge. Jeg blir ekstremt sliten om det går for lenge mellom hver gang jeg spiser. Hvor lenge det er, varierer etter hva og hvor mye jeg spiste sist. Men om jeg går for lenge uten mat får jeg ekstrem utmattelse. Om jeg går blir jeg svimmel og føler meg nesten døende. 

For noen av oss er det absolutt ikke å anbefale. Jeg drev med periodisk fasting da jeg var ung uten problem. Jeg kunne aldri gjort det idag. Passer på å alltid ha med med nøttebar eller lignende i lommen. I tilfelle utmattelse skulle komme før jeg planla det. Noen ganger blir jeg sulten/ utslitt raskere enn jeg trodde, eller planer ble endret der jeg ikke fikk spise når jeg trengte det. 

Anonymkode: 29e0d...057

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte og har klart det med Grete Roede. Var ekstremt nøye og rigid. 

Anonymkode: bd34c...f70

Skrevet

Jeg har kun klart å gå ned i vekt når stoffskiftet har vært for høyt. 

Da gikk jeg ned like mye som jeg gikk opp på lavt. 

For meg er det uaktuelt å leve på et helseskadelig lavt kaloriinntak, livet er for kort til å ha det så dårlig av eget valg.

Men jeg legger riktignok ikke på meg 50 kg overvekt sålenge kostholdet er ordinært. 

Jeg har ekstremt følsomt blodsukker (fikk det samtidig som svulsten på skjoldbruskkjertelen), så jeg må spise hver 3-4 time. Gjør jeg ikke det får jeg symptomer på føling, og venter jeg opptil 5 timer blir jeg kjempedårlig og sengeliggende resten av dagen.

Så fasting er uaktuelt for min del. 

Om en har 50 kg for mye kan kanskje type Mysimba eller liknende være noe å vurdere? 

Anonymkode: 4d766...49b

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er det ikke å anbefale? Det visste jeg ikke! 

• 10 måneder senere...
Skrevet

Ja, jeg har klart å gå ned 10 kg siden påske. Er 160, startet på 75 kg og skal ned til 60 i hvert fall. Har gått på Grete Roede Aktiv kurs og har vært veldig påpasselig med å følge kostholdsråd og også vært mer i aktivitet enn før. Gikk på Grete Roede tidligere før jeg fikk problemer med stoffskiftet og merket at det gikk en del saktere denne gangen. 

Den største endringen er at jeg nesten ikke spiser brød, bare knekkebrød da jeg ikke finner noe brød som har lite nok kalorier samt at jeg ikke tåler så godt mye hvetemel også. Noen som har tips til passende kjøpebrød siden jeg er elendig til å bake? 

Anonymkode: 955a9...a7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...