Gå til innhold

Hva kaller man sånn stil der man bruker mye gull og svart?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg vet ikke hva Kremmerhuset selger, men jeg trodde TS var ute etter navnet på en stilart, og slik hun beskrev det tenkte jeg at hun kanskje var ute etter barokk

Anonymkode: d6cd4...fba

Hun oppga vel strengt tatt bare fargene svart og gull, og selv om det riktignok ble brukt mye gullfarge blant de bedrestilte i barokken skal det vel litt mer til for å kalle noe barokk? 

Anonymkode: 44eb0...39e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun oppga vel strengt tatt bare fargene svart og gull, og selv om det riktignok ble brukt mye gullfarge blant de bedrestilte i barokken skal det vel litt mer til for å kalle noe barokk? 

Hvilke andre stilarter tenker du kan passe, da? Jeg er enig med vedkommende i at den stilperioden som kan passe best er barokk.

Anonymkode: b11c0...a22

Skrevet

Trashy 

Anonymkode: ebd32...eea

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvilke andre stilarter tenker du kan passe, da? Jeg er enig med vedkommende i at den stilperioden som kan passe best er barokk.

Anonymkode: b11c0...a22

Jeg aner ikke hva stilen heter, eller om den i det hele tatt har noe eget navn. Men når jeg ser på nettbutikken til Kremmerhuset (som TS viser til) ser jeg veldig lite av kjennetegnene til barokk. Ingen svære, pompøse akantusranke-ornamenter og utskjæringer, ingen svulmende, overdådige former. Tvert imot har det meste ganske rene, klare linjer selv om det selvsagt er mye krimskrams og nips - men det er renlinjet nips. Møblene er også renlinjete, relativt minimalistiske og lette i fasongen, milevidt unna utskjæringene, de buede bena og løveføttene på de tunge, massive møblene fra barokken. Svart er vel forresten ikke noe spesielt kjennetegn for barokk. Googlesøk viser gullmaling i overflod, men veldig lite svart. 

Stilen på Kremmerhuset er rett og slett litt for dempet og nøktern til å kalles barokk. ;) 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 16.29):

Jeg vet ikke hva Kremmerhuset selger, men jeg trodde TS var ute etter navnet på en stilart, og slik hun beskrev det tenkte jeg at hun kanskje var ute etter barokk

Anonymkode: d6cd4...fba

Art deco kjennetegnes av rene linjer og sort, gjerne kombinert med gull i pyntegjenstander. Det var en populær stil på 20-tallet. 
Kanskje «ny- art deco» 😅

Endret av Bacteria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...