AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #1 Skrevet 15. oktober 2021 Eller I hvertfall holder et øye med hvordan førsteklassingen kler seg i friminutt nå som det er veldig kaldt ute? Anonymkode: 80cfc...054 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #2 Skrevet 15. oktober 2021 Ja, det er vanlig at de er i garderoben, men lærer opp barna til å bli selvstendige ifht påkledning. Anonymkode: aa564...330 10
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #3 Skrevet 15. oktober 2021 Ja, det er normalt at de sier ifra før timen er over hvilke klær som skal på (regntøy, kun jakke, lue eller ikke) og følger opp de få elevene som ikke klarer å følge opp dette selv når de kommer ut i garderoben. Dette er små barn, noen er fremdeles kun fem år ❤ Anonymkode: 5ea1e...778 13
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #4 Skrevet 15. oktober 2021 Er vel vanlig at de aller fleste kan dette når de begynner på skolen, er jo det de bruker siste året i barnehagen på. Lærer må selvsagt minne de på jakke og lue helst ut barneskolen men de skal klare å ta det på selv. Anonymkode: 7e2a7...626 18
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #5 Skrevet 15. oktober 2021 Ofte er ikke læreren i garderoben før halve klassen er kommet ut.. så de treige kan man hjelpe, men de som løper ut uten jakke kan man ikke stoppe. Anonymkode: f7474...420 11
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #6 Skrevet 15. oktober 2021 takk for svar! har et barn som går i førsteklasse, og Barnet mitt har blitt forkjølet mange ganger siden skolestart😦❤ barnet pleier ofte ikke og bli så sykt så ofte. er det innafor og skive skolemelding når barnet blir frisk og skal på skolen, at jeg setter pris på at de kan følge med på klesskift ved friminutt? vi sender alltid ungen med varme klær og skift, så det er ikke det at barnet ikke går med varme klær. Anonymkode: 80cfc...054 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #7 Skrevet 15. oktober 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: skive skrive Anonymkode: 80cfc...054
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #8 Skrevet 15. oktober 2021 27 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det er vanlig at de er i garderoben, men lærer opp barna til å bli selvstendige ifht påkledning. Anonymkode: aa564...330 26 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det er normalt at de sier ifra før timen er over hvilke klær som skal på (regntøy, kun jakke, lue eller ikke) og følger opp de få elevene som ikke klarer å følge opp dette selv når de kommer ut i garderoben. Anonymkode: 5ea1e...778 21 minutter siden, AnonymBruker said: Ofte er ikke læreren i garderoben før halve klassen er kommet ut.. så de treige kan man hjelpe, men de som løper ut uten jakke kan man ikke stoppe. Anonymkode: f7474...420 Spørsmål fra en gamling i hornet på veggen. Har man garderober på skoler nå? Vi hadde kun ved gymsalen. Hvordan fungerer dette, er det en garderobe til hvert klasserom? Mange år siden jeg har vært inne på en skole, merker jeg. Anonymkode: 7bc87...1ad 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #9 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Spørsmål fra en gamling i hornet på veggen. Har man garderober på skoler nå? Vi hadde kun ved gymsalen. Hvordan fungerer dette, er det en garderobe til hvert klasserom? Mange år siden jeg har vært inne på en skole, merker jeg. Anonymkode: 7bc87...1ad Stort sett er det knaggrekke i gangen men 1 klassinger er ofte i en egen del av skolebygget og har garderobe mere likt slik barnehagene har. Anonymkode: deb01...62a 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #10 Skrevet 15. oktober 2021 Ja, det skal alltid være en lærer og/eller en assistent som står i garderoben og hjelper barn med å kle på seg og komme seg ut. Barn i den alderen er for små til å forstå hva de skal ha på seg til hva slags type vær, og mange har problemer med å kle på seg selv. Hilsen ei som har jobbet på barneskole i flere år. Anonymkode: 48c68...fd4 8
Hjerte Skrevet 15. oktober 2021 #11 Skrevet 15. oktober 2021 Det varierer nok. Læreren stil min eldste virket å gi faen i hva ungene kledde seg i. Læreren til yngste gikk gjennom i samling første time hva som var lurt å ha på seg den dagen og korrigerte også forsøk på å "effektivisere" ved å utelate viktige elementer.
SPOCA Skrevet 15. oktober 2021 #12 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg er kontaktlærer for en førsteklasse, og ja, jeg hjelper til med påkledning. Samtidig; jeg har 25 elever å passe på, samtidig som det tross alt er nesten 70 elever på vårt trinn som deler garderobe. At det er barn som klarer å smette ut uten jakke på mens jeg hjelper lille Lise med å få på seg skoene sine og lille Ole med å vokte dodøren, så kan det skje at lille Peter klarer å komme seg ut uten jakke. Man prøver å forhindre sånt, men samtidig: det er fullstendig umulig å klare å vokte hver minste ting. Det skrives over her at dette er noe de skal trene på i barnehagen, men jeg må innrømme at jeg er nesten litt sjokkert over hvor mye foreldre forventer av lærerne. De tror tydeligvis man er i barnhagen ennå, at jeg som er 1 ressurs på alle barna skal klare å ta unna absolutt alt. Jeg gjør mitt beste, men det er fullstendig umulig å klare absolutt alt HELE tiden. Det forventes at jeg følger med elev X som har ditt og datt problem, elev Y hvis foreldrene forventet at jeg skulle tørke barnet bak, hvilket er uaktuelt, elev Z som ikke spiser nok (men foreldrene sender mat barnet nekter å spise og jeg har svare strevet med å overtale å spise), elev Å som NEKTER å ta på utetøy og som HYLER hver gang vi skal ut osv. Jeg har gjort om problemstillingene noe slik at de ikke er gjenkjenbare, bare så ingen tror jeg bryter noen taushetsplikt her. Uansett: jeg synes man skal også være litt forsiktig med å forvente, dvs ikke forlange, men sende en hyggelig melding der man spør pent. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Spørsmål fra en gamling i hornet på veggen. Har man garderober på skoler nå? Vi hadde kun ved gymsalen. Hvordan fungerer dette, er det en garderobe til hvert klasserom? Mange år siden jeg har vært inne på en skole, merker jeg. Anonymkode: 7bc87...1ad Vårt trinn har egen garderobe. Det vil si at det er fra 65-100 elever som deler samme garderobe. 26
Fjaselina Skrevet 15. oktober 2021 #13 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): takk for svar! har et barn som går i førsteklasse, og Barnet mitt har blitt forkjølet mange ganger siden skolestart😦❤ barnet pleier ofte ikke og bli så sykt så ofte. er det innafor og skive skolemelding når barnet blir frisk og skal på skolen, at jeg setter pris på at de kan følge med på klesskift ved friminutt? vi sender alltid ungen med varme klær og skift, så det er ikke det at barnet ikke går med varme klær. Anonymkode: 80cfc...054 At du sender med barnet varme klede, treng ikkje å bety at barnet går med varme klede i friminutta. Spør barnet om det er vanleg å hugse å kle på seg... 5
SPOCA Skrevet 15. oktober 2021 #14 Skrevet 15. oktober 2021 (endret) ♥ skrev (11 minutter siden): Det varierer nok. Læreren stil min eldste virket å gi faen i hva ungene kledde seg i. Læreren til yngste gikk gjennom i samling første time hva som var lurt å ha på seg den dagen og korrigerte også forsøk på å "effektivisere" ved å utelate viktige elementer. Dette gjør også jeg. Allikevel, enkelte elever har hodet et helt annet sted, hvilket gjør at enkelte barn har det med å glemme beskjeden man har gitt mange ganger tidligere. Det er også litt preget av foreldre som åpenbart ikke har trent mye med barn på nettopp påkledning eller å begynne på skolen. Jeg bryr meg veldig om barna, jeg er faktisk oppriktig glad i dem, men jeg blir jo oppgitt når man har uteskole en hel dag og 60% av foreldrene glemmer at barna muligens bør ha med vanter/votter/luer/tykke nok jakker osv. Og hvem tror du får høre det når barna kommer hjem og klager over at de har vært kalde? Jeg vet ikke hvor mange påminnelser jeg har gitt barna OG foreldrene, både i form av ukeplan, skolemeldinger og beskjeder i klasserom og garderobe ved levering og henting. Endret 15. oktober 2021 av SPOCA 23
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #15 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): takk for svar! har et barn som går i førsteklasse, og Barnet mitt har blitt forkjølet mange ganger siden skolestart😦❤ barnet pleier ofte ikke og bli så sykt så ofte. er det innafor og skive skolemelding når barnet blir frisk og skal på skolen, at jeg setter pris på at de kan følge med på klesskift ved friminutt? vi sender alltid ungen med varme klær og skift, så det er ikke det at barnet ikke går med varme klær. Anonymkode: 80cfc...054 Man blir ikke forkjølet av kulde. Man blir forkjølet fordi man blir smittet av virus Anonymkode: 12271...6bf 30
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #16 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg er kontaktlærer på første trinn. Jeg har 28 elever, og det er 4y elever i samme garderobe. Jeg sender ut de raske elevene, mens jeg er i klasserommet og "skuffer" ut de treige. Dvs jeg går ut i garderoben med de siste, og står da i gardeoben og ser at elevene tar på seg klær. Jeg hjelper ikke til, men veileder. Det er ikke slik at dette er en del av arbeidsoppgaven mine. Egentlig skulle jeg vært på pauserommet og drikket kaffe, og pratet med kollegaene mine. Det er utriolig mange barn som ikke kan kle seg, ei heller klarer å henge klærene opp på plass. At foreldre sender med barna klær er ikke ensbetydene at barnet tar på seg disse klærene. Du kan IKKE forvente at ditt barn får "særbehandling" i garderoben. Gjør jobben din som forelder, og lør barnet sitt riktig og feil påkledning. Vi har grovgarderobe, og fingarderobe på min skole. Anonymkode: 43aa6...acc 10
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #17 Skrevet 15. oktober 2021 24 minutter siden, AnonymBruker said: Stort sett er det knaggrekke i gangen men 1 klassinger er ofte i en egen del av skolebygget og har garderobe mere likt slik barnehagene har. Anonymkode: deb01...62a Knaggrekke var det nærmeste vi kom garderobe også. Og den ble aldri brukt grunnet tyveri. Anonymkode: 7bc87...1ad
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #18 Skrevet 15. oktober 2021 SPOCA skrev (16 minutter siden): Jeg er kontaktlærer for en førsteklasse, og ja, jeg hjelper til med påkledning. Samtidig; jeg har 25 elever å passe på, samtidig som det tross alt er nesten 70 elever på vårt trinn som deler garderobe. At det er barn som klarer å smette ut uten jakke på mens jeg hjelper lille Lise med å få på seg skoene sine og lille Ole med å vokte dodøren, så kan det skje at lille Peter klarer å komme seg ut uten jakke. Man prøver å forhindre sånt, men samtidig: det er fullstendig umulig å klare å vokte hver minste ting. Det skrives over her at dette er noe de skal trene på i barnehagen, men jeg må innrømme at jeg er nesten litt sjokkert over hvor mye foreldre forventer av lærerne. De tror tydeligvis man er i barnhagen ennå, at jeg som er 1 ressurs på alle barna skal klare å ta unna absolutt alt. Jeg gjør mitt beste, men det er fullstendig umulig å klare absolutt alt HELE tiden. Det forventes at jeg følger med elev X som har ditt og datt problem, elev Y hvis foreldrene forventet at jeg skulle tørke barnet bak, hvilket er uaktuelt, elev Z som ikke spiser nok (men foreldrene sender mat barnet nekter å spise og jeg har svare strevet med å overtale å spise), elev Å som NEKTER å ta på utetøy og som HYLER hver gang vi skal ut osv. Jeg har gjort om problemstillingene noe slik at de ikke er gjenkjenbare, bare så ingen tror jeg bryter noen taushetsplikt her. Uansett: jeg synes man skal også være litt forsiktig med å forvente, dvs ikke forlange, men sende en hyggelig melding der man spør pent. Vårt trinn har egen garderobe. Det vil si at det er fra 65-100 elever som deler samme garderobe. Kunne ikke vært mer enig. Hilsen barneskolelærer på tolvte året. Anonymkode: c0877...0b5 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #19 Skrevet 15. oktober 2021 Dette har jeg øvd med min førsteklassing på i minst ett år. På morgenen snakker vi om hvilke klær det er lurt at barnet har på seg på skolen. Jeg forventer ikke at lærerne skal gjøre annet enn enkel veiledning av hva som er lurt å ta på - de har mange barn, mens jeg har bare ett. Hallo! Anonymkode: 350f8...119 8
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #20 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Man blir ikke forkjølet av kulde. Man blir forkjølet fordi man blir smittet av virus Anonymkode: 12271...6bf Man blir lettere forkjølet av kombinasjonen virus og kulde. Anonymkode: ff65d...d77 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå