Gå til innhold

Noen som har vært hos tannlege som gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk det greit?

Hva bør man unngå og hva går bra?

Kjenner jeg prøver å drøye det bare sånn i tilfelle...vil utsette fosteret for minst mulig av div. Men har vondt når jeg tygger i en tann som ble boret og fylt i våres. 6 mnd til termin, hadde du ventet?

Anonymkode: 3577a...7d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tannlegen vet hva som ikke bør gjøres, så om jeg hadde vondt hadde jeg i hvert fall gått og fått en sjekk!

Anonymkode: a7eb4...e1e

• Liker 4
Skrevet

6 mnd er alt for lenge å vente når du har slike plager! Jeg var på rutinekontroll hos tannlegen da jeg var gravid. Fikk beskjed om at røntgen av tennene egentlig er trygt, men de droppet det i første omgang, hvis de ikke fant noe på den kliniske undersøkelsen. De fant ikke noe på undersøkelsen, så jeg trengte ikke noe mer behandling. Men husk at det å behandle gravide er noe tannlegen kan, det er en del av jobben deres. Du bør absolutt dra til tannlegen for å høre hva han/hun sier.

Anonymkode: dd996...61b

• Liker 7
Skrevet

Ja, du opplyser at du er gravid så tar tannlegen hensyn til det og de vet hva de kan gjøre og ikke gjøre.

Anonymkode: 349dc...ec3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

6 mnd er alt for lenge å vente når du har slike plager! Jeg var på rutinekontroll hos tannlegen da jeg var gravid. Fikk beskjed om at røntgen av tennene egentlig er trygt, men de droppet det i første omgang, hvis de ikke fant noe på den kliniske undersøkelsen. De fant ikke noe på undersøkelsen, så jeg trengte ikke noe mer behandling. Men husk at det å behandle gravide er noe tannlegen kan, det er en del av jobben deres. Du bør absolutt dra til tannlegen for å høre hva han/hun sier.

Anonymkode: dd996...61b

Jeg sa i fra sist at jeg hadde vondt, da sa hun at hun ikke så noen årsak til det og at jeg evt måtte komme tilbake å ta bilder dersom det ikke gikk seg til etter et par måneder.

Så det kan fort bli både bilder, bedøvelse, boring og fylling. Kanskje til og med rotfylling😞

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sa i fra sist at jeg hadde vondt, da sa hun at hun ikke så noen årsak til det og at jeg evt måtte komme tilbake å ta bilder dersom det ikke gikk seg til etter et par måneder.

Så det kan fort bli både bilder, bedøvelse, boring og fylling. Kanskje til og med rotfylling😞

Har dog kun vondt når jeg tygger der, ikke eller eller ved helt myk mat. Iset også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Slike postoperative smerter fra hvite fyllinger kan vare lenge. Av og til er det nok å pusse litt på fyllingen og pensle med fluor, eller man kan fjerne deler av fyllingen.

Med mindre fyllingen du fikk lagt var veldig dyp, er det ikke så veldig sannsynlig at nerven i tannen er påvirket i en slik grad at rotfylling er nødvendig. Om det så skulle være nødvendig, er det helt trygt å ta både røntgen, bedøvelse og rotfylling som gravid.

Anonymkode: 86c25...fcd

Skrevet

Jeg gikk til tannlegen, måtte nesten det, var ikke noe problem det. :) 

Tar du røntgenbilder så legger de en slik "matte" på deg. Uansett så er det bedre å få det gjort enn å gå rundt å ha vondt til du skal føde.

Skrevet

Jeg var hos tannlegen 2 ganger mens jeg var gravid, i 2 trimestrer. Hadde ikke så mye valg, da forbanna mi knakk. Måtte skifte på en ny tann, så fikk krone. Ble tatt røntgen bilder, men med en matte over magen. 

Det er egentlig ikke farlig å gå til tannlegen mens man er gravid, enn må bare opplyse om det. Tannlegen vet hva han må ta hensyn til, Men er det behandlinger som kan vente til etter fødsel så velger ofte tannlegen å vente. Derimot har man vondt i en tann, så behandler tannlegen deg uansett hvilket trimester du er i.  

• Liker 1
Skrevet

Tok valium og lystgass under rotfylling som høygravid. 

Anonymkode: b1624...34c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tok valium og lystgass under rotfylling som høygravid. 

Anonymkode: b1624...34c

Er det bedre enn bedøvelse for gravide?

Skrevet

Jeg var på en vanlig kontroll med røntgen. Ikke noe problem. Tannlegen vet dessuten hva som er forsvarlig og ikke å gjøre når pasienten er gravid. Få det unna nå, så slipper du å få større problemer senere. Kjedelig å plages med tannpine når du skal føde. 

Anonymkode: 65fa0...171

Skrevet

Husk at tennene ofte blir verre under graviditet, så det er viktig å sjekke opp hvis noe er galt. Jeg var i andre trimester, tok røntgen med forkle. Tannpleier sa at man egentlig ikke trenger forkleet engang, men at de gjør det bare for å være 100% trygge. Barnet er friskt og fint :)

• Liker 1
Skrevet

Stemmer i de andre her, tannlegen vet hva som må tas hensyn til når du er gravid. Jeg var i tredje trimester, null stress. Fikk blyforkle da han tok bilder, selv om det egentlig ikke var nødvendig. 

Anonymkode: 0269d...a61

Skrevet

Jada, det var null problem! :) De tar en blyfrakk over magen når de tar røntgen, ellers var det null problem med bedøvelse osv. Alt annet ble altså gjort som normalt. Eneste er at du jo ikke kan ta alle typer smertelindring i ettertid dersom du har behov for det, men også dette vet tannlegen. 

Anonymkode: e7ac4...ed5

• Liker 2
Skrevet

Meg over her: Jeg rotfylte forresten. 

Anonymkode: e7ac4...ed5

• Liker 1
Skrevet

Jeg rotfylte som gravid. Gikk helt supert det. Fikk lokalbedøvelse som gravide kunne få, og helt ærlig synes jeg det var bedre å rotfylle enn å borre. Hadde ikke vondt verken underveis eller etterpå. Har også vært til rutineundersøkelse i første trimester. 

Anonymkode: 5f471...88b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei. Hvorfor tror du lokalbedøvelse er «farligere» for fosteret enn Valium?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Man må uansett også ha bedøvelse. Valium og lystgass bedøver ikke nerven inni tannen, det gjør pasienten rolig.

Skrevet

Helt trygt gå til tannlegen som gravid, måtte ta en rotfylling over 3 ganger med minste i 2020. Bedøvelsen er lokal, og må de ta bilder legger de en matte over magen. 

Eneste problemet mitt var at jeg ikke kunne ta noe beroligende fordi tablettene jeg pleier få ikke var lurt bruke som gravid. 

Anonymkode: d0323...33a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...