Gå til innhold

Hva er grunnen til at det er vanskelig å få seg ett nettverk som innflytter

Anbefalte innlegg

Skrevet

til Sørlandet? 

Anonymkode: e7e85...f48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlig problem over hele Norge har sett flere innflyttere her hvor jeg bor, men som flytter igjen etter ett år.

Folk vil jo ha et liv utenom jobben også og avhengig av stedet så har holder folk til sine cliquer men dette er en greie over hele Norge og det er ikke lett å bli kjent med folk.

Anonymkode: f3178...1dc

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bodd veldig mange steder i Norge, og sorry, men Sørlandet er spesielt. Folk er dømmende, veldig mye baksnakking og du kan aldri vite hva de egentlig mener. Da jeg kom hit og snakket med folk sa de «ja men du må komme på besøk en dag» og «jeg ringer deg» - etter hvert skjønte jeg jo at det var bare sånn de sa, de mente det ikke. 

Det er en kultur. 

Anonymkode: e82b6...59c

Skrevet

Sørlandet er lukket, en del falske overfladiske folk som ikke slipper noen nye inn i varmen. Angrer på å ha flyttet 

Anonymkode: 2b3a4...f69

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sørlandet er lukket, en del falske overfladiske folk som ikke slipper noen nye inn i varmen. Angrer på å ha flyttet 

Tror det gjelder Norge generelt 

Anonymkode: 166e6...bcc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vokste opp i en liten sørlandsby, tilbrakte 19 år der. Jeg hadde en idyllisk barndom, men da jeg ble eldre og moden forsto jeg mer av mentaliteten til folk der. Ei skolevenninne som begynte i klassen min på ungdomsskolen hadde flytta til Sørlandet fra Østlandet. Hun hadde byttet to skoler på Sørlandet før hun kom til min skole, fordi hun ble så mobbet pga sin østlandsdialekt og bare det at hun da var annerledes.

Dette beskriver godt mentaliteten til sørlendinger som gruppe. Livredd for nye impulser, nye mennesker og det som er annerledes. De er fastgrodd i en mentalitet som ikke eier snev av nysgjerrighet og vilje til å utforske utenfor det trygge og etablerte.

Da jeg som 19 åring flytta til Oslo fikk jeg et nytt liv. Her på Østlandet er folk så open minded, tolerante, åpne for nye impulser og nysgjerrige på mennesker som kanskje har noe nytt å by på.

På Sørlandet er alt som skiller seg ut en trussel, et irritasjonsmoment. Best å være en sau der. Og å bli del av noens etablerte klikk? Glem det. Jeg prøvde alltid å inkludere folk på tvers av klikker, men det var noen som de hadde bestemt at bare ikke var velkommen. Gjerne fordi de ikke fulgte kodene, var bittelitt annerledes eller hadde en litt annen mening enn dem.

Sørlendinger er sneversynte og inngrodde. Så er neste alle tremenninger og firmenninger til hverandre. Alle skal "hjem igjen" etter studiene, og bli akkurat som foreldra sine. De hadde hatt godt av å vende blikket litt mer ut fra småbyene sine.

Jeg skal aldri bo på Sørlandet igjen. 

Anonymkode: 2f771...1c6

• Liker 2
Skrevet

Det er ofte vanskelig å lage seg et nettverk når en flytter et sted som voksen. Noen sier at det hjelper hvis en har barn, det vet jeg ingenting om. 
Det er ofte enklest å bli kjent med andre innflyttere, de lokale har sine nettverk og familier som opptar dem. 

Etter (veldig) mange år i Bergen kan jeg telle venner på en hånd, de lokale er lite interessert i å utvide omgangskretsen sin. Det er ikke Sørlandet som er ille, det er mye av landet dessverre. 

Anonymkode: e9246...02e

• Liker 1
Skrevet

De er ikke vant til nye folk der. I Oslo er det større til og fra flytt, da det er her jobbene og de fleste Universitets utdannelser er. I byene på Sørlandet finnes det ikke store attraktive arbeidsplasser eller gode Universiteter. Derfor finner du tilgrodde folk her, som ikke er åpne for nye impulser - på den ene og den andre måten. Folk vil helst være og se like ut. Generelt sett har de også lave utdannelser og går ikke spesielt opp i karriere- men heller hva naboen gjør og hvem de har besøk av.

Anonymkode: d7af4...020

Skrevet

Det samme på Jæren. Svært lite inkluderende og ikke åpne for nye impulser.

Anonymkode: c7acc...374

Skrevet

Det som hjelper er å være med en "gruppe" innen kor, dans, sport, tur osv osv så blir du kjent med andre som har samme hobby som deg.  Men jeg forsår selv at det kan være vanskelig å bli kjent med folk. Tenker at de større byene er mer velkomne enn de små. 

Anonymkode: a26ec...c76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...