AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #41 Skrevet 16. oktober 2021 Finnes det ikke facebookside for rasen der du kan spørre om tips? Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en trekksele (som passer din hund slik at den ikke kveles) også hadde jeg tatt den med på sykkeltur / løpetur og latt den utfolde seg. Ihvertfall ikke gjør noe drastisk. Jeg ville ikke brukt negative metoder. Jeg har brukt det på min hund og alt ble verre og jeg angrer. Anonymkode: 63c67...40c 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #42 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Tror du? 😭 oppdretteren mente at vi skulle slutte å trene belønningsbasert så vi gikk på et kurs med med gammeldagse metoder, det ble han bare enda vanskeligere av dessverre.. Det er vel ikke lovlig å kastrere hunder uten at det finnes medisinsk grunnlag for det? Trodde det var fåtallet av hunder som ble kastrert idag, men kanskje jeg tar feil? Håper virkelig du har rett, for jeg er faktisk bekymret.. hvor lenge skal det vare 😢 vi bor i Bergen sentrum uten bil og fordi han er så sterk og trekker er det vanskelig å bevege seg rundt for oss så vi går stort sett rundt her vi bor, og hittil har det gått fint. Men kanskje det er noe av problemet.. ts Anonymkode: 39ffe...9bb Kjemisk kastrering har en varighet på et halvt år eller 1 år om gangen. Det er å anbefale før veterinæren anbefaler kastrering eller ei. Om hunden fremdeles er klin kokos etter kjemisk kastrering, er det ikke sikkert vanlig kastrering vil virke heller. Er dyreklinikker både i Sandviken og på Møhlenpris, som du kan gå til med ham. Anonymkode: ceaad...576 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #43 Skrevet 17. oktober 2021 Hei TS! Du har i utgangspunktet en type hund som ofte blir grusom i denne alderen. RR har mye energi, byttedrift med en god dæsj stahet. Først og fremst ville jeg senket kravene. Deretter ville jeg faktisk sluttet å gå tur. Når hunden får øve seg på en type adferd så blir den bare bedre og bedre. Jeg har brukt forbaska lang tid på å rydde opp i dritt som fikk utvikle seg fordi «man må jo gå to timer tur hver dag». Tren bikkja hjemme i din egen stue, og etterhvert ute i hagen. Slutt å gi hunden mat, bruk matrasjonen til korte treningsøkter flere ganger daglig og belønn når hunden slapper av. Dette var helt motstridende for meg, og jeg trodde bikkja skulle klikke. Tvert om var det starten på et mye bedre liv for oss begge, etter at vi hadde prøvd og feila på så mange ulike kurs. Det er greit nok at mye av dette kommer av kjønnsmodningen, men alle tingene de lærer seg forsvinner ikke på magisk vis når hunden runder 4 år.. Det som sitter, sitter da godt! Jeg kunne ikke skrytt mer av noe enn hva jeg gjør av dette opplegget: https://absolute-dogs.com/pages/naughty-but-nice Det virker kanskje rart i starten, for det jobber ikke direkte med adferden man sliter med, men man jobber med de underliggende årsakene til hvorfor det skjer. Dette gjør man med små «games» et par ganger om dagen. I tillegg til å kun gi mat som belønning, stoppe turer frem til man er klare for deg, og virkelig jobbe med ro. Noen av disse lekene kan f.eks innebære å koble oppmerksomheten fra noe, til noe annet. Disengagement. Dette har over tid gjort at hunden min som var hyperfokusert på alt annet enn meg, nå kobler over til meg. For dette har vi jo trent masse på. I tillegg skjønner hunden at ting som er gøy, det skjer rundt meg, så den gidder heller ikke stikke av lengre. Dette snudde ALT på hodet for oss, det er langt fra noe mirakel, og krever mye jobb som alt annet. Men det er utrolig spennende å se at alt man har jobbet med (confidence, optimism, focus, disengagement, grit, proximity, flexibility, calmness, boundaries) virker inn i alle situasjoner. Jeg angrer bare på at jeg ikke visste om dette når hunden min var yngre, det er meningsløs å ha perfekt sitt og linjeføring når bikkja skal drepe andre hunder.. Anonymkode: a2c9a...30b 2
Min_hund_er_Grå Skrevet 18. oktober 2021 #44 Skrevet 18. oktober 2021 17 hours ago, AnonymBruker said: Hei TS! Du har i utgangspunktet en type hund som ofte blir grusom i denne alderen. RR har mye energi, byttedrift med en god dæsj stahet. Først og fremst ville jeg senket kravene. Deretter ville jeg faktisk sluttet å gå tur. Når hunden får øve seg på en type adferd så blir den bare bedre og bedre. Jeg har brukt forbaska lang tid på å rydde opp i dritt som fikk utvikle seg fordi «man må jo gå to timer tur hver dag». Tren bikkja hjemme i din egen stue, og etterhvert ute i hagen. Slutt å gi hunden mat, bruk matrasjonen til korte treningsøkter flere ganger daglig og belønn når hunden slapper av. Dette var helt motstridende for meg, og jeg trodde bikkja skulle klikke. Tvert om var det starten på et mye bedre liv for oss begge, etter at vi hadde prøvd og feila på så mange ulike kurs. Det er greit nok at mye av dette kommer av kjønnsmodningen, men alle tingene de lærer seg forsvinner ikke på magisk vis når hunden runder 4 år.. Det som sitter, sitter da godt! Jeg kunne ikke skrytt mer av noe enn hva jeg gjør av dette opplegget: https://absolute-dogs.com/pages/naughty-but-nice Det virker kanskje rart i starten, for det jobber ikke direkte med adferden man sliter med, men man jobber med de underliggende årsakene til hvorfor det skjer. Dette gjør man med små «games» et par ganger om dagen. I tillegg til å kun gi mat som belønning, stoppe turer frem til man er klare for deg, og virkelig jobbe med ro. Noen av disse lekene kan f.eks innebære å koble oppmerksomheten fra noe, til noe annet. Disengagement. Dette har over tid gjort at hunden min som var hyperfokusert på alt annet enn meg, nå kobler over til meg. For dette har vi jo trent masse på. I tillegg skjønner hunden at ting som er gøy, det skjer rundt meg, så den gidder heller ikke stikke av lengre. Dette snudde ALT på hodet for oss, det er langt fra noe mirakel, og krever mye jobb som alt annet. Men det er utrolig spennende å se at alt man har jobbet med (confidence, optimism, focus, disengagement, grit, proximity, flexibility, calmness, boundaries) virker inn i alle situasjoner. Jeg angrer bare på at jeg ikke visste om dette når hunden min var yngre, det er meningsløs å ha perfekt sitt og linjeføring når bikkja skal drepe andre hunder.. Anonymkode: a2c9a...30b Så å sulte hunden til den underkaster seg er et bedre alternativ enn å faktisk trene hunden? For det er nettopp det denne metoden baserer seg på. Tvinge hunden over i en tigge adferd for å få mat. Problemet med dette er at hunden faktisk ikke lærer noe egentlig. 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #45 Skrevet 18. oktober 2021 Det Finnes mange gode hundetrenings kanaler på YouTube som spesielt fokuserer på vanskelige hunder. En av mine favoritter er Beckeman’s dog training fordi han har en utrolig god måte å kontrollere hunder som drar i bånd på, og som ikke fokuserer på deg som eier. Metoden hans fungerer bra på min dobermann som har hatt noen av de samme problemene du opplever. Anonymkode: 8fe6a...4f3 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #46 Skrevet 19. oktober 2021 Min_hund_er_Grå skrev (På 18.10.2021 den 7.35): Så å sulte hunden til den underkaster seg er et bedre alternativ enn å faktisk trene hunden? For det er nettopp det denne metoden baserer seg på. Tvinge hunden over i en tigge adferd for å få mat. Problemet med dette er at hunden faktisk ikke lærer noe egentlig. Oioi, dramatisk type du. Tror du hunden lærer noe av å få mat i skåla klokken 8 og 4 hver dag, annet enn å bli et vanedyr? Det er nok ikke så dramatisk i virkeligheten. Hunden får en mengde mat av gangen, si 350 gram tørrfôr, eller hva enn man bruker. Maten har en verdi, og istedenfor å putte dette oppi en kjedelig bolle to ganger behandler jeg maten som en ressurs for få den hunden jeg vil ha. Den samme mengden mat, som regel mer.. Mye av det brukes på rolige aktiviteter som å strø godbiter på plenen, i stua, tygg, fylt kong eller som belønning når hunden ligger rolig på plassen sin. Resten brukes når vi trener og går tur, men vi bruker også lek som belønning mye. Har jeg en utsulta hund som underkaster seg for mat? Nehh, hunden min setter pris på å få bruke både hode og kropp. Den er merkbart mer lykkelig og tilfreds, og komfortabel i så og si alle situasjoner. Du kan kalle det dyremishandling, men jeg tror vi bare fortsetter med dette allikevel jeg 😁 Anonymkode: a2c9a...30b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå