Gå til innhold

Hund 18 mnd plutselig helt grusom

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg gikk til en instruktør anbefalt av oppdretteren min, men vanskelig å si om metodene var feil utført eller ikke. Jeg opprettholdt det i to mnd og så bare forverring, men kan jo være du har rett. 
Jeg prøver å stille krav til han, men problemet er at han er så stressa at han er ikke tilstede - han henger i båndet og reagerer ikke på noe som helst. Får ikke kontakt i det hele tatt. Han går ikke en meter rolig. 

Jeg tok kontakt med oppdretter når jeg vurderte rasen og fikk informasjon om det du nevner, men hverken oppdretter eller alt jeg leste meg opp på på forhånd kunne forberedt meg på hvor ille han er.

Oppdretteren sa bla. at så lenge man legger inn innsatsen ville det gå bra og det har jeg gjort, men føler virkelig jeg stanger hodet i veggen her. Har gått flere kurs og hatt privattimer, men jeg får jo ikke trent en hund som mentalt ikke er mulig å få kontakt med på tur. Jeg har mange års erfaring med en annen rase av stor størrelse, men har aldri hatt hannhund. 

Anonymkode: 39ffe...9bb

Min erfaring, gjennom puberteten på min, er at trening foregår innendørs eller på kjente steder vi går til hver jævla dag uten så mye forstyrrelser. Jeg la bort konseptet "tur" mer eller mindre helt en periode, annet enn for at den skulle få gjort fra seg.
Og trening var, som flere har sagt, lavterskel. Kaste godbiter, få hunden til å komme tilbake for meg for å få neste, var det laveste nivået jeg fant, og det funket etter hvert å flytte fra stuegulvet til gressflekk utenfor huset, og så til nærmeste park på rolige tidspunkter. Det andre var å ikke prøve å ta godbit fra hånda mi, men at han måtte ta kontakt med meg. Først inne, så på gressflekk utenfor, så i nærmeste park på rolige tidspunkter. Og så gikk det over. Ikke spør meg hva som skjedde, men jeg tror det var viktig at vi opprettholdt treningen, fortsatte å ha god kontakt uten frustrasjon, når hormonene endelig roet seg.

Anonymkode: b79e0...c2b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Min erfaring, gjennom puberteten på min, er at trening foregår innendørs eller på kjente steder vi går til hver jævla dag uten så mye forstyrrelser. Jeg la bort konseptet "tur" mer eller mindre helt en periode, annet enn for at den skulle få gjort fra seg.
Og trening var, som flere har sagt, lavterskel. Kaste godbiter, få hunden til å komme tilbake for meg for å få neste, var det laveste nivået jeg fant, og det funket etter hvert å flytte fra stuegulvet til gressflekk utenfor huset, og så til nærmeste park på rolige tidspunkter. Det andre var å ikke prøve å ta godbit fra hånda mi, men at han måtte ta kontakt med meg. Først inne, så på gressflekk utenfor, så i nærmeste park på rolige tidspunkter. Og så gikk det over. Ikke spør meg hva som skjedde, men jeg tror det var viktig at vi opprettholdt treningen, fortsatte å ha god kontakt uten frustrasjon, når hormonene endelig roet seg.

Anonymkode: b79e0...c2b

Takk for tips. Er noe ca som dett her vi gjør nå, men til og med et par meter utenfor døra er grusomt. Har dessverre blitt mye frustrasjon også, som jeg vet ikke er bra.. når roet din seg ca? 

Skrevet

Kjemisk kastrering er absolutt et verktøy du kan ta i bruk. Stressnivået vil gå ned til det punktet hvor du kan få mulighet til å trene hunden. Kjemisk kastrering er ikke uvanlig. Tre av mine venninner har hannhunder, og alle 3 har kjemisk kastrert en av hannhundene sine. Én av hannhundene var helt umulig å få kontakt med på tur. Etter kjemisk kastrering så har han blitt mye roligere på tur. Nå kan han selv ta initiativ til å gå ved siden av eier for å be om godbiter. Flott å se. 

Man kan kjemisk kastrere for 6mnd, eller 1 år.

Anonymkode: 8e03b...091

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg gikk til en instruktør anbefalt av oppdretteren min, men vanskelig å si om metodene var feil utført eller ikke. Jeg opprettholdt det i to mnd og så bare forverring, men kan jo være du har rett. 
Jeg prøver å stille krav til han, men problemet er at han er så stressa at han er ikke tilstede - han henger i båndet og reagerer ikke på noe som helst. Får ikke kontakt i det hele tatt. Han går ikke en meter rolig. 

Jeg tok kontakt med oppdretter når jeg vurderte rasen og fikk informasjon om det du nevner, men hverken oppdretter eller alt jeg leste meg opp på på forhånd kunne forberedt meg på hvor ille han er.

Oppdretteren sa bla. at så lenge man legger inn innsatsen ville det gå bra og det har jeg gjort, men føler virkelig jeg stanger hodet i veggen her. Har gått flere kurs og hatt privattimer, men jeg får jo ikke trent en hund som mentalt ikke er mulig å få kontakt med på tur. Jeg har mange års erfaring med en annen rase av stor størrelse, men har aldri hatt hannhund. 

Har du satt på en god kjettingstrup (slik at han ikke vrir seg ut) og krevd at han skal følge deg? Instrumental betinging er bare én del av treningen. Knytt bånd til hunden ute i skogen. Sett på sele og løp sammen. Bygg konstruktive bånd til hunden i en setting hunden forstår. Og husk, en hund vil alltid gå tilbake til det første den har lært. Så har du gjort et godt grunnarbeid tidlig, vil du få en harmonisk og relativt rolig hund om et halvår-år til. 

Kastrering er en alt for lett utvei. Hundetrenere som anbefaler dette, er gjerne tafatte "tanter" som tror at alt kan løses med avlede og gi godis. 

• Liker 2
Skrevet
Troyamin skrev (4 minutter siden):

Har du satt på en god kjettingstrup (slik at han ikke vrir seg ut) og krevd at han skal følge deg? Instrumental betinging er bare én del av treningen. Knytt bånd til hunden ute i skogen. Sett på sele og løp sammen. Bygg konstruktive bånd til hunden i en setting hunden forstår. Og husk, en hund vil alltid gå tilbake til det første den har lært. Så har du gjort et godt grunnarbeid tidlig, vil du få en harmonisk og relativt rolig hund om et halvår-år til. 

Kastrering er en alt for lett utvei. Hundetrenere som anbefaler dette, er gjerne tafatte "tanter" som tror at alt kan løses med avlede og gi godis. 

Bruker halvstrup, men til og med i det drar han så han brekker seg.. kanskje kjetting er et bedre verktøy? Har vært redd for å ta det i bruk fordi jeg er redd for å bruke det feil/gjøre skade, og føler det er så sinnsykt uglesett - får allerede mye kommentarer av fremmede fordi jeg ikke har han i sele når han trekker så mye. Vi hadde et supert samarbeid og forhold helt til han ble 5-6 mnd, etter han ble unghund har alt vært et helvete for å si det rett ut. 

jeg har virkelig ikke lyst til å kastrere. både fordi det kan påvirke pelskvalitet og lynne (hadde vært veldig kjipt hvis han ble nervøs oppå alt det her i tillegg) og fordi han da ikke kan stilles ut, noe både jeg og oppdretter har sett frem til. 

Skrevet

Du må komme deg på et kurs! Velg et som bruker positive metoder (ikke straff og utdatert læring nesten ingen bruker lengre) gjerne hos noen som har erfaring med store, pubertale hannhunder.

Settt lave krav i starten, belønn mye med supre godbiter og legg opp treningen så han mestrer og føler seg bra. Hvorfor skal hunden gidde å høre hvis han bare får ubehag med røkk i halsbånd og kjeft? Jeg hadde nektet å gjøre noenting om jeg var en hund. Det er ikke nødvendig å kjemisk kastrere denne hunden. Han trenger oppdragelse, klare rammer og positiv innlæring som bygger samhold dere i mellom! 

• Liker 4
Skrevet

Sele med feste foran kan hjelpe

Når hunden bøyer nakken utløser det stressreduserende hormoner. 

Jeg vet om noen hundetrenere med ridgeback, som er veldig flinke på dette med stress, men de bor langt unna. Om du sender en pm kan jeg fortelle litt mer, jeg jobber ikke for de, og har ingen annen tilknyttning enn at jeg har gått flere kurs med dem, som jeg har likt veldig godt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bruker halvstrup, men til og med i det drar han så han brekker seg.. kanskje kjetting er et bedre verktøy? Har vært redd for å ta det i bruk fordi jeg er redd for å bruke det feil/gjøre skade, og føler det er så sinnsykt uglesett - får allerede mye kommentarer av fremmede fordi jeg ikke har han i sele når han trekker så mye. Vi hadde et supert samarbeid og forhold helt til han ble 5-6 mnd, etter han ble unghund har alt vært et helvete for å si det rett ut. 

jeg har virkelig ikke lyst til å kastrere. både fordi det kan påvirke pelskvalitet og lynne (hadde vært veldig kjipt hvis han ble nervøs oppå alt det her i tillegg) og fordi han da ikke kan stilles ut, noe både jeg og oppdretter har sett frem til. 

Så muskelsatt som en slik hund er i nakken, klarer ikke vi som mennesker å ødelegge. Det er en myte. Strup er et verktøy. Du har kontroll på hundens hode på en helt annen måte enn det en sele kan. I tillegg kan ikke hunden vri seg ut av det halsbåndet. Så sikkerheten er der. Både for deg og for hunden. Folk som kritiserer, er som oftest noen som tror de vet hva en krevende hund er, men det de egentlig har, er en lett trenbar hund. 

Her er det du som er belønningen til hunden. Bygg relasjon på den måten jeg har foreslått. Da kommer mye av seg selv. Kan anbefale deg å ta kontakt med RIK ansvarlig i en hundeklubb nær deg. Da kan du melde deg på sporkurs. FH burde være en fin sport for ridgebacken din og deg. 

• Liker 2
Skrevet
h/k skrev (8 minutter siden):

Du må komme deg på et kurs! Velg et som bruker positive metoder (ikke straff og utdatert læring nesten ingen bruker lengre) gjerne hos noen som har erfaring med store, pubertale hannhunder.

Settt lave krav i starten, belønn mye med supre godbiter og legg opp treningen så han mestrer og føler seg bra. Hvorfor skal hunden gidde å høre hvis han bare får ubehag med røkk i halsbånd og kjeft? Jeg hadde nektet å gjøre noenting om jeg var en hund. Det er ikke nødvendig å kjemisk kastrere denne hunden. Han trenger oppdragelse, klare rammer og positiv innlæring som bygger samhold dere i mellom! 

Jeg har gått utenom valpekurs (som også var belønningsbasert) tre kurs, belønningsbaserte og et mer gammeldags. Har også hatt privat instruktør. Ingen av dem har gjort noe som helst for oss, fordi han aldri blir lav nok i stress til at trening er mulig. Jeg har prøvd sele-godbit-lokking-distrahering, og det hjelper ikke på stresset dessverre. Han har fått alt du etterspør med oppdragelse og klare rammer, og vi har hatt et kjempefint samhold - men det hjelper ikke mot hormonene.. 

Skrevet
Troyamin skrev (2 minutter siden):

Så muskelsatt som en slik hund er i nakken, klarer ikke vi som mennesker å ødelegge. Det er en myte. Strup er et verktøy. Du har kontroll på hundens hode på en helt annen måte enn det en sele kan. I tillegg kan ikke hunden vri seg ut av det halsbåndet. Så sikkerheten er der. Både for deg og for hunden. Folk som kritiserer, er som oftest noen som tror de vet hva en krevende hund er, men det de egentlig har, er en lett trenbar hund. 

Her er det du som er belønningen til hunden. Bygg relasjon på den måten jeg har foreslått. Da kommer mye av seg selv. Kan anbefale deg å ta kontakt med RIK ansvarlig i en hundeklubb nær deg. Da kan du melde deg på sporkurs. FH burde være en fin sport for ridgebacken din og deg. 

Takk for tips, skal sjekke ut! Har hatt lyst til å sjekke ut sporkurs, fikk bla tips om blodspor, men har vært umulig å ha han med på kurs på lenge.. kanskje man kunne fått arrangert noe privat med noen som har peiling 🤔

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har tatt kjemisk kastrering på min han, og ikke merket noe forskjell i hverken pels, eller at han ble nervøs. 

Hadde aldri problem med utagering til andre hunder, men han var helt vekke i hode på snusing og dro som ett lokomotiv. Fikk ikke kontakt med han overhode, og null interesse i hverken godbiter eller noe annet. 

Han fikk 6mnd chipp da han var nesten 2år, og nå som den er gått ut, ser vi ikke ut til å trenge ny. 

Jeg fikk han da han var 10 mnd, så gikk glipp av all treningen den viktige første tiden. Men kunne ikke trodd det nå i dag 😊

Anonymkode: 3d52e...890

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for tips, skal sjekke ut! Har hatt lyst til å sjekke ut sporkurs, fikk bla tips om blodspor, men har vært umulig å ha han med på kurs på lenge.. kanskje man kunne fått arrangert noe privat med noen som har peiling 🤔

Jeg vet ikke hvor du bor, men jeg kan blant annet anbefale schæferhundklubb, avd Fredrikstad, Skien Hundeskole eller Rottweilerklubben avd Stavanger.

• Liker 1
Skrevet
Troyamin skrev (16 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor du bor, men jeg kan blant annet anbefale schæferhundklubb, avd Fredrikstad, Skien Hundeskole eller Rottweilerklubben avd Stavanger.

Bor i Bergen, men har tilknytning til Stavanger så er der med jevne mellomrom - sender en Mail til rottweilerklubben! Aldri tenkt over at man kontakte andre raseklubber, men det er jo supert! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har tatt kjemisk kastrering på min han, og ikke merket noe forskjell i hverken pels, eller at han ble nervøs. 

Hadde aldri problem med utagering til andre hunder, men han var helt vekke i hode på snusing og dro som ett lokomotiv. Fikk ikke kontakt med han overhode, og null interesse i hverken godbiter eller noe annet. 

Han fikk 6mnd chipp da han var nesten 2år, og nå som den er gått ut, ser vi ikke ut til å trenge ny. 

Jeg fikk han da han var 10 mnd, så gikk glipp av all treningen den viktige første tiden. Men kunne ikke trodd det nå i dag 😊

Takk for at du deler! Det høres veldig ut som min, bare han utagerer i tillegg. Han er ikke sint heldigvis, men utagerer i frustrasjon over å ville hilse. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg nevte at jeg vet om noen flinke på hunder med stress, de arrangerer også sporkurs. Har gått det og de er veldig flinke på å tilrettelegge. Helgekurs, men på sørlandet😐

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjemisk kastrering med chip er midlertidig og reversibelt. Det er ikke det samme som kirurgisk, som er permanent.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Takk for at du deler! Det høres veldig ut som min, bare han utagerer i tillegg. Han er ikke sint heldigvis, men utagerer i frustrasjon over å ville hilse. 

Som regel så det er frustrasjon og ikke aggresjon som er i utagering sånn. 

Er jo ikke noen vidunder kur, som gjør at man ikke må trene, men den gjorde så vi faktisk fikk trent 😅

Skrevet

Kjemisk kastrering er regnet som doping, Du får 6 måneder karantenetid etter du evt slutter å bruke det.

Kastrering av hannhunder fordi eier ikke klarer å håndtere dem er en uting og noe som veterinærer ikke burde utføre. Det er noen medisinske grunner for det, men dårlig lydighet er ikke en av dem. Det produseres også generelt nok testo i binyrene til hunden at om det var testo mengden som var grunnen til problemene så vil dem ikke bli borte bare fordi man kutter vekk balla eller kjemisk gjør dem mindre og ikke fungerende.

Når det kommer til en Ridgeback så er det å fjerne testo i en slik hund veldig lite smart og dårlig gjennomtenkt. Gå nå tilbake til hva hunden stammer fra og hva den ble brukt til. Dem jakta løver, det vil si at dem er feige. Er du tøff i trynet mot en løve så dør du, enkelt og greit. Så du har en hund som gjør skinnangrep og bruker aggresjons driften sin for alt den er verdt. Aggresjonsdriften i hunder er primært avstands regulerende. Denne driften er støttet av testo i hunden. Når man da går inn og fjerner en del av grunnmuren i en hunds psyke så kan man ikke forutsi effekten av det.
Hunden til TS var vel her i kjønnsmodning i tillegg så man er vel egentlig for sent ute til at man oppnår ønsket effekt.

Uten å være for krass så er det ikke noe annet enn mangel på effektiv trening som mangler her. Altså trening som fungerer. Både for hund og eier. For dette er utifra hva TS skriver kun en mangel på lydighet og trening. Både nåværende hannhund og den forrige trenes sammen og ved siden av tisper i løpetid med den forventing at dem skal biholde lydighet. Og dem gjør nettopp det. Det kjøres fult lydighets program med akkurat de samme krava som til vanlig.

"do not fight the water, go with the flow" Jeg fikk dette lekset opp for meg på en samling en gang da jeg prøvde å overstyre hunden min for mye. Det er viktig å se målet, men det er ikke dermed sagt at veien dit er enkel eller rett fram. Du må først og fremst få til en kommunikasjons måte med hunden hvor hunden forstår hva i alle dager du mener og vil. Der etter må du legge opptil at du bruker hundens naturlige drifter og lyster til å forsterke det du prøver å få hunden til å forstå. Når dette er på plass kan man begynne å sette inn krav. Et annet eksempel. Om du vil til venstre men hunde ikke vil vri seg den veien så ta 3 ganger til høyre om det er lettere for hunden. Du kommer dit du skal og hunden skjønner mer av hva du vil. Så etter hvert styrer man jo så klart strømmen.

• Liker 2
Skrevet

Hei!

Jeg har en ridgeback-han som er yngre enn din, men som nå tydeligvis er i starten av sin pubertale fase. Det er ekstremt krevende! Han er ikke på nivå med din (i hvert fall ikke enda…), men jeg kjenner veldig igjen dette med at han har vært inni en veldig god periode, for så at han nå kan være vanvittig vanskelig å få kontakt med ved enkelte distraksjoner.

Å gå pent i bånd er også en utfordring vi har fått, og som krever veldig mye for å trene på. Under treningen går det, men å benytte bånd til «vanlige» turer (hvor målet er å komme seg bort og frem) er fremdeles ganske nytteløst. Da lar vi heller være slik at han ikke får trene på å dra (det hunder får gjøre ofte trener de jo på og blir bedre til, selv den ønskede adferden). Så hver gang vi går i båndet så skal det være fullt fokus på å faktisk gå fint.

Vi klarer oss greit fordi vi bor så nærme søsknene hans/vennene hans, så vi bruker mye tid på å aktivisere han og få ut all energien hans. Hver dag løper han fritt i skoger, på jorder osv. (altså hvor dette er tillat/ikke kan skape ulemper for andre), og ca. 3 ganger i uken har vi paydates med andre ridgebacks. Vi trener mye kontakt og lydighet med ham mens han er i lek med andre, hvor han er på sitt mest «fjerne» - det hjelper mye (hjemme er det jo null problem). Får han for lite fysisk stimuli en dag merkes det helt sinnsykt godt på adferden hans.

Akkurat dette var i hvert fall noe som slo meg da jeg leste det du skrev, at det kanskje ikke er tilstrekkelig for ham med turene han får i bånd, og at dette kanskje kan bidra til adferdens hans? Dette er ekstremt fysiske raser som jo en gang i tiden ble trent opp til å løpe laaange strekninger uten pauser :) 

En ting jeg tidlig leste om ridgebacks er at de er utrolig krevende i puberteten (som for hanner dessverre kan vare i 3-4 år), og det bare er en periode man må overleve og komme seg gjennom best mulig. Vi har fokus på å være konsekvente, altså har vi bedt ham om noe så SKAL det gjennomføres, selv om det tidvis kan ta tid. Jeg har dessverre ikke ande råd å komme med, men jeg har full forståelse for at dere er i en krevende situasjon!

Ellers støtter jeg det de andre skriver om å ta kontakt med andre raseklubber og kurs (men ikke med gammeldagse holdninger, det responderer særlig RR dårlig på har jeg lest/hørt - å være konsekvent og streng ja, men benytte positive treningsmetoder). 

Håper det blir bedre💕

Anonymkode: c0c04...492

• Liker 4
Skrevet

Vare til de er 3-4 år**

Anonymkode: c0c04...492

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...