Gå til innhold

Hund 18 mnd plutselig helt grusom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hannhund av stor rase (ridgeback) som har vært veldig krevende siden han kom i puberten. Det virket en periode som om han roet seg mye og var ganske flink, men nå den siste tiden er oppførselen hans tilbake på å være helt uhåndterlig. Han er ekstremt stresset ute på tur og trekker voldsomt i båndet (antitrekk-sele eller grime fungerer ikke) passering av hunder er helt grusomt fordi han blir så frustrert og bjeffer og henger i båndet og han har begynt å jokke på ting inne igjen.
Han kaster seg fra side til side for å snuse på ting og står og slikker, hakker tenner og sikler når han lukter på flekker ute og trekker alt han klarer, umulig å få kontakt med han eller roe han ned med noe som helst av godbiter/søk/kontakttrening. Han var absolutt ikke sånn her bare for noen uker siden. 

Er det normalt at man har tilbakefall på hormonene for hunder i denne alderen?  Når begynner hunder av denne størrelsen/rasen å «lande»? I dag dro han min bror som skulle gå tur med han over endre. Begynner å lure på om det finnes håp for denne hunden.. 

Anonymkode: 39ffe...9bb

Skrevet

Hunder gjennomgår to kjønnsmodninger. 

Den fysiske kjønnsmodningen er rundt 7-13 måneder.

Den psykiske kjønnsmodningen skjer vanligvis rundt 17 måneder til 2 år.

Hvor mye disse påvirker hundene, varierer veldig.

Anonymkode: b79e0...c2b

• Liker 9
Skrevet

Hold ut! Senk kravene og kom dere igjennom, så lander han forhåpentligvis snart. Har du en grei oppdretter du kan spørre mtp. modning hos akkurat den rasen?

Anonymkode: 4a3e2...cf8

• Liker 4
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en hannhund av stor rase (ridgeback) som har vært veldig krevende siden han kom i puberten. Det virket en periode som om han roet seg mye og var ganske flink, men nå den siste tiden er oppførselen hans tilbake på å være helt uhåndterlig. Han er ekstremt stresset ute på tur og trekker voldsomt i båndet (antitrekk-sele eller grime fungerer ikke) passering av hunder er helt grusomt fordi han blir så frustrert og bjeffer og henger i båndet og han har begynt å jokke på ting inne igjen.
Han kaster seg fra side til side for å snuse på ting og står og slikker, hakker tenner og sikler når han lukter på flekker ute og trekker alt han klarer, umulig å få kontakt med han eller roe han ned med noe som helst av godbiter/søk/kontakttrening. Han var absolutt ikke sånn her bare for noen uker siden. 

Er det normalt at man har tilbakefall på hormonene for hunder i denne alderen?  Når begynner hunder av denne størrelsen/rasen å «lande»? I dag dro han min bror som skulle gå tur med han over endre. Begynner å lure på om det finnes håp for denne hunden.. 

Jeg hadde gitt ham en kjemisk kastrering. Hvis man skal trene han, må man nesten klare å oppnå kontakt. Det høres det ikke ut som er mulig hos denne her. 

Anonymkode: 01465...bc5

• Liker 7
Skrevet

Hormoner. Bit tenna sammen og kom dere gjennom det 😊 det VIL bli bedre, så det er lys i enden av tunnellen. 

Fokuser på generell stressredusering (inne og ute). Kanskje ta ham med ut på landet og få han til å trekke noe? Deg, sykkel, kjetting etc. Da får han jobbet litt

Anonymkode: 8e03b...091

• Liker 2
Skrevet

Kan det være en tispe med løpetid i nærheten?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hold ut! Senk kravene og kom dere igjennom, så lander han forhåpentligvis snart. Har du en grei oppdretter du kan spørre mtp. modning hos akkurat den rasen?

Anonymkode: 4a3e2...cf8

Tror du? 😭 oppdretteren mente at vi skulle slutte å trene belønningsbasert så vi gikk på et kurs med med gammeldagse metoder, det ble han bare enda vanskeligere av dessverre.. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde gitt ham en kjemisk kastrering. Hvis man skal trene han, må man nesten klare å oppnå kontakt. Det høres det ikke ut som er mulig hos denne her. 

Anonymkode: 01465...bc5

Det er vel ikke lovlig å kastrere hunder uten at det finnes medisinsk grunnlag for det? Trodde det var fåtallet av hunder som ble kastrert idag, men kanskje jeg tar feil? 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hormoner. Bit tenna sammen og kom dere gjennom det 😊 det VIL bli bedre, så det er lys i enden av tunnellen. 

Fokuser på generell stressredusering (inne og ute). Kanskje ta ham med ut på landet og få han til å trekke noe? Deg, sykkel, kjetting etc. Da får han jobbet litt

Håper virkelig du har rett, for jeg er faktisk bekymret.. hvor lenge skal det vare 😢 vi bor i Bergen sentrum uten bil og fordi han er så sterk og trekker er det vanskelig å bevege seg rundt for oss så vi går stort sett rundt her vi bor, og hittil har det gått fint. Men kanskje det er noe av problemet.. 

ts

Skrevet
Violetta skrev (5 minutter siden):

Kan det være en tispe med løpetid i nærheten?

Vanskelig å si, men vi bor med mange hunder rundt oss, så rart hvis han skal bli så sterkt påvirker av det nå plutselig? Det er virkelig en markant forandring i stress og mangel på kontakt de siste ukene.. han har aldri vært så ille før 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke anbefalt dersom man allerede sliter med en hund som trekker mye i bånd. Man kan fint lære hunder å trekke, man da burde de lære å gå pent først, ellers vil man forsterke trekkingen og la hunden bygge muskulatur så den blir enda vanskeligere å holde i bånd. 

Anonymkode: a2ca4...7e6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vel ikke lovlig å kastrere hunder uten at det finnes medisinsk grunnlag for det? Trodde det var fåtallet av hunder som ble kastrert idag, men kanskje jeg tar feil? 

ts

Det er lov å kastrere kjemisk, det er en chip i nakken. 

• Liker 3
Skrevet

Det er lov å kastrere hunder om man har medisinsk grunn. Snakk med veterinær. Det bør uansett være det første du gjør, kanskje han plages av noe?

Anonymkode: f377e...322

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er lov å kastrere kjemisk, det er en chip i nakken. 

kanskje det er eneste løsning, for dette går ikke mer.. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er lov å kastrere hunder om man har medisinsk grunn. Snakk med veterinær. Det bør uansett være det første du gjør, kanskje han plages av noe?

Anonymkode: f377e...322

dette har jeg gjort, han er fullt sjekket og  tatt røntgen HD og AD. Ingenting galt. 

Skrevet

Dette er typisk oppførsel på en ridgeback hannhund i den alderen. Og jeg støtter oppdretteren din. Kun belønningsbasert trening hjelper ikke. Her må det settes krav til hunden. At du sier at han ble verre, betyr bare at det er lagt opp feil eller utført feil/ikke opprettholdt over tid. 

Må spørre deg om én ting. Visste du ikke hvor "hard" denne rasen kan være? Og da spesielt hannhundene? Det er en rase som har mot (i flokk) til å jage løver. De ble også brukt til vokting i Sør-Afrika og der holdt de folk unna gårdene, før de tyngre molossene og doberman overtok den rollen. Hundene er veldig beskyttende mot eieren. Og nå har du en testosteron bombe som går gjennom den psykiske modningsperioden. 

Kom deg ut av byen for å gå tur, gå spor,  krev lydighet og still klare, enkle krav til hunden. 

• Liker 14
Skrevet
Troyamin skrev (5 minutter siden):

Dette er typisk oppførsel på en ridgeback hannhund i den alderen. Og jeg støtter oppdretteren din. Kun belønningsbasert trening hjelper ikke. Her må det settes krav til hunden. At du sier at han ble verre, betyr bare at det er lagt opp feil eller utført feil/ikke opprettholdt over tid. 

Må spørre deg om én ting. Visste du ikke hvor "hard" denne rasen kan være? Og da spesielt hannhundene? Det er en rase som har mot (i flokk) til å jage løver. De ble også brukt til vokting i Sør-Afrika og der holdt de folk unna gårdene, før de tyngre molossene og doberman overtok den rollen. Hundene er veldig beskyttende mot eieren. Og nå har du en testosteron bombe som går gjennom den psykiske modningsperioden. 

Kom deg ut av byen for å gå tur, gå spor,  krev lydighet og still klare, enkle krav til hunden. 

Dette! 

• Liker 4
Skrevet
Troyamin skrev (3 minutter siden):

Jeg gikk til en instruktør anbefalt av oppdretteren min, men vanskelig å si om metodene var feil utført eller ikke. Jeg opprettholdt det i to mnd og så bare forverring, men kan jo være du har rett. 
Jeg prøver å stille krav til han, men problemet er at han er så stressa at han er ikke tilstede - han henger i båndet og reagerer ikke på noe som helst. Får ikke kontakt i det hele tatt. Han går ikke en meter rolig. 

Jeg tok kontakt med oppdretter når jeg vurderte rasen og fikk informasjon om det du nevner, men hverken oppdretter eller alt jeg leste meg opp på på forhånd kunne forberedt meg på hvor ille han er.

Oppdretteren sa bla. at så lenge man legger inn innsatsen ville det gå bra og det har jeg gjort, men føler virkelig jeg stanger hodet i veggen her. Har gått flere kurs og hatt privattimer, men jeg får jo ikke trent en hund som mentalt ikke er mulig å få kontakt med på tur. Jeg har mange års erfaring med en annen rase av stor størrelse, men har aldri hatt hannhund. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Det er ikke uvanlig at noen hannhunder kan bli slik, det er en periode. Blant annet pga høyt testo-produksjon så går stressnivået i været. Da kan det være vanskelig å nå gjennom uansett metode og fremgangsmåte, fordi evnen til læring går ned parallelt med at stressnivået går opp.

Jeg ville også senket kravene, telt til ti og tenkt "det går over". Men jeg er også i leiren som ville vurdert kjemisk kastrering med chip. Det er midlertidig og reversibelt, men vil sannsynligvis redusere stressnivået såpass at du når gjennom til ham - og da kan du fint bruke belønningsbasert trening.

• Liker 6
Skrevet
Tabris skrev (3 minutter siden):

Det er ikke uvanlig at noen hannhunder kan bli slik, det er en periode. Blant annet pga høyt testo-produksjon så går stressnivået i været. Da kan det være vanskelig å nå gjennom uansett metode og fremgangsmåte, fordi evnen til læring går ned parallelt med at stressnivået går opp.

Jeg ville også senket kravene, telt til ti og tenkt "det går over". Men jeg er også i leiren som ville vurdert kjemisk kastrering med chip. Det er midlertidig og reversibelt, men vil sannsynligvis redusere stressnivået såpass at du når gjennom til ham - og da kan du fint bruke belønningsbasert trening.

Huff, kanskje jeg må vurdere det.. Hvor lenge varer en slik periode typisk? 

Skrevet
Tabris skrev (5 minutter siden):

Problemet er også litt at det er ikke noen krav å senke.. han er såpass ille at han ikke er mulig å gå tur med i det hele tatt uten at han bruker alle krefter og drar seg hes. Ikke en meter. Etter at denne perioden startet er han aldri rolig mer.. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Huff, kanskje jeg må vurdere det.. Hvor lenge varer en slik periode typisk? 

Som regel til de bikker 2 år, på noen større hunder kanskje 2,5-3 år. Men det kommer og går, som regel, det er ikke nødvendigvis kontinuerlig fra og med nå til da. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Problemet er også litt at det er ikke noen krav å senke.. han er såpass ille at han ikke er mulig å gå tur med i det hele tatt uten at han bruker alle krefter og drar seg hes. Ikke en meter. Etter at denne perioden startet er han aldri rolig mer.. 

Da hadde jeg chippet, både for din og hans velferd.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...