Gå til innhold

Voldelig kjæreste... erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes ikke det har blitt bedre. Tvert imot. Og det er alltid min feil. Kjenner ikke igjen kjæresten min. Jeg tror jeg må gå for godt.

Er det noen som vil dele erfaringer? Kan det noen gang bli bedre? Hvordan komme over noen som er slem og voldelig mot deg, når alt annet ellers er perfekt?

Anonymkode: 97df8...6af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Innse at ingenting er perfekt, det bare virker sånn fordi all tid han ikke slår deg eller kaller deg stygge ting, er perfekt bare for det. 

Du må gå og jobbe med deg selv. 

Anonymkode: dfb36...fcd

• Liker 7
Skrevet

Det kan bare bli bedre om du forlater han. Han kommer aldri til å forandre seg. Du må gå for godt. 

❤️❤️ 

Anonymkode: 7e9e8...3bd

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor blir han sur og tyr til vold? Hva har du gjort i følge han? Er det rus i bilde her?

Skrevet

Kom deg bort, det vil ikke bli bedre. Så typisk å være så uheldig å bli forelsket og glad i en mann som er voldelig. Men han er ikke hele verden, så kom deg bort. 
Jeg har vært sammen med en voldelig mann selv som lovet bot og bedring, og på gode dager var han så snill og god, jeg var forelsket og glad i han. Når jeg fikk han på avstand og etterhvert kom meg videre, så så jeg hvem han egentlig var. 
Hvilke råd ville du kommet med dersom det var venninnen din, søster , tante eller mor som var i din situasjon? Jeg tror du vet svaret. 

Anonymkode: ef03c...48b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes ikke det har blitt bedre. Tvert imot. Og det er alltid min feil. Kjenner ikke igjen kjæresten min. Jeg tror jeg må gå for godt.

Er det noen som vil dele erfaringer? Kan det noen gang bli bedre? Hvordan komme over noen som er slem og voldelig mot deg, når alt annet ellers er perfekt?

Nei det blir ikke bedre. Tar han ingen selvkritikk så er det ikke vits i å lure mer på hva som er problemet eller om det kan bli bedre. Det er bare å gå. 

Anonymkode: fd68d...ba8

• Liker 7
Skrevet

Gå!!!

Anonymkode: 5b73e...f47

• Liker 4
Skrevet

Legg en plan. Kontakt ditt nærmeste krisesenter for råd. Dra på en så trygg måte som mulig for deg, og eventuelt barna hvis du har. Bruk de ressursene du har rundt deg for støtte, og støtt deg på krisesenteret for samtaler og bearbeiding av det du har vært gjennom.

Å oppleve vold av kjæresten sin er vanskelig, vondt, krenkende og traumatiserende. Den som skal være mest glad i deg, den du skal være tryggest på, har skadet deg, slått deg, kanskje fått deg til å føle deg liten, mindreverdig og veldig usikker på deg selv og din virkelighet. Samtidig er du jo glad i han, du har masse følelser for han, og når han er snill og grei med deg er alt fint, og hjernen din «glemmer» alt det vonde og stygge han har utsatt deg for. Hvis du har mulighet til å Google på en trygg måte så prøv å søk på voldshjulet, for å forstå mer av hvorfor de fine stundene er så fine, og de vonde stundene glemmes så lett, og hele forholdet deres kanskje oppleves så veldig belastende, stressende og ustabilt.

Til slutt: ekte kjærlighet er fri for vold. Man slår ikke den man elsker, hverken med hånda eller ord. Du fortjener så mye bedre, og ingenting av det du har blitt utsatt for er din skyld. Kjæresten din trenger hjelp, profesjonell hjelp, for å bli bedre. Og det er bare han som kan bestemme seg for å bli bedre. Det beste du kan gjøre for deg selv er å sette en grense og si at nok er nok, og at han fra nå av ikke skal få lov å utøve vold mot deg igjen. Søk etter hvor ditt nærmeste krisesenter er, og ta gjerne kontakt med dem. Lag en plan for hva du trenger å ta med deg om du velger å flytte nå. Lag en plan for hvem du kan alliere deg med, og informere om situasjonen når du velger å forlate han. Hvis han har utøvd grov fysisk vold mot deg (skadet deg skikkelig fysisk) så kan det være lurt å dra på legevakta/til fastlegen for å dokumentere skadene, og ta kontakt med politiet. Det er i bruddfasen det kan bli skummelt, og man kanskje må sette inn noen tiltak for å gjøre det så trygt som mulig for deg. Har du barn? Ta kontakt med barnevernet, og allier deg med andre tillitspersoner som barna har: barnehage eller skole, fastlege og helsesøster. Barn som er vitne til vold mellom sine foreldre tar like stor skade av det som voksne som blir direkte utsatt for vold, og det oppleves kjempevondt og vanskelig for barn å ha den rollen hjemme. De opplever redsel for den utsatte forelderen, og gjerne også et ansvar for å beskytte og være lojal mot både den utsatte og den som utøver volden. Hvilken rollemodell vil du være for dine barn? Hva ville du rådet din datter eller en nær venninne om dersom de stod i dine sko nå? 

Der finnes flere nettsteder du kan oppsøke for mer informasjon, råd og veiledning. Her er noen av dem:

www.volinjen.no

www.hvorlite.no

www.tryggest.no

Anonymkode: e9c21...cb2

• Liker 6
Skrevet

Det vil ikke bli bedre av å bli værende. Sinte menn mangler grenser som av forskjellige grunner ender med partnervold. Uansett så har ikke du ansvar for hans voldshandlinger. 

Hvis du vil ha et anstendig liv, må du kvitte deg med han. Han har allerede brutt grenser som er en indikasjon på hva du kan forvente i fremtiden. Sannsynligvis vil det eskalere og han vil i samme sammenheng overføre ansvaret for sine handlinger til deg. Noe som selvfølgelig blir helt feil. 

Du er ikke tjent med å bli i et voldelig forhold. Du bør aldri få barn med en som utøver vold mot deg. Det vil aldri gå bra for hverken deg eller barn. 

• Liker 5
Skrevet

Kom deg vekk, vær så snill for din egen skyld. 
Uansett hvor perfekt du tror han er. Han er ikke perfekt, han er voldelig! Han er farlig og det kommer ikke til å bli bedre. 

Du finner en annen snill mann, det er 100% sikkert. Men først og fremst, kom deg vekk og fokuser på deg selv. 

Og en kommentar ang noen over her som spurte hvorfor han blir sur og tyr til vold: uansett hva "grunnen" er til at han er voldelig så er det ALDRI greit. Du kan være så slem du bare vil, INGEN skal ty til vold. Selv om du hadde vært utro har han ikke rett til å slå, da får han i så fall gå. 

Anonymkode: 32ee8...23e

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde en voldelig og kontrollerende samboer i over 6 år. Jeg trodde gang på gang at ting kunne bli bedre. Vi hadde veldig «gode» perioder, som deretter ble knust av vold etter en stund. Hver gang jeg vurderte å dra ble jeg rund manipulert til å ikke gå. Jeg elsket han og gjorde absolutt alt for han og litt til, men det bedret seg ikke. Det kommer aldri noensinne til å forandre seg, og du må komme seg vekk for enhver pris! I tillegg er det jo en risiko for at du kan bli gravid, og du kan ikke stifte barn med noen som er voldelig! Jeg skulle ønske jeg kunne fått igjen de årene, og jeg skulle ønske at noen hadde revet meg vekk fra han for enhver pris. Dette er utrolig lenge siden, men jeg går fremdeles til psykolog for de tingene han har gjort, de har satt sine arr, både psykisk og fysisk.

• Liker 4
Gjest Skogsalv
Skrevet

En mann som slår en kvinne ,er ingen mann. 

At han er " snill" mellom slagene,  er kun for å ha mulighet til å slå deg enda hardere neste gang. 

Tenk om dere får barn. Da rettes temperamentet hans mot de også. Om ikke med slag,så med stygge ord . Voldelige ektemenn er aldri snille pappaer.  

Gjest Bollapinnsvin84
Skrevet

Av erfaring så kommer det ikke til å bli noe bedre. Beste er å gå, livet kommer til å bli mye bedre når du går fra han❤️ 

Skrevet

Vil bare si at jeg er veldig takknemlig for alle svarene og leser gjennom hvert og et av dem ❤ 

TS

• Liker 1
Skrevet
robot91 skrev (På 15.10.2021 den 19.21):

Hvorfor blir han sur og tyr til vold? Hva har du gjort i følge han? Er det rus i bilde her?

IKKE spør deg selv hvorfor!! Ingen grunn kan forsvare vold!

Anonymkode: d49f5...a28

• Liker 4
Skrevet

Ser på en serie på Netflix nå som heter MAID. Den synes jeg er verdt å se for alle som blir utsatt for vold og alle som ikke er sikker om de er utsatt for vold, og de som tror de fortjener vold, og de som tror de egentlig ikke er utsatt for vold

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

IKKE spør deg selv hvorfor!! Ingen grunn kan forsvare vold!

Jeg forsvarer da ikke!

Skrevet

Jeg er et barn som er vokst opp med en voldelig far. Han var fysisk mot meg og min mor. Hun klarte endelig å forlate ham etter over 20 år som ektemaker, og hun sitter den dag i dag helt ødelagt og uten fotfeste på denne jord. Jeg holder henne oppe av beste evne, og vi står sammen i stormen som farer hen rundt oss, tross hans (fars) fraværenhet i våres liv. Jeg har alltid ønsket at mine foreldre skulle skille lag, for jeg fikk gjennomgå hver enda gang jeg skrek til ham at han burde komme seg vekk ettersom han bare gjorde meg - og min mor - vondt. 

GÅÅÅÅÅ ELLER LØØØØP!!!! Vær så snill og redd deg selv, før du havner inn i edderkoppspinnet, for da er det vanskelig å komme seg ut. De snor seg rundt din finger, og til slutt føler du at alt er din skyld; til og med hans vold. 

Anonymkode: 56558...cb0

• Liker 5
Skrevet

Hei TS ❤️ 

Sender deg masse gode tanker. Jeg har og har hatt flere familiemedlemmer og bekjente, både kvinner og menn, i fysiske eller psykiske voldelige forhold. Det blir aldri bedre, kom deg bort!

Håpet er alltid det siste man mister, og ofte mister man det ikke før man er fullstendig ødelagt. Man lever bare i en karusell hvor man jakter hvert minste tegn på kjærlighet, og det er et kraftig dragsug som gjør selv de mest oppegående mennesker til frivillige slaver.

Alt ellers virker så perfekt fordi terskelen for at du skal være lykkelig er kunstig lav. Når dere har det fint sammen, er kontrastene såpass store at det oppleves som perfekt der og da. 

Anonymkode: 8a803...570

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vil bare si at jeg er veldig takknemlig for alle svarene og leser gjennom hvert og et av dem ❤ 

TS

Her er det jo ingen erkjennelse av at han har et problem. Alle krangler vi i forhold og er uenige, men det er jo ikke slik at vi slår hverandre. Det er en grense ingen krysser, og krysser du den grensa så er jo regelen av forholdet er over. 

Han sier at det er din feil at han slår deg? Hadde han sagt at han helt messed-up og at han skal søke hjelp for dette, så kunne dere jo vurdert en pause mens han arbeidet med seg selv. NÅ er det ingen erkjennelse. Han slår deg, og det er din feil at han slår. Selvsagt vil det ikke bli bedre... 

Du har jo ikke noe valg her annet enn å gå eller ende opp forslått og bli gjort overgrep på. Det er vel ikke et liv? Det er derimot farlig. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...