Gå til innhold

Kan keisersnittdato oppgis som termindato?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har fått dato for planlagt keisersnitt i god tid før termin, har dere oppgitt denne datoen som termindato til nav og arbeidsgiver?

Man mister jo opptil to uker av permisjon om termindato ikke endret til keisersnittdato.

Hva er reglene rundt dette, om de finnes?

Anonymkode: ef4f8...8bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg gjorde det 

Skrevet
Strange Doll skrev (7 minutter siden):

Ja jeg gjorde det 

Hvor lang tid i forveien fikk du vite datoen? Og, er to uker før termin fremdeles vanlig for planlagt keisersnitt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor lang tid i forveien fikk du vite datoen? Og, er to uker før termin fremdeles vanlig for planlagt keisersnitt?

Jeg fikk planlagt snitt 7 dager før termin. Datoen fikk jeg vite ca en mnd før datoen ble satt, men det var fordi jeg maste 😅

Skrevet
Strange Doll skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk planlagt snitt 7 dager før termin. Datoen fikk jeg vite ca en mnd før datoen ble satt, men det var fordi jeg maste 😅

Oi, 7 dager før virker skummelt. Fikk keisersnitt for 10 år siden, da var det 14 dager før. Føltes trygt. Er ikke det mulig nå, må det være så tett opp til termin?

• Liker 1
Skrevet

Ja, kan og bør. Det står på NAV sine sider, til og med. 

Anonymkode: 21994...cc1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi, 7 dager før virker skummelt. Fikk keisersnitt for 10 år siden, da var det 14 dager før. Føltes trygt. Er ikke det mulig nå, må det være så tett opp til termin?

Her bare gjetter jeg, men vil tro datoen vil variere med hvor farlig det er at fødselen starter av seg selv. Man tar jo uansett keisersnitt hvis fødselen starter før datoen som er satt opp. Hos noen er det ikke så stress om fødselen starter av seg selv og de må ha "hastekeisersnitt" (setter det i hermetegn siden det egentlig er planlagt). Det beste er jo at babyen blir lengst mulig i magen. For 10 år siden var nok reglene annerledes. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg hadde planlagt keisersnitt to uker før termin pga foreliggende morkake. Ga beskjed om ny dato til nav og fikk endret dato for oppstart av permisjonen. Gikk fint det. Lykke til!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere som har fått dato for planlagt keisersnitt i god tid før termin, har dere oppgitt denne datoen som termindato til nav og arbeidsgiver?

Man mister jo opptil to uker av permisjon om termindato ikke endret til keisersnittdato.

Hva er reglene rundt dette, om de finnes?

Finnes folk som mister disse to ukene uansett. Kun 4 % fødes til termin. Ikke vær grådig.

Anonymkode: 527b6...3e4

• Liker 3
Skrevet

Hadde pks på grunn av fødselsangst, fikk dato 4 dager før termin. Hos meg ville de jo selvfølgelig at barnet skulle være lengst mulig i magen.. Starta perm 3 uker før denne datoen. 

Anonymkode: d1428...283

Skrevet

jeg fikk datoene allerede halvveis i begge svangerskapene. Tok PKS i uke 39+3 med begge barna

Skrevet

Jeg trodde svaret var ja, mener det står på NAV sine sider også at du angir termin- eller ks-dato og det er kun i noen tilfeller de skal ha bekreftelse fra helsevesen på datoen (selvstendig næringsdrivende eller noe? Ikke normale lønnstakere som skal ha vanlige foreldrepenger iallfall) ellers så setter du den bare selv og de stoler på deg. 

Spm til dere som vet:

Kan man endre dette på nav etter at foreldrepengesøknad er sendt og innvilget om man får KS-dato sent i svangerskapet men det likevel er før man skulle startet termindato-permisjon? Mange får jo ikke dette bestemt før de siste ukene...

Feks om man får KS-dato som er en uke før termin, men man får denne 4 uker før KS, 5 uker før termindato. Kan man da endre på nav og så får man starte 3-uker-før-fødsel-perm 3 uker før KS-datoen likevel?

Anonymkode: 978ae...5d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Finnes folk som mister disse to ukene uansett. Kun 4 % fødes til termin. Ikke vær grådig.

Ekkel kommentar.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Her bare gjetter jeg, men vil tro datoen vil variere med hvor farlig det er at fødselen starter av seg selv. Man tar jo uansett keisersnitt hvis fødselen starter før datoen som er satt opp. Hos noen er det ikke så stress om fødselen starter av seg selv og de må ha "hastekeisersnitt" (setter det i hermetegn siden det egentlig er planlagt). Det beste er jo at babyen blir lengst mulig i magen. For 10 år siden var nok reglene annerledes. 

Det kommer an på hvor farlig det, er ja, men også hvor tidlig man eventuelt har født tidligere barn. Kalnes sa at standard var at keisersnitt ble satt én uke før termin. Jeg hadde en styrtfødsel uten forvarsel ni dager før termin første gang, så da fikk jeg innvilget keisersnitt to uker før termin. Jeg gikk datoen en måned før selve snittet, og la inn det som termindato til nav. 

Anonymkode: b3047...f24

Skrevet

Man bestemmer selv når man vil starte permisjonen, så om du vil kan du starte den 4 uker før termindato.. men alt over 3 uker tas jo da fra permisjonstiden med babyen. Vet man når barnet kommer (pks), så starter man perm ut i fra denne datoen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg trodde svaret var ja, mener det står på NAV sine sider også at du angir termin- eller ks-dato og det er kun i noen tilfeller de skal ha bekreftelse fra helsevesen på datoen (selvstendig næringsdrivende eller noe? Ikke normale lønnstakere som skal ha vanlige foreldrepenger iallfall) ellers så setter du den bare selv og de stoler på deg. 

Spm til dere som vet:

Kan man endre dette på nav etter at foreldrepengesøknad er sendt og innvilget om man får KS-dato sent i svangerskapet men det likevel er før man skulle startet termindato-permisjon? Mange får jo ikke dette bestemt før de siste ukene...

Feks om man får KS-dato som er en uke før termin, men man får denne 4 uker før KS, 5 uker før termindato. Kan man da endre på nav og så får man starte 3-uker-før-fødsel-perm 3 uker før KS-datoen likevel?

Ja. Du kan endre hos NAV. Jeg visste ikke at det ble planlagt ks før på slutten. Søkte da om endret permisjonsstart og det var ikke noe problem. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ekkel kommentar.

Hvorfor det? Her skal man både slippe fødsel OG ha full uttelling på permisjonen?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor det? Her skal man både slippe fødsel OG ha full uttelling på permisjonen?

Ks er fødsel det også, og selvsagt skal de som har ks også få sin permisjon. Du er avskyelig misunnelig av en eller annen grunn. 

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud for en dust kommentar. Det er ikke alle som har KS frivillig og det er ikke nødvendigvis noe alle tar lett på for å "slippe" fødsel. Og såklart man skal ha samme rett på permisjon når man skal ta KS som når man føder vaginalt! 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Slippe fødsel ja.. Jeg hører at du aldri har hatt et keisersnitt. Man er like sliten på slutten av graviditeten uansett hvordan barnet kommer til verden og man er mye mer redusert, i lang tid, etter et keisersnitt (gjennomsnitt). 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...