Gå til innhold

Spm om et legemiddel

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei kjære kvinneguiden lesere,

Jeg har fått utskrevet et legemiddel for å hjelpe mot bihulebetennelse. Det heter Rinexin 50 mg, og har som potensielle bivirkninger (skjeldne) vrangforestillinger, forvirring og aggressivitet. Svært skjeldne: Hjerneblødning... Da er spørsmålet, om jeg planlegger å ta første dose i morgen tidlig, om jeg bør... PS, jeg vet at vi ikke skal stille medisinske spørsmål her inne, så la oss gjøre ferdig svarene her før noen kommer og "rydder". Ja jeg skal gjøre som legen sier (de sa: ikke ta dette legemiddelet om kvelden, så dette kommer jeg uansett ikke til å gjøre, da det kan føre til søvnproblemer), men jeg vil likevel høre hva dere mener...

Endret av Olaug Olsen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste jeg kan si omkring dette, er at min datter bruker dette legemiddelet rimelig ofte (kurer) pga. kronisk bihulebetennelse - og hun har ingen bivirkninger av det. Hun hadde rett og slett ikke klart seg uten. 

Hvis du leser pakningsvedleggene på alle medikamenter, så ser du at de ramses opp den ene farlige bivirkningen etter den andre, men det er ikke så ille altså.

• Liker 1
Skrevet
Teatrica skrev (Akkurat nå):

Det eneste jeg kan si omkring dette, er at min datter bruker dette legemiddelet rimelig ofte (kurer) pga. kronisk bihulebetennelse - og hun har ingen bivirkninger av det. Hun hadde rett og slett ikke klart seg uten. 

Hvis du leser pakningsvedleggene på alle medikamenter, så ser du at de ramses opp den ene farlige bivirkningen etter den andre, men det er ikke så ille altså.

Jeg håper at jeg slipper vrangforestillinger med påfølgende hjerneblødning nå i helgen liksom... Ha ha. Ja jeg har lest hele pakningsvedlegget. Skremmende lesning! Men takk for at du deler din kunnskap om dette legemiddelet! Kunnskap og erfaring er til god hjelp for meg mens jeg sitter her med pakningsvedlegget mitt :)

Skrevet

Jeg og datteren min har brukt dette flere ganger uten noen bivirkninger, og hjelper veldig godt mot bihulebetennelse. Husk ar bivirkninger er sjeldent, men de skriver det på pakningen fordi det kan skje. God bedring. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk for dette. Ja nå er klokken 18. Bør jeg vente til i morgen, om jeg pleier å legge meg kl 23? Hvordan er erfaringen med dosen på kveldstid? Når kan man ta den senest?

Endret av Olaug Olsen
Skrevet

Det går helt fint å ta en pille på kvelden. Jeg bruker dette mot bihulebetennelse relativt ofte og tar 2 piller om dagen. En morgen og en kveld. Og ikke les pakningsvedlegg, du får jo kreft av mindre 😉

Anonymkode: 91fe7...11a

• Liker 1
Skrevet

Ok. Nå har jeg tatt tabletten. Sitter og venter på vrangforestillingene :)

Skrevet

Jeg kjenner ikke dette legemidlet direkte, men kommer man ned på svært sjeldne-listen på bivirkninger så har jo nesten alle legemidler helt utrolig alvorlige greier der.. har tatt mange "uskyldige" og helt vanlige legemidler der det har stått ting som "plutselig død" liksom. Så tenker at det er utrolig lav sjanse for å få den bivirkningen og det er ikke en gang sikkert at de som ble rapportert var pga den medisinen. Men lurt å lese pakningsvedlegget på medisiner man får da, så man ser hva som er riktig bruk og er klar over de bivirkningene man bør være obs på (De litt mer vanlige) :)

Anonymkode: b9c27...95e

• Liker 1
Skrevet

Pakningsvedlegg er skremmende lesning, ja! Man får hjerneslag og blødende magesår av Ibux, Pakinsons av reisesyketabletter, og nyresvikt av Paracet. 

Dette går nok helt fint, altså.

• Liker 1
Skrevet

"Plutselig død", ja den har jeg visst lest, husker jeg. Det er definitivt en alvorlig bivirkning :)

Skrevet
Olaug Olsen skrev (1 time siden):

Jeg håper at jeg slipper vrangforestillinger med påfølgende hjerneblødning nå i helgen liksom... Ha ha. Ja jeg har lest hele pakningsvedlegget. Skremmende lesning! Men takk for at du deler din kunnskap om dette legemiddelet! Kunnskap og erfaring er til god hjelp for meg mens jeg sitter her med pakningsvedlegget mitt :)

Og angående det med å ta medisinen på kvelden; når min datter går på kur, tar en 1 tablett på morgenen når hun står opp og en rett før hun legger seg om kvelden. Har aldri hørt noe om at hun sliter med å sove.

• Liker 1
Skrevet
Olaug Olsen skrev (1 time siden):

Om du leser pakningsvedlegg så er det mye bivirkninger på hver eneste lille ting. Liten sannsynlighet for det. Du må velge å ikke tenke på det. Du må velge å tro at medisinen er i bruk fordi den anses som bedre enn sykdommen. 

Anonymkode: 61265...3c0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...