AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #1 Skrevet 15. oktober 2021 Leiligheten til min avdøde bestemor ble solgt i midten av september. Hun var gjeldfri og med penger på bok. Mine foreldre er døde og det er jeg som står som arvemottaker, i tillegg til min fars søsken. Er det noen som vet hvor lang tid det tar før arven er fordelt? Jeg har skrevet under på alt av papirer og oppgitt kontonummeret mitt. Jeg vil ikke mase på min familie og spørre grunnet deres sorg. Anonymkode: 08e99...997
enkefru Skrevet 15. oktober 2021 #2 Skrevet 15. oktober 2021 Det kommer jo litt an på når overtagelse er.... det er jo ofte noen mnd etter salget, og etter det skal det fordeles etter et regnskap, det er vel litt omkostninger med dette som skal trekkes fra også vil jeg tro. 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #3 Skrevet 15. oktober 2021 Det kan ta noen måneder. Først etter overtakelse/salg så vil regnestykket bli ferdig og fordeles. Anonymkode: 88ea5...aba 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #4 Skrevet 15. oktober 2021 Fjugur skrev (50 minutter siden): Det kommer jo litt an på når overtagelse er.... det er jo ofte noen mnd etter salget, og etter det skal det fordeles etter et regnskap, det er vel litt omkostninger med dette som skal trekkes fra også vil jeg tro. Leiligheten sto tom og ferdig til innflytting. Er nok bare jeg som er naiv og trodde at bye eiere overtok leiligheten rett etter at det sto SOLGT på finn.no... Anonymkode: 08e99...997
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #5 Skrevet 15. oktober 2021 Hele boet, ikke bare salget av leiligheten, må være oppgjort før utbetaling skjer. Boet må sende inn skattemelding og bli forhåndslignet før boet kan avsluttes. Anonymkode: ac3d5...ec1 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #6 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hele boet, ikke bare salget av leiligheten, må være oppgjort før utbetaling skjer. Boet må sende inn skattemelding og bli forhåndslignet før boet kan avsluttes. Anonymkode: ac3d5...ec1 Takk for svar. Hvor mange måneder kan dette ta? Anonymkode: 08e99...997
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #7 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for svar. Hvor mange måneder kan dette ta? Anonymkode: 08e99...997 Selve forhåndsligningen tar ikke lang tid. Tiden booppgjøret tar vil avhenge av bl.a. når boligsalget er oppgjort, hvor lang tid de som skal levere skattemeldingen bruker og hvor lang tid de bruker på fordelingen av arven. Anonymkode: ac3d5...ec1 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #8 Skrevet 15. oktober 2021 Du må jo først finne ut når de faktisk overtar = betaler for leiligheten. De kan jo ha bedt om 3 mndr før overtakelsen, for alt vi vet? Anonymkode: 9eeb7...286
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #9 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Leiligheten sto tom og ferdig til innflytting. Er nok bare jeg som er naiv og trodde at bye eiere overtok leiligheten rett etter at det sto SOLGT på finn.no... Anonymkode: 08e99...997 Det vanlige er at man enten har en leid leilighet man må ut av (ofte 3 måneder), eller en eksisterende leilighet man skal selge (ber derfor om minst 3-4 måneder for å slippe lang mellomfinansiering). Og så kommer som noen nevner over oppgjør av resten av boet, forhandsligning, med mer. Jeg ville slått meg til ro med at pengene kom over jul en gang, selv om de kan dukke opp før. Anonymkode: 56739...226
Gjest Blondie65 Skrevet 16. oktober 2021 #10 Skrevet 16. oktober 2021 Har du tenkt på å ringe megler for å høre når overtakelse er?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå