Gå til innhold

Hvor lang holdbarhet på hjemmelaget appelsinlikør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle lage appelsinlikør i julegave til en del av den eldre garden i familien i år. Har oppskrift på en som skal stå i 40 dager før den er klar. Men hvor tett opp mot jul må dette gjøres? Hvis jeg lager den nå, holder den seg like god på flaske frem til jul?

Takk for svar!

Anonymkode: 6282b...3d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenkte jeg skulle lage appelsinlikør i julegave til en del av den eldre garden i familien i år. Har oppskrift på en som skal stå i 40 dager før den er klar. Men hvor tett opp mot jul må dette gjøres? Hvis jeg lager den nå, holder den seg like god på flaske frem til jul?

Takk for svar!

Den er enda bedre om du lager den nå. Vi har laget en likør (P4 likøren) og første året stod den i 40 dager og smakte ok, enda bedre ble den av å stå i 90 dager 

Skrevet

Jeg lager likør i høst for jula 2022. Det er da de er på det beste. Etter 40 dager er det fortsatt for mye spritsmak. 

Så med tanke på holdbarhet - den er lang. 

Anonymkode: 4c8b4...be8

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg lager likør i høst for jula 2022. Det er da de er på det beste. Etter 40 dager er det fortsatt for mye spritsmak. 

Så med tanke på holdbarhet - den er lang. 

Anonymkode: 4c8b4...be8

Min erfaring og, ja.

Skrevet

Den er holdbar lenge. Jeg fant igjen likør som var en del år gammel, hadde helt glemt den. Ikke noe feil med den.

Anonymkode: a5034...7d6

• Liker 1
Skrevet

Åh, så bra! Da er det bare å hive seg rundt å begynne å lage! Takk for svarene 😊

Skrevet

Før i tiden lagde jeg kirsebærlikør hvert år, og den satte jeg når bærene var modne. Så snudde jeg glassene hver dag til sukkeret var løst opp og "glemte" dem i et mørkt skap til jula nærmet seg. Først da silte jeg av bærene og hadde likøren på flaske. Bærene ble til fyll i marsipankonfekt.

Lykke til med likørlaging, det er så koselig med den typen gaver, syns jeg.

Skrevet
On 10/15/2021 at 4:27 PM, AnonymBruker said:

Takk for svar!

40 dager er nok minimumstiden den må stå. Likører jeg lager holder seg fine i flere år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...