Gå til innhold

Hvis pappa dør før sin kone, får deres felles barn all arv da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte å tenke på det etter å ha lest den andre tråden om arv ved stebarn.

Pappa er gift med min stemor. Sammen har de et barn. Jeg har 2 andre helsøsken.

Om pappa dør før min stemor, vil da hun arve han og meg og mine helsøsken arve ingenting? Fordi da vil jo mitt halvsøsken få all arv når hun dør siden det er hennes eneste barn..

Anonymkode: a7f2c...d8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei alle hans barn arver ham. Det spiller ingen rolle hvem som er deres mor eller hvem han er gift med "sist".

Dersom de er gift vil hun arve 1/4 når han dør. Resterende beløp fordeles på dere fire barn. 

Han kan selvsagt ha endret dette i sitt testamente. Pliktdelsarv får dere uansett.

Anonymkode: 1cf31...521

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei alle hans barn arver ham. Det spiller ingen rolle hvem som er deres mor eller hvem han er gift med "sist".

Dersom de er gift vil hun arve 1/4 når han dør. Resterende beløp fordeles på dere fire barn. 

Han kan selvsagt ha endret dette i sitt testamente. Pliktdelsarv får dere uansett.

Det er viktig at du spesifiserer at det er farens penger de arver fra. Hvis disse to er gift og har felleseie så er halvparten av verdiene farens kone sin eiendom og farens andel som skal fordeles er 50% av totalen. Pliktdelsarv er nå på min  1,5 mill.  Det betyr at far må etterlate seg 6 mill etter at stemor har fått sin 1/4. Er fars verdier mindre enn det så blir det tilsvarende mindre på de 4 barna.

• Liker 1
Skrevet
Pillarguri skrev (1 minutt siden):

Det er viktig at du spesifiserer at det er farens penger de arver fra. Hvis disse to er gift og har felleseie så er halvparten av verdiene farens kone sin eiendom og farens andel som skal fordeles er 50% av totalen. Pliktdelsarv er nå på min  1,5 mill.  Det betyr at far må etterlate seg 6 mill etter at stemor har fått sin 1/4. Er fars verdier mindre enn det så blir det tilsvarende mindre på de 4 barna.

Ja jeg antok det som "gitt". Når far dør er det hans personlige formue fratrukket gjeld som skal fordeles. 

Han skal ha ganske god råd for å etterlate seg en solid arv til fire barn, men det gjelder jo uansett om de er fordelt på ett  eller to kull. Og TS og søsken arver jo sin mor på sin side selv om de ikke arver stemor. 

• Liker 1
Skrevet

Vi arver våre foreldre når min mor en dag dør. Pengene etter pappa da han døde trengte min mor.

Skrevet

Hun arver vel halvparten. Dere får en halv halvpart og deres felles barn får en halv halvpart. 

Dvs si at du og dine helsøsken må dele samme halve halvpart. Og deres felles barn får en halv halvpart

Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Hun arver vel halvparten. Dere får en halv halvpart og deres felles barn får en halv halvpart. 

Dvs si at du og dine helsøsken må dele samme halve halvpart. Og deres felles barn får en halv halvpart

Helt feil, ektefelle arver ikke halvparten. 

Anonymkode: 1729b...154

• Liker 6
Gjest theTitanic
Skrevet

Om din far og kone har valgt å sitte i uskifte, så gjelder det kun fellesbarna, ikke deg. Dvs at om din far dør og kona beholder alt inntil hun dør så blir det ingen penger til fellesbarna før hun er død, mens du har krav på arven din når kun han er død. 

Skrevet
Krokenguri skrev (8 minutter siden):

Villeder du med vilje, eller gjetter du bare og unnlater å fortelle at du mangler kompetanse? Uansett så er det noe du bør slutte med. 

• Liker 6
Gjest theTitanic
Skrevet
Krokenguri skrev (7 minutter siden):

Du tenker på felleseie. Om en mann og kone ikke har skrevet særeie så eier de 50% hver av felles verdier. Det som skal fordeles er 50%. (Hans halvpart) hennes egen  del av det de eier er jo hennes. 

Dvs kona eier i dette 50 % av alle felles verdier,  pluss at hun arver 1/4 av hans halvpart. 

Har de derimot tegnet særeie der han eier så godt som alt av verdi så sitter hun igjen med ingenting og barna arver alt. 

Gjest theTitanic
Skrevet
theTitanic skrev (Akkurat nå):

Du tenker på felleseie. Om en mann og kone ikke har skrevet særeie så eier de 50% hver av felles verdier. Det som skal fordeles er 50%. (Hans halvpart) hennes egen  del av det de eier er jo hennes. 

Dvs kona eier i dette 50 % av alle felles verdier,  pluss at hun arver 1/4 av hans halvpart. 

Har de derimot tegnet særeie der han eier så godt som alt av verdi så sitter hun igjen med ingenting og barna arver alt. 

Ikke alt hun får jo din 1/4. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...