Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er RS-Virus farlig for baby dersom hun ikke har underliggende sykdom? 

Anonymkode: d93fa...b84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For små barn og babyer, men ikke ellers. 

Anonymkode: 2819f...604

• Liker 4
Skrevet

Den andre barnet mitt på 5 har fått påvist RS-Virus, derfor jeg spør..

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Den andre barnet mitt på 5 har fått påvist RS-Virus, derfor jeg spør..

TS

5 år eller 5 mnd? 

Leste litt på nett da det var rs virus i bhg, og vi har en baby i hus også. 

Hvis de har underliggende sykdommer, er passive røykere, under 3 mnd, prematur etc.. 

Mest sannsynlig vil det gå bra med en baby på 5 mnd, men er du bekymret for babyen din og han eller hun er syk, så tar du kontakt med lege ❤️

Vi tok med vår på legevakten med mistanke om rs, det var ikke det, og alt var fint utenom en forkjølelse som hørtes verre ut enn det var, men legen som møtte oss var så imøtekommende og beroliget oss med at det er bedre å komme en gang for mye enn en gang for lite. 

Anonymkode: ae560...4de

Skrevet

Noen babyer har antistoffer mot RS , andre ikke. Barn i risikogrupper får noe som heter Synagis hver måned i RS-sesongen opptil to år. For en baby på ca 8 kg koster en innsprøyting ca 11 000. Jo tyngre, jo dyrere. Siden dette må settes hver måned og barnet vokser, så blir det dyrere og dyrere. 

Ideelt sett skulle de vaksinert alle barn for dette opptil 6 måneders alder, i RS sesongen. Men det blir nok for dyrt.

RS kan gi slim i lungene og er potensielt sett ganske alvorlig. For de som rammes, og det kan være hvem som helst. Mange får kronisk astma i etterkant og lite toleranse for vanlige forkjølelser. De fleste overlever, hvis foreldra klarer å få barnet til lege i tide. 

Anonymkode: 4e8be...187

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

5 år eller 5 mnd? 

Leste litt på nett da det var rs virus i bhg, og vi har en baby i hus også. 

Hvis de har underliggende sykdommer, er passive røykere, under 3 mnd, prematur etc.. 

Mest sannsynlig vil det gå bra med en baby på 5 mnd, men er du bekymret for babyen din og han eller hun er syk, så tar du kontakt med lege ❤️

Vi tok med vår på legevakten med mistanke om rs, det var ikke det, og alt var fint utenom en forkjølelse som hørtes verre ut enn det var, men legen som møtte oss var så imøtekommende og beroliget oss med at det er bedre å komme en gang for mye enn en gang for lite. 

Anonymkode: ae560...4de

Babyen er 6 mnd og barnet mitt som er syk er 5 år

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Babyen er 6 mnd og barnet mitt som er syk er 5 år

Kan gå helt fint. Eller babyen kan bli skikkelig dårlig, men ikke farlig. Eller babyen kan bli supersyk, da finnes helsehjelp.

Anonymkode: 36dd2...bb9

Skrevet

Kan barn som allerede har hatt RS-viruset få det igjen?

Skrevet
3 minutter siden, Marvelous said:

Ja. Anbefaler å lese her: https://forskning.no/barn-og-ungdom-forebyggende-helse-sykdommer/rs-virus-alt-du-bor-vite-om-symptomer-smitte-og-forebygging/1914721

Immuniteten etter RS-virus er kortvarig, og barn kan derfor få mange infeksjoner gjennom barndommen.

– Det finnes to ulike typer RS-virus, og akkurat som med vanlig forkjølelse og influensa, bytter de på å dominere fra år til år. Derfor kan man godt bli syk med RSV i år etter år, forklarer Høiby.

Imidlertid er det sjeldent med to infeksjoner samme sesong.

Anonymkode: b3d7f...45a

• Liker 2
Skrevet
Marvelous skrev (9 minutter siden):

Ja, det er strengt tatt bare et forkjølelsesvirus som har fått skikkelig mye hype etter corona

Anonymkode: 36dd2...bb9

• Liker 3
Skrevet

Barnet mitt fekk det 3 månader gammalt og vi var innlagt på intensiven i fire dagar med CPAP. Barn dør som regel ikkje av det i norge, men det er svært belastande for barnet, foreldre og øvrig familie. Spedbarn kan bli skamdårlige av RS-virus, det fryktelig mens det står på. Vanlig seinskade er asma.

Anonymkode: 6b4e7...53b

• Liker 3
Skrevet

Det viktigste du kan gjøre er å passe på. Blir babyen din så syk at du blir urolig så ringer du legevakta.

Anonymkode: a1de8...e6d

• Liker 1
Skrevet

Kan være farlig for babyer ja. Jeg var innlagt på sykehus i over fire måneder med RS virus som baby. Var i en lang periode kritisk for om jeg kom til å overleve eller ikke. Skal sies at jeg har en medfødt hjertefeil og var operert ikke lenge før jeg fikk viruset, så vet ikke om jeg var ekstra utsatt for alvorligere forløp grunnet det

Anonymkode: d9032...809

• Liker 1
Skrevet

For de aller fleste babyer går det helt fint. Noen kan bli dårlige og trenge behandling på sykehus. Det går som regel fint med dem også. I Norge er det heldigvis svært, svært få som dør av dette. 

Vårt barn fikk «søsteren» til RS-viruset, metapneunoviruset, for noen år siden, da han var like over året. Var ti dager på intensiven. Viste seg at han hadde underliggende astma som ikke var påvist. Det var jævlig da det stod på, men det gikk jo bra… 

Jeg ville forsøkt å ta det med ro, om babyen blir smittet, vær obs på hvordan den har det. Ha lav terskel for å kontakte hjelp om du ser babyen får problemer med pusten. Altså; om babyen puster veldig fort, trekker inn huden ved kravebeinet eller ribbeina eller generelt er dårlig. 

Anonymkode: 0e36a...341

• Liker 2
Skrevet

Det kan være farlig. Barnet mitt var innlagt i 14 dager, også på intensiv og med c-pap. Var under 2 år gammelt. Har ikke fått senskader, heldigvis.

Anonymkode: 8fc69...361

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Er RS-Virus farlig for baby dersom hun ikke har underliggende sykdom? 

De fleste barn har hatt RS-virusfør de fyller 2. Det går bra med de aller fleste, men endel babyer/barn trenger hjelp på sykehus.

Anonymkode: 8e121...5a9

• Liker 1
Skrevet

Det KAN være farlig, på samme måte som influensa eller Covid-19. 

Du følger med barnet, og kontakter legevakt eller 113 hvis barnet blir veldig dårlig, på samme måte som i alle andre tilfeller.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...