Gå til innhold

Kommer du til å se serien "Rus" sammen med ungdommen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kommer en ny serie om rus på NRK neste uke. I en artikkel jeg leste så anbefales den å se sammen med barna/ungdommen. 

Er det noe du kan tenke deg å gjøre? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvor gammel er barna dine?

Vet du hvordan du selv kommer til å reagere om du hører at ditt barn har forsøkt å ruse seg? Tror du det er en god måte å reagere på slik du har tenkt?

Og hvor går grensen på å la ungdommen få avgjøre selv? Hva gjør du om ungdommen ruser seg som 18åring? 

Disse spørsmålene er tatt utgangspunkt i hvis ungdommen ruser seg f.eks på fest / sporadisk. Tenker ikke på det tunge miljøet med heroin, jaget etter heroin, hjemløse osv. 

Anonymkode: c0f9d...541

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 10/15/2021 at 3:06 PM, AnonymBruker said:

Det kommer en ny serie om rus på NRK neste uke. I en artikkel jeg leste så anbefales den å se sammen med barna/ungdommen. 

Er det noe du kan tenke deg å gjøre? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvor gammel er barna dine?

Vet du hvordan du selv kommer til å reagere om du hører at ditt barn har forsøkt å ruse seg? Tror du det er en god måte å reagere på slik du har tenkt?

Og hvor går grensen på å la ungdommen få avgjøre selv? Hva gjør du om ungdommen ruser seg som 18åring? 

Disse spørsmålene er tatt utgangspunkt i hvis ungdommen ruser seg f.eks på fest / sporadisk. Tenker ikke på det tunge miljøet med heroin, jaget etter heroin, hjemløse osv. 

Anonymkode: c0f9d...541

Jeg er 25 år og synes denne serien er psykisk tung og lærerik. Kan nok skyldes at flere av de uheldige i serien er på min alder, så er trist å se på de som det ikke har gått bra med. Samtidig tenker jeg tilbake på tida på ungdomsskolen og videregående også, når jeg ser alle som drikker sammen og koser seg sammen, og det var jo både positivt og negativt der. 

Vet ikke om du fikk noe svar av det du lurte på, men jeg anbefaler alle å se den serien. Mye lærerikt for både foreldrene og ungdommene deres. 

Men ja, det er høyt drikkepress i Norge, noe som gjelder blant folk i alle aldersgrupper og samfunnslag. Mye skjult alkoholisme og narkotikamisbruk. 

Anonymkode: e98b1...baa

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde nok sett det om det var en annen programleder. Klarer ikke å respektere mennesker som kaster katter over et rekkverk.

Anonymkode: cd682...7d3

• Liker 5
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde nok sett det om det var en annen programleder. Klarer ikke å respektere mennesker som kaster katter over et rekkverk.

Anonymkode: cd682...7d3

Det er mange år siden nå? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er mange år siden nå? 

Det har da ikke noe å si?? Eller er grusomme handlinger man har utført ok, fordi det er lenge siden?

Anonymkode: 4bd64...719

• Liker 5
Skrevet

Sett alle episodene nå. Veldig bra serie

Anonymkode: afee4...b23

Skrevet

André er kjekk og deilig ;) Han i episode 4. 

Skrevet

"Det er ditt liv. Nyt det" ❤️

Skrevet

Veldig viktig serie. Har ikke sett alle episodene enda, men jeg applauderer NRK for å ta opp temaet. Det er også viktig å vise at ikke alle som bruker rusmidler er narkomane som ikke har et fungerende liv. Rus blir brukt i alle samfunnslag, og vi må tørre å snakke om det. Brorparten av det norske folk er hjernevaska av propaganda. Derfor er en serie som denne så ekstremt viktig for å informere og forebygge. 

Anonymkode: 4d614...ba5

• Liker 7
Skrevet

Hvor unge kan barna være for å se serien? Tenker at det er fint å starte forebygging tidlig. Men usikker på hva «tidlig» er. Spesielt ettersom det virker som man er sent ute om man tar selve praten om blomsten og bien når barna er 7 år. 

Anonymkode: f878b...2f5

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor unge kan barna være for å se serien? Tenker at det er fint å starte forebygging tidlig. Men usikker på hva «tidlig» er. Spesielt ettersom det virker som man er sent ute om man tar selve praten om blomsten og bien når barna er 7 år. 

Anonymkode: f878b...2f5

NRK har sagt at aldersgrensa er "A", altså "tillatt for alle".

Så jeg ville sagt at 6 år er en grei alder å snakke om dette. Mulig at i enkelte miljøer bør man snakke med barna om dette enda tidligere enn 6 år. 

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Veldig viktig serie. Har ikke sett alle episodene enda, men jeg applauderer NRK for å ta opp temaet. Det er også viktig å vise at ikke alle som bruker rusmidler er narkomane som ikke har et fungerende liv. Rus blir brukt i alle samfunnslag, og vi må tørre å snakke om det. Brorparten av det norske folk er hjernevaska av propaganda. Derfor er en serie som denne så ekstremt viktig for å informere og forebygge. 

Anonymkode: 4d614...ba5

Enig! Veldig fin serie. 

Skrevet

Så kveldens episode og synes den var bra. Men lurer på hva foreldrene synes om at guttegjengen brukte huset deres til å innta kokain. Det vil være lett for naboer og andre å kjenne igjen huset. Jeg hadde ihvertfall blitt fly forbanna om det skjedde i mitt hus og i tillegg kringkastet på riksdekkende tv.

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, ryktespredning og svar til dette.

Perelandra, mod. 

Skrevet

Har sett første episode med min 12 år gamle sønn. Syns han er litt ung, men gammel nok til å forstå sammenhengen og alvåret. Ville spart serien hvis han var yngre, rett og slett fordi han ikke hadde vært psykisk moden nok. Han sa selv at det holdt med en episode om gangen. 

Hadde det vært fare for at barnet omgås med eldre barn eller ungdommer som er utforskende, ville jeg vist serien tidligere.

Anonymkode: 47985...ea7

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har sett første episode med min 12 år gamle sønn. Syns han er litt ung, men gammel nok til å forstå sammenhengen og alvåret. Ville spart serien hvis han var yngre, rett og slett fordi han ikke hadde vært psykisk moden nok. Han sa selv at det holdt med en episode om gangen. 

Hadde det vært fare for at barnet omgås med eldre barn eller ungdommer som er utforskende, ville jeg vist serien tidligere.

Anonymkode: 47985...ea7

Det er lurt å være litt i forkant da.

• Liker 2
Skrevet

Veldig fin serie! Episode 2 kan være litt tøff, så om jeg hadde hatt barn ville jeg sett den alene først, før jeg så den sammen med barna. 

Anonymkode: 06f54...e67

• 2 uker senere...
Skrevet

Er 26 år og har ingen barn, men jeg og samboeren min har nettopp sett de to første episodene nå ikveld og det blir nok at vi ser resten også!:) Tøft, men absolutt verdt å se..

Anonymkode: 2a179...1e5

Skrevet
minister-mio skrev (På 20.10.2021 den 8.42):

Det er lurt å være litt i forkant da.

Ja det er veldig lurt. Barn i 12-13års alderen drikker .

Anonymkode: d24b0...acd

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sett noen episoder - nesten alle og fantastisk program. Det er så viktig tema å ta opp. Har felt noen tårer i noen av episodene. Har mistet venninner til rus og selv vært hard på alkoholen. Hadde jeg ikke brukket ankelen hadde keg drukket meg i hjel for å si d sånn. Jeg har lyst til å jobbe frivillig med barn/ungdom med rus frivillig faktisk 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...