Gå til innhold

Quetiapine Teva, vektøkning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått dette av legen min. Sliter med søvn innimellom, så tanken er bare at jeg skal ta den de nettene jeg ikke får sove (indre uro og adhd).

Men jeg har aldri tatt noe slikt før, å jeg blir skeptisk også siden det er antidepressiva (?)...

Ser den har vektøkning som bivirkning. Jeg har kjempet meg ned 20 kilo, vil nødig legge på meg igjen.

Den påvirker vel ikke vekten med mindre jeg spiser mer?  Noen som har tatt den, er det vanskelig og motstå mat eller hva skjer?

Jeg skal også bare ta den innimellom ev.

Erfaringer?

Anonymkode: 15aa9...26f

Skrevet

Den påvirker ikke vekten din med mindre du øker matinntaket, men mange får økt sultfølelse av medisinen og går derfor opp i vekt. Selv har jeg ikke opplevd vektøkning på denne medisinene, men jeg har en venninne som gikk opp over 30 kilo. 

Anonymkode: 6eed1...e7c

• Liker 1
Skrevet

Det er antipsykotika.

Vet mange legger på seg av den, men jeg vet ikke helt hvorfor? Spiser dere mer?

Jeg har brukt tilsvarende denne i 2 år uten å legge på meg, men nå har jeg har stålkontroll på kostholdet mitt da. 

Anonymkode: 55c22...431

Skrevet

Gikk opp 25 kg , og vekta gikk oppover.så sluttet med dei.klart å gått ned 15 kg,men er kjempevanskelig. Samboeren tar dei også,men ingen vektøkning på han.så prøv ut og se d an.

Anonymkode: 87d1c...4e5

Skrevet

Denne medisinske ble jegbforkkart at fucker opp systemet i kroppen, så mange får vektøkning uansett om de spiser sunt og lite. Jeg gikk opp 30 kilo på 2 år og er en som spiser veldig lite og sunt. Jobben min er svært aktiv også.

Anonymkode: 6cea5...0a0

• Liker 2
Gjest Elder Millennial
Skrevet

Jeg ble sulten som en ulv de første ukene jeg gikk på den, helt hol. La på meg en del dessverre😬🙈 men det var jo all maten jeg spiste som gjorde at jeg la på meg, ikke medisinen i seg selv😅 

Gikk sakte men sikkert ned igjen etterhvert da👍 Bedre å være tykk og lykkelig (les ikke  suicidal eller psykotisk😬) enn tynn og ulykkelig😅

Skrevet

Tusen takk for svar og erfaringer.

Noen som har erfaring med denne som kun sovemedisin? Og bare de nettene man sliter med søvn, altså ikke på fast basis.

Har en del tankekjør, men jeg er ikke deprimert.. Men det er tankekjør som holder meg våken.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen som har erfaring med denne som kun sovemedisin? Og bare de nettene man sliter med søvn, altså ikke på fast basis.

Har en del tankekjør, men jeg er ikke deprimert.. Men det er tankekjør som holder meg våken.. 

Jeg bruker Zyprexa (også antipsykotika) akkurat slik du beskriver, og det fungerer bra.

Anonymkode: 55c22...431

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Søvn her,men på fast basis. 100 gram og ingen vektøkning eller ulvehunger

Anonymkode: bb560...6b0

Skrevet

Går ikke på samme medikament, men i samme kategori og med vektøkning som bivirkning. For min del grunnet utbrenthet, uro og søvnproblemer. 

Vektøkningen dreier seg nok om at man kan føle økt sult. For min del har jeg ikke merket det, men kjenner mindre på både metthetsfølelse og sultfølelse enn før. Så jeg må både passe på å spise, og å ikke spise for mye. Du må kanskje veie maten og telle kalorier for å ikke overspise, men prøv og se det an. 

For min del var denne typen medisin mot uro/for søvn redningen for å klare å komme ovenpå. Tar relativt lav dose, men den har nok effekt på meg til at jeg klarer å sovne og sove natta gjennom uten et hode som stresser og kverner på alt mulig unødvendig tull. 

Anonymkode: 0aca3...cad

Skrevet

Takk for svar! 😊

Bare 25 mg. her også, det er vel minste dose.

Men, nei man skal jo ikke Google... Men så gjør man det da. Regner jo med at legen har erfaring med dette.

Men det var ikke mye positivt som sto om denne og bruk ved søvnvansker. Er det de lærde som strides, eller.. Ser jo ut som det er vanlig, men samtidig omdiskutert og bruke denne for søvnvansker.

Samtidig leser jeg at ved bruk som antipsykotika er dosene ganske mye høyere. Men det hadde vært godt hvis denne tok bort tankekjøret som kommer innimellom. 

Aldri tatt noe annet enn melatonin, som nå ikke virker lengere. Er det sånn at det er vanskelig og våkne på natta av barna f. eks.? 

Tenker at jeg uansett får prøve en gang de er hos faren sin, og jeg ikke har jobb dagen derpå. Legen sa man kunne få litt hang over.

Men litt refleksjon rundt medisiner mot medisiner.. Aldri tatt annet enn paracet og ibux før. Så fikk jeg diagnosen adhd. Den fører med seg både søvnvansker (melatonin var til hjelp før medisiner mot adhd) og forhøyet BT. Trenger ikke noe mot BT (enda), men nå mot søvn og fortsatt uro. For aduvanzen tar ikke disse tankene. Men aduvanz er til veldig god hjelp for meg ellers.

Andre som sliter med tilsvarende?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har fått dette av legen min. Sliter med søvn innimellom, så tanken er bare at jeg skal ta den de nettene jeg ikke får sove (indre uro og adhd).

Men jeg har aldri tatt noe slikt før, å jeg blir skeptisk også siden det er antidepressiva (?)...

Ser den har vektøkning som bivirkning. Jeg har kjempet meg ned 20 kilo, vil nødig legge på meg igjen.

Den påvirker vel ikke vekten med mindre jeg spiser mer?  Noen som har tatt den, er det vanskelig og motstå mat eller hva skjer?

Erfaringer?

Vektøkning som bivirkning:

- skjer med NOEN, ikke alle

- kan skyldes at sultfølelsen øker

- ELLER kan skyldes direkte påvirkning av metabolisme og hormonet

ved den medisinen du nevner; når den brukes sim antipsykotiska tas den i større mengder enn det du bruker for søvn, og den brukes fast. Altså inntas større mengder av stoffet, og,det,er denne bruken bivirkningene er knyttet til. Kjenner til en del som har brukt den i lavere doser og kunn ved behov uten noe problem med vekt. Prøv og se? Vekta vil komme gradvis hvis den kommer. Så bare vær obs,på d. En enkelt pille skal ikke ha så mye å si. Regelmessig bruk av høye doser er noe snnet.

selv bruker jeg Zonat - antihistamin som har søvndyssende effekt. Veldig «snill» medisin. Har du fått det foreslått? Virker rart å,gi deg Queteapin uten å ha testet ut andre, mildere, medisiner først :) 

Skrevet

Når denne typen medisiner "kun" gis som sovemedisin, gis de i langt mindre doser enn man ville gjort ved andre lidelser, og faren for vektøkning blir da minimal. Jeg har selv brukt en tilsvarende medisin som sovemedisin, og har ikke merket noe som helst verken på vekt eller sultfølelse, og dette er en medisin som ellers er kjent for å gi vektøkning.

Anonymkode: 96de9...b85

Skrevet

Bruker den som sovemedisin pga tankekjør og indre uro. Brukt den i mange år. Har aldri opplevd noe økt matlyst eller vektoppgang. Funker veldig bra for meg og hjelper meg å sove, uten søvn så blir livet tøft.. Men jeg har litt uro i beina av den som er en bivirkning, får det om kvelden før jeg skal sove. 

Anonymkode: 2b0cf...afb

Skrevet

Hvis du skal ta en liten dose og bare enkelte netter tror jeg ikke du skal være redd. Bare pass litt ekstra på at du ikke står opp igjen og spiser etter du har tatt de. 

Skrevet

Erfaringer?

Quetiapine er ikke antidepressiva. Det er et spykotikum. Du legger ikke på deg, med mindre du øker matinntaket.

Skrevet

Søvn her,men på fast basis. 100 gram og ingen vektøkning eller ulvehunger

Anonymkode: bb560...6b0

100 mg mener du vel?

Skrevet

De aller fleste går opp i vekt av quetiapine. Det finnes bedre medikamenter.

Anonymkode: a8d87...35f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar! 😊

Bare 25 mg. her også, det er vel minste dose.

Men, nei man skal jo ikke Google... Men så gjør man det da. Regner jo med at legen har erfaring med dette.

Men det var ikke mye positivt som sto om denne og bruk ved søvnvansker. Er det de lærde som strides, eller.. Ser jo ut som det er vanlig, men samtidig omdiskutert og bruke denne for søvnvansker.

Samtidig leser jeg at ved bruk som antipsykotika er dosene ganske mye høyere. Men det hadde vært godt hvis denne tok bort tankekjøret som kommer innimellom. 

Aldri tatt noe annet enn melatonin, som nå ikke virker lengere. Er det sånn at det er vanskelig og våkne på natta av barna f. eks.? 

Tenker at jeg uansett får prøve en gang de er hos faren sin, og jeg ikke har jobb dagen derpå. Legen sa man kunne få litt hang over.

Men litt refleksjon rundt medisiner mot medisiner.. Aldri tatt annet enn paracet og ibux før. Så fikk jeg diagnosen adhd. Den fører med seg både søvnvansker (melatonin var til hjelp før medisiner mot adhd) og forhøyet BT. Trenger ikke noe mot BT (enda), men nå mot søvn og fortsatt uro. For aduvanzen tar ikke disse tankene. Men aduvanz er til veldig god hjelp for meg ellers.

Andre som sliter med tilsvarende?

Jeg leste og MYE negativt om det medikamentet jeg går på. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ikke bruke det, basert på diverse forum.

Men som min lege sa; mange som bruker dette medikamentet, har gjerne laaaaangt større utfordringer enn jeg har (jeg sliter med stress, tankekjør og søvnvansker, som følge av utbrenthet). Ofte har de prøvd Sobril eller andre legemidler, som gir sterkere og raskere effekt, og må dermed opp i en langt større dose på dette medikamentet for å få ønsket effekt, og derav også flere og kraftigere bivirkninger. Jeg står opp på morgenen etter 8 timer søvn og drar på jobb (jobber redusert nå, men jobber noen timer fra morgenen og utover formiddagen). Ingen problemer med bivirkninger dagen derpå. Men man reagerer ulikt. 

For min del vil jeg aldri anbefale noen å bruke medikamenter om de ikke trenger dem. Det er aldri ønskelig å ta tabletter for å ha «kontroll» på livet. Men samtidig tenker jeg også at noen ganger i livet, så kan det være nødvendig med litt hjelp. For noen i kort tid, for andre i lengre tid. Mitt stress, min søvnmangel og mine utfordringer vedvarte, selv ved 100% sykemelding i en måned, og jeg ble ikke bedre før legen foreslo beroligende på kveldstid. Det ble en ny hverdag og jeg kunne endelig begynne å se fremover. 

Nå når jeg har mer motivasjon og mer livsglede, er jeg mer mottakelig for samtaleterapi og det å jobbe med stressmestring - i håp om å kunne klare å sove uten medikamell hjelp. 

Anonymkode: 0aca3...cad

Skrevet

Jeg fikk helt ekstrem sultfølelse av den medisinen, slet allerede med litt forstyrret spising før dette. Så når jeg begynte på denne medisinen så tok det helt av med overspising, var umulig å kontrollere. Lagt på meg 30 kg over 5 år. Sluttet på medisinen for halvannet år siden og er veldig glad for det. Gått ned 10 det siste halve året. Ble også ekstremt trøtt dagen etter jeg hadde tatt medisinen. 

Anonymkode: 4d708...6cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...