Gå til innhold

Hvordan er/var formen din som gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er/var du mye sliten? Ekstra hormonell? Øm? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I første svangerskap var jeg litt sliten på slutten av dagen og sulten gjennom dagen, ellers i god form og full av energi og pågangsmot frem mot fødselen. Ikke hormonell eller noe.

I andre svangerskap sleit jeg med kvalme, hodepine og utmattelse i første trimester og så fikk jeg skikkelig dritt bekkenløsning hele andre og tredje trimester. Så var sykemeldt og sengeliggende store deler av svangerskapet, skikkelig dritt. Det gikk selvfølgelig også utover psyken også å være så dårlig. Glad jeg hadde et fint svangerskap med første i hvertfall! 

Anonymkode: 2ac14...d50

Skrevet

Første svangerskapet var jeg bare trøtt. Sov 13-14 timer i døgnet.. La meg i 20-21 tiden, sto opp i 08-09tiden, sov en time eller to etter jobb. Var litt uggen i første trimester, men ikke direkte kvalm. Ingen smerter i rygg eller bekken, før siste trimester hvor jeg løftet noe tungt og påførte meg prolaps. Var i jobb til to uker før permisjonsstart og følte meg ganske superwoman. Elsket å være gravid! 

Andre svangerskapet nå, har hatt ryggsmerter siden uke 8-9 som forverret seg på jobb, vært sykemeldt fra hovedarbeidsplass (fysisk tungt arbeid) siden uke 18-20 eller noe. Uggen av og på enda, men fortsatt ikke direkte kvalm. Bekkenet påvirkes av ryggsmertene, men det går fint siden jeg ikke jobber mer. 

Ikke vært plaget med hormoner som påvirker humøret, men jeg er humørsyk fra før så hvem vet 😂 

Anonymkode: d574f...f11

Skrevet

Første svangerskap var supert. God form hele tiden, følte meg ikke mer hormonell eller sliten og trøtt. Trente som vanlig 4-5 ganger igjennom hele graviditeten og senest 2 dager før fødsel (litt roligere trening mot slutten selvfølgelig)

Er nå i uke 15 og vært litt mer uggen og hormonell i 1.trimester, men ingenting å klage nevneverdig på. Nå føler jeg meg helt fin og merker ikke noe til graviditeten annet enn at jeg føler meg litt tjukk siden jeg har lagt på meg noen kg :P

Anonymkode: 56786...cab

Skrevet

Super form første svangerskap, samme sålangt i andre svangerskap. Takknemlig for det! 

Skrevet

Er i uke 22 i første svangerskap.

Var dårlig 1. trimester, ekstremt trøtt og veldig kvalm hele dagen. Kastet heldigvis nesten aldri opp men slet litt med mat pga kvalmen. Spiste ikke så lite at det ble problematisk da, jeg gikk litt ned i vekt men fikk i meg næring og drikke.

Litt uti 2. trimester ble kvalmen bedre og den ekstreme trøttheten ga seg. Men så har jeg blitt gradvis mer sliten og trøtt. Må hvile og sove mye, blir lett svimmel og føler meg veldig svak i kroppen. Har lav blodprosent så det er nok derfor, skal ta noen flere prøver på uke 24-kontrollen. 

Har heldigvis ikke bekkenløsning eller noe sånt ennå :) Litt halsbrann men det er overkommelig. 

Anonymkode: b1fbe...182

Skrevet

Både og..

Anonymkode: bf231...28d

Skrevet

Dårlig i 1.trimester. Resten av svangerskapet slet jeg med energinivået, så jeg måtte passe veldig for å ikke bli for sliten. Ellers var jeg i fin form, ikke noe plager med bekkenet o.l.

Anonymkode: d48d3...5de

Skrevet
Coffee1234 skrev (2 timer siden):

Er/var du mye sliten? Ekstra hormonell? Øm? 

De symptomene der er ingen ting i forhold til ekstrem svangerskapskvalme. 

Sånn hvis noen lurer. 

Anonymkode: 06a00...719

• Liker 2
Skrevet

Jeg var egentlig i ganske god form, er det jeg tenker når jeg tenker tilbake....men jeg var vel egentlig ikke det, om man ser på fakta. Jeg fikk en medisin mot svangerskapskvalmen de ukene det gjaldt, og den fungerte toppers. Kvalmen forsvant, og jeg kunne spise som normalt. Hadde derfor en fin periode der.

Men etter en stund fikk jeg imidlertid bekkenløsning, og tilbragte halve svangerskapet med å halte kraftig omkring. Jeg jobbet så lenge jeg kunne, men kynnerne utviklet seg og jeg fikk premature rier, som medførte sykmelding til slutt. Det var drepende kjedelig, for jeg kunne nesten ikke røre meg uten at kynnerne stivnet til hele magen og strammet seg. Så jeg ble sittende i en stol og se på tv. En gåtur kunne utløse kynnere som i sin tur ga premature rier og sykehusinnleggelse for å stoppe dem.

Til tross for dette, var det en hyggelig opplevelse å være gravid. Jeg har kun vært gravid en gang.

Anonymkode: 7f7d3...3e4

Skrevet

Jeg var i veldig god form, ingen plager. 

Hadde litt halsbrann de siste ukene før fødsel og jeg kjente det i ryggen hvis jeg tilfeldigvis havnet på rygg siden magen var tung men kan ikke klage. 

Skrevet

I første svangerskap var jeg hormonell. Kunne begynne å grine av å se noe på tv f eks. Fikk også dilla på sjokolade, spesielt sport lunch. Graviditeten gikk ganske greit. Var ikke mye kvalm. 

Andre svangerskap gikk også ganske greit. Fikk smerter av og på som gikk fra korsryggen og nedover venstre bein halveis inn i graviditeten. Det varte til fødsel. Jeg opplevde også kramper i høyre legg når jeg strakk foten og det opplever jeg fremdeles av og på den dag i dag, 20 år etter (opplevde ikke det i det hele tatt før graviditet). Ingen kvalme, og var ikke så noe særlig hormonell. Hadde ikke dilla på noe spesielt.

Tredje svangerskap var greit. Litt hektisk med en 3 åring og 1 åring i tillegg, men det gikk på et vis 😂 Ingen kvalme og var ikke hormonell. Ingen dilla på noe spesielt da heller. Var mer sliten i tredje graviditet. Hadde smerter i korsryggen, så brukte svangerskapsbelte. Men ellers var formen fin.

Jeg fikk bekkenløsning etter andre eller tredje svangerskap (er så lenge siden at jeg ikke husker). 

Skrevet

Var lite hormonell. Var faktisk i ganske godt humør, men i 3 trimester tærte søvnmangel og smertene for mye på. Fikk bekkenløsning i 1 trimester, var kvalm/spydde til midten av andre, fikk karpell tunell syndrom som var skikkelig vondt, halsbrann, og sinnsykt vondt i ribbeinet som baby sparket i hele tiden. 

Anonymkode: bc24a...b3d

Skrevet

Super form så langt! Ingen vondter/kvalmer/tretthet osv så langt (er i uke 18 nå). Første graviditet.

Anonymkode: 40dff...da0

Skrevet

Følte meg helt elendig. Første trimester konstant kvalm og uggen. Andre trimester begynnende bekkenløsning. Tredje- sengeliggende, kunne nesten ikke gå. 

Var livredd for at jeg var ødelagt for livet, men jeg kom meg raskt etter fødsel. Utrolig nok når jeg hadde så sinnsyke smerter. 

Anonymkode: 0c37b...564

Skrevet

Første trimester var egentlig verst, enn så lenge. Nærmer meg tredje nå. Var ikke så veldig kvalm egentlig, men allmenntilstanden var ikke god. Var mye trøtt og ukonsentrert. Mat smakte ikke godt (klarte ikke å spise kylling/svin og mye krydret mat f.eks) og jeg ble fort mett og nesten like fort sulten igjen.

I andre trimester har jeg hatt endel halsbrann og det var noen uker jeg måtte bruke krykker pga smerter i hofta/låret. De siste dagene har jeg hatt endel kynnere også, men alt i alt har jeg nok hatt et lett svangerskap🤷‍♀️ Jeg har begynt å gå endel opp i vekt da matlysten plutselig kom tilbake med renter😅 

Skrevet

Første: Trøtt men ellers fin form så lenge jeg fikk spist innen 5 min etter jeg stod opp 🤣 Jobbet 100% uten problem frem til permisjon med bare lett bekkenløsning. Jeg var utrolig lite hormonell! Vanligvis kan jeg hisse meg litt opp, men da var det ingenting i verden som irriterte meg 😆 Savner det litt da.....  🤣

Andre: Veldig lavt blodtrykk, svimmel og bekkenløsning. Sykemeldt 50% det meste av svangerskapet. Lå nesten bare på sofaen og holdt meg fast siden det føltes ut som jeg konstant var på en båt i høye bølger 🙈 

Anonymkode: 5eb61...2c6

Skrevet

Tre svangerskap, alle ganske lite. Ekstremt sliten og kvalme 24/7 fram til uke 9-10, så har kvalmen forsvunnet (enten over natten eller gradvis, har variert litt). Fremdeles ekstremt sliten, må sove 12 timer hver dag, og klarer fremdeles knapt å holde øynene åpne. Det letter gradvis utover i 2. trimester. Fra uke 19-20-21-ish begynner jeg å føle meg ganske bra, og nyter å være gravid - må bare passe på å hvile nok. Blir egentlig bare sprekere jo mer gravid jeg blir. Jeg hadde LETT tatt tredje trimester ti ganger for å slippe første trimester. 

Anonymkode: 2e240...704

Skrevet

Forløpet har vært ganske likt i første og andre avangerskap. Dødstrøtt første trimester, og irritabel. Kvalmen kom i uke 10 i første svangerskap (sykemeldt i tre uker). Fikk svangerskapskvalmen i uke 6 med nestemann, nå alvorlig (sykemeldt i fire uker fra uke 9). Fikk postafen denne gangen.

Fikk halsbrann med begge sånn ca uke 19. Spiste novaluzid og gaviscon samt drakk flere liter melk per dag for å døyve smertene i første svangerskap. I andre svangerskap fikk jeg protonpumpehemmer for å slippe reluxsmertene, og det har hjulpet så utrolig mye, ble et nytt menneske! 

Fikk forbigående restless legs og svangerskapskløe med første. Har litt kløe nå i mitt andre svangerskap. 

Fikk lav HB og jernmangelanemi med første, og er på god vei ned samme gate nå også. 

Fikk svangerskapsforgiftning med komplikasjoner med første, og merker at symptomene på dette tar seg opp nå også. 

Bekkenleddsmerter med begge fra uke 30... 😅 Er faen ikke noe dans på roser å gå gravid her i gården. Aldri mer! 

Anonymkode: c10b9...5b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...