Gå til innhold

Spare i sparegris. Er det noen fordeler med det lenger eller bare tull

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har ikke barn. Men er en voksen som har hatt en sparegris i mange år, de siste årene har den bare stått til pynt. Har begynt å spare en del i det siste, men alt foregår jo  over nettbank. Vurderer å kvitte meg med sparegrisen. Har ikke så mye greie på dette og har heller ikke tatt i fysiske penger på lenge. Men finnes det i 2021 noen fordeler med å spare kontanter i sparegris? Forstår jo at de med barn gjør det, men sånn ellers? Det koster jo penger å ta ut pengene, og såvidt jeg har forstått det er det ikke barebare lenger å få satt pengene inn i banken lenger heller? Sorry dumt spm Men håper noen kan svare :)

Anonymkode: 3613a...98f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jo ikke verdens høyeste rente på sparing i bank, men det er likevel mer lønnsomt enn å ha pengene i en sparegris ;)

Anonymkode: 5d633...516

Skrevet

Det er bare tull.

Anonymkode: 32d2a...2bb

Skrevet

Har det noen gang vært noen fordeler med å spare penger i en sparegris?

• Liker 2
Skrevet

Sparegrisen brukes til å legge på mynter og småsedler. Tar ikke ut 500 kroner for å legge på sparegrisen liksom.. men det er greit å ha noen kontanter hjemme som sikkerhet, og etterhvert blir det kanskje litt. 

Da kan du bruke noe av det til å handle og så overfører du samme beløp fra brukskonto til sparing. 

Anonymkode: 44576...5e3

Skrevet
17.11 skrev (2 minutter siden):

Det blir ikke registrert som formue på ligningen? 🤑

Skrevet
3 minutter siden, Sokkar said:

Godt poeng! :ler: 

Skrevet
Sokkar skrev (3 minutter siden):

Du har stor sparegris skjønner jeg...😂 

Anonymkode: 32d2a...2bb

Skrevet

Hugs at den største delen av sparinga ikkje er avkastninga, men sjølve innskotet (på relativt kort sikt). Å spare på sparegris har akkurat same fordel som anna sparing, at du har spart dei kronene. Eg går ut frå at du flyttar pengane til «betre» sparing når grisen er full.

Skrevet

Det er vel omtrent bare i fond det lønner seg å spare, alle andre steder blir pengene mindre verdt.

Anonymkode: eac0f...467

Skrevet

Moderne barn i dag sparer i bitcoin. Sparegris tilhører fortiden

Anonymkode: e636c...908

Skrevet
17.11 skrev (24 minutter siden):

Nei, sparegris har aldri vært økonomisk smart. For voksne er det helt ubrukelig.  Men som opplæring for barn til hvordan spare penger så kan det være en fin måte for de små å forstå hva sparing er og hva man kan oppnå med sparing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...