Gå til innhold

Én stilling, to fikk jobben, behandlet ulikt i ansettelsesfasen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei, 

jeg lurer på noe.. 

Nå i høst søkte jeg på en deltidsstilling og ble innkalt til intervju. På intervjuet gikk det veldig bra og de to som intervjuet meg var positive og avslappede, jeg gikk ut derfra med en god følelse. Én uke etterpå blir jeg ringt opp og spørt om jeg har noen flere referanser. Da svarer jeg at dessverre nei. Og det er ok. 2-3 dager senere ringer sjefen og spør om jeg vil ha jobben. Vi prater i 10 minutter og alt er good. Lønn får jeg vite og alt er på stell.

Så begynner jeg i jobben (og trives) men får vite at de har ansatt en persob til, vi er to nyansatte. Ikke noe gale med det, bare hyggelig. Men hun fortalte meg at hun på jobbintervjuet ga utrolig mye av seg selv, at hun hadde så lyst på jobben og hadde to lange telefonsamtaler med sjefen på telefon i ettertid. Sjefen tok heller ikke opp lønn med henne. 

Det jeg lurer på: Hvorfor blir vi behandlet så ulikt? 

Hvorfor hadde hun og sjefen lange telefonsamtaler? hvorfor pratet sjefen så kort med meg? Er det en bra eller dårlig ting? 

Jeg bare undrer...

Anonymkode: ee544...51c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du mann? 

Anonymkode: a3f57...e0d

• Liker 1
Skrevet

Du undrer for mye, tror jeg.

Ulike folk blir behandlet ulikt, og dere ble jo begge behandlet bra, så hva er problemet? Så fryktelig ulikt ble dere heller ikke behandlet..

Kanskje hun er så ekstremt pratsom at sjefen aldri fikk lagt på og ble helt svett i øret, eller kanskje de fikk ekstremt god kjemi, det er umulig for deg å vite, og helt meningsløst å gruble på.

Anonymkode: 32ee5...596

• Liker 20
Skrevet

Kanskje sjefen har en ting for henne? Hvorfor er det så sjokkerende at kvinner får mer oppmerksomhet og får mer spesialbehandling enn menn?

Slik er det også på jobben min. Er du mann får du kjeft for noe du har gjort feil, er du kvinne, blir det bare litt spøking ut av det. Vi er 4 menn og 12 kvinner, og dette er hverken manne- eller kvinneyrke.

Anonymkode: d08fb...378

Skrevet

- ts

Kan legge ved at vi er kvinner.. jeg er ikke en mann 😊

En annen ting, jeg fikk vite lønn, det fikk ikke hun andre ansatte før hun ble ansatt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er du mann? 

Anonymkode: a3f57...e0d

Nei 😊

- ts

Skrevet

Du vet lite om hvordan det andre intervjuet var. Kanskje ble lønnsforventning avklart der. Kanskje ga hun ikke inntrykk av å være så opptatt av lønnen? 

Hvordan dere opplever samme intervjusituasjon, kommer også an på dere. 
Kanskje følte hun på et press om å "prestere" bare fordi det var et intervju, mens du opplevde tilsvarende situasjon som positiv og avslappende. (Altså at hun var stresset, mens du var positiv og avslappet.) Ofte er jo eneste forskjellen i slike intervjuer være personen som blir intervjuet. Spørsmålene og personene som intervjuer er gjerne de samme. 

Anonymkode: 877ab...b05

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du undrer for mye, tror jeg.

Ulike folk blir behandlet ulikt, og dere ble jo begge behandlet bra, så hva er problemet? Så fryktelig ulikt ble dere heller ikke behandlet..

Kanskje hun er så ekstremt pratsom at sjefen aldri fikk lagt på og ble helt svett i øret, eller kanskje de fikk ekstremt god kjemi, det er umulig for deg å vite, og helt meningsløst å gruble på.

Anonymkode: 32ee5...596

- ts

Ene tanken er at de fikk veldig god kjemi ja, eller at det var flere elementer å ta i betraktning før ansettelse og trenges å prate om. Men fikk inntrykket fra den andre nyansatte om at hun bare satt og ventet i telefonsamtene på at sjefen skulle si hva lønnen var, og det sa sjefen aldri. 

Jeg vet ikke..

Skrevet

Når jeg ble ansatt sist, så hadde jeg noen lengre samtaler med leder.
Det var for å avklare oppstart, og bestilling av uniform.
Nå er både jeg og leder skravlete, og begge er flinke til å spore av, så hadde vi sikkert minst 10 minutter samtale om ulike passformer på uniformer. I fjor skulle jeg be om to dager fri i jula, det ble en 20 minutter skravlerunde om hvordan ulike flyselskaper håndterte pandemien, og historier om forsinkede fly.
Så en lang samtale med leder i forkant kan like gjerne være full av avsporinger og helt unyttig.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

- ts

Ene tanken er at de fikk veldig god kjemi ja, eller at det var flere elementer å ta i betraktning før ansettelse og trenges å prate om. Men fikk inntrykket fra den andre nyansatte om at hun bare satt og ventet i telefonsamtene på at sjefen skulle si hva lønnen var, og det sa sjefen aldri. 

Jeg vet ikke..

Men hvis hun lurte på det, hvorfor spurte hun ikke bare? 
Kanskje er hun av typen som ikke spør så mye uoppfordret, og at sjefen i telefonen derfor forsøkte å fortelle så mye som mulig, siden det var umulig å vite hva hun egentlig lurte på. 

Det kan jo også være en grunn til at hun opplever en intervjusituasjon som en situasjon der "hun måtte gi mye", om de enten måtte trekke alt mulig ut av henne, eller hun opplevde det som krevende å stille spørsmål og vise hvor interessert hun var. 

Anonymkode: 877ab...b05

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei hei, 

jeg lurer på noe.. 

Nå i høst søkte jeg på en deltidsstilling og ble innkalt til intervju. På intervjuet gikk det veldig bra og de to som intervjuet meg var positive og avslappede, jeg gikk ut derfra med en god følelse. Én uke etterpå blir jeg ringt opp og spørt om jeg har noen flere referanser. Da svarer jeg at dessverre nei. Og det er ok. 2-3 dager senere ringer sjefen og spør om jeg vil ha jobben. Vi prater i 10 minutter og alt er good. Lønn får jeg vite og alt er på stell.

Så begynner jeg i jobben (og trives) men får vite at de har ansatt en persob til, vi er to nyansatte. Ikke noe gale med det, bare hyggelig. Men hun fortalte meg at hun på jobbintervjuet ga utrolig mye av seg selv, at hun hadde så lyst på jobben og hadde to lange telefonsamtaler med sjefen på telefon i ettertid. Sjefen tok heller ikke opp lønn med henne. 

Det jeg lurer på: Hvorfor blir vi behandlet så ulikt? 

Hvorfor hadde hun og sjefen lange telefonsamtaler? hvorfor pratet sjefen så kort med meg? Er det en bra eller dårlig ting? 

Jeg bare undrer...

Det er jo ikke arbeidsplassen som hsr behandlet dere ulikt slikt du legger det fram, men at dere er ulike. Virker jo som den andre har tatt litt mere initiativ og vært på.

Ut over det så er jo gjerne jobb som alle andre plasser i livet, noen klikker man godt med fra start. Har hatt jobbintervju hvor jeg følte det var ekstremt upersonlig/uformelt og vanskelig å få en litt flytende samtale. Andre ganger har jeg med en gang klikket med de på andre siden av bordet og det har gjerne blitt litt mindre stivt. 

Anonymkode: 1aa58...691

• Liker 1
Skrevet

De har knulla 

Anonymkode: c8d41...268

Gjest theTitanic
Skrevet

Folk er veldig forskjellige. Jeg kjenner mennesker det ikke går ann å si et eneste ord til uten at det tar minst en halvtime på grunn av avsporinger. Det er faktisk et menneske jeg helst unngår på butikken fordi det tar minst en time. Vedkommende er både hyggelig og interessant, men har jo ikke alltid all denne tiden når jeg bare skal en raskt tur innom butikken. 

Kort fortalt så har de sikkert snakket seg bort og det har gått lang tid, og snakk om lønn ble glemt. 

Du føler deg kanskje litt i skyggen av henne, men du har kanskje andre gode egenskaper som blir satt pris på. Skravlekopper kan bli litt for mye i løpet av en hel dag også. Tror du bekymrer deg unødig. De ville ikke ansatt deg om de ikke likte deg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De har knulla 

- ts

haha, good one. 😉

Men begge

theTitanic skrev (2 timer siden):

Folk er veldig forskjellige. Jeg kjenner mennesker det ikke går ann å si et eneste ord til uten at det tar minst en halvtime på grunn av avsporinger. Det er faktisk et menneske jeg helst unngår på butikken fordi det tar minst en time. Vedkommende er både hyggelig og interessant, men har jo ikke alltid all denne tiden når jeg bare skal en raskt tur innom butikken. 

Kort fortalt så har de sikkert snakket seg bort og det har gått lang tid, og snakk om lønn ble glemt. 

Du føler deg kanskje litt i skyggen av henne, men du har kanskje andre gode egenskaper som blir satt pris på. Skravlekopper kan bli litt for mye i løpet av en hel dag også. Tror du bekymrer deg unødig. De ville ikke ansatt deg om de ikke likte deg

- Ts 

Takk ❤️

Da legger jeg det bak meg 🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De har knulla 

- Ts 

Men begge er hetro kvinner 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...