Gå til innhold

Hvordan kan jeg få legetime som student?

Zip zorp zorp

Anbefalte innlegg

Hei, er folkeregistrert i en annen by enn der jeg studerer. Har behov for legetime, men blir en lang reisetur mellom studieplass og der jeg har fastlegen min. Liker fastlegen min svært godt og har ikke lyst til å bytte. Er det mulig å få legetime der jeg studerer uten å måtte gå privat? Er ikke livstruende så legevakt er ikke et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor studerer du? Trondheim har f.eks. legesenter på Gløshaugen som tar i mot studenter.

Anonymkode: a9cc3...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle unsiveristeter og høyskoler har helsestasjoner. Du kan få time der

Anonymkode: 3f891...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordlending skrev (Akkurat nå):

Legevaktene har også dagtimer for de som ikke har fastlege i nærheten 😊

Det har de aldeles ikke. 

TS du kan sjekke med studentskipnaden der du studerer om de har avtale med legesenter om å ta i mot studenter, i Bergen vet jeg at i alle fall to legekontor har denne avtalen, da kan studenter bestille time uten å ha fastlege der. Eller så blir det over nett, tlf eller privat (Dr.dropin, Aleris, Volvat)

Anonymkode: 841af...05b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har de aldeles ikke. 

TS du kan sjekke med studentskipnaden der du studerer om de har avtale med legesenter om å ta i mot studenter, i Bergen vet jeg at i alle fall to legekontor har denne avtalen, da kan studenter bestille time uten å ha fastlege der. Eller så blir det over nett, tlf eller privat (Dr.dropin, Aleris, Volvat)

Anonymkode: 841af...05b

Har vært på slike timer 3 steder selv, både på større og mindre plasser. Om det ikke er overalt går det i det minste an å høre, siden jeg som sagt ikke har hatt noe problem med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fastlegen din videokonsultasjoner? Jeg studerer i Oslo og har fastlegen min hos SiO Helse og der er i alle fall 50% av de tilgjengelige legetimene videokonsultasjoner :) 

Anonymkode: a640a...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Alle unsiveristeter og høyskoler har helsestasjoner. Du kan få time der

Anonymkode: 3f891...0fe

Er du sikker? Vet at Oslo har det, men studerer på en veldig liten plass dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har fastlegen din videokonsultasjoner? Jeg studerer i Oslo og har fastlegen min hos SiO Helse og der er i alle fall 50% av de tilgjengelige legetimene videokonsultasjoner :) 

Tenkte på dette, men må dessverre ta blodprøve og det blir litt vanskelig over videochat tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zip zorp zorp skrev (1 minutt siden):

Tenkte på dette, men må dessverre ta blodprøve og det blir litt vanskelig over videochat tror jeg

For et par år siden så fikk jeg resept på noen medisiner hos fastlegen (I Oslo), men dette var rett for sommerferien og jeg måtte avlegge noen prøver for leververdier etter å ha gått på disse medisinene i noen uker. Siden jeg var i hjembyen på dette tidspunktet og ikke i studiebyen så printet fastlegen ut et skriv til meg og jeg fikk muligheten til å ta blodprøvene hos et lokalt legekontor 

Kanskje en lignende ordning fremdeles er mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergen er det slik at man kan ta blodprøver et par dager i uken, i et lokalr ved busstasjonen. 

Dersom jeg var deg ville jeg sjekket ut om et slikt tilbud finnes der du er? 

Legetime kan du ha via tlf, eller sende mld via helse Norge og be om denne blodprøven? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange legekontor har mulighet til å ta deg inn, hvis du bare ringer og forklarer situasjonen. Noen steder er det privatpraktiserende som ikke er i kjeder (Aleris/volvat/dr dropin…), disse kan du også se etter

Anonymkode: 677fb...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...