Gå til innhold

Hvor mye skal man finne seg i før man sier opp jobben? Snakker om mobbing / hersketeknikker fra sjefens side 😕

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han liker å sende sure meldinger. Liker å «klikke» på folk bare fordi han har kranglet med kona, og vi er derfor redde for å spørre om noe som helst. Han spør: «Kan ikke du komme hit?» med en irritert stemme. Ingen «vær så snill», ingen «takk». Han er urettferdig - du kan bli kjeftet på for feilen en annen person har gjort. Du får ikke lov til å være syk og spesielt sykemeldt. Da ringer han daglig og gir deg dårlig samvittighet og sier «Nå må du komme på jobb fordi vi andre må slite for deg» selv om man har hjerteproblemer eller andre alvorlige ting, selv om du aldri ellers er syk (en kollega var syk kanskje 4-5 dager totalt i løpet av flere år, men ble kjeftet på og fryst ut etterpå). 
Det gjør noe med deg. Du mister selvrespekt fordi du tolererer det. Du tror etter hvert at det er normalt å bli behandlet slik, normalt å gå på eggeskall, normalt å ha dårlig samvittighet for å være syk. 

Så spørsmålet er: Er hans oppførsel noe «normalt» som mange ansatte opplever? Hvor mye er «for mye»? 

Anonymkode: f231e...52f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt noe av dette.

• Liker 35
Skrevet

Når det blir sånn som det der så skal du sette i gang å lete etter ny jobb med det samme. Ikke se det an, det blir aldri bedre.

• Liker 11
Skrevet

Overhodet ikke greit!! Sånn skal det ikke være. Finn deg en ny jobb!

Anonymkode: ccdac...f0b

• Liker 6
Skrevet

I en sånn situasjon, så skal du gjøre to ting. 
1. Let etter ny jobb!!! Dette er ikke et sted å være.
2. Ta opp situasjonen med verneombud og tillitsvalgte. Dette er en uakseptabel situasjon for alle på arbeidsplassen, og bør tas tak i. 

Anonymkode: ce551...00f

• Liker 14
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (Akkurat nå):

Når det blir sånn som det der så skal du sette i gang å lete etter ny jobb med det samme. Ikke se det an, det blir aldri bedre.

Hvis du leser tråder «for oss som søker jobb» eller «fortell om ting andre blir sjokkert av», ser du at det å finne en annen jobb, hvor det blir bedre, er nesten umulig. Folk opplever så mye dritt andre steder. Det høres ut som jeg rasjonaliserer. Jeg prøver bare å finne ut om det han gjør virkelig er ille eller ganske vanlig. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I en sånn situasjon, så skal du gjøre to ting. 
1. Let etter ny jobb!!! Dette er ikke et sted å være.
2. Ta opp situasjonen med verneombud og tillitsvalgte. Dette er en uakseptabel situasjon for alle på arbeidsplassen, og bør tas tak i. 

Anonymkode: ce551...00f

Vi har ikke verneombud / tillitsvalgt. Ingen er organisert heller. Folk tør ikke. 

• Liker 2
Skrevet

Nå har jeg bare hatt én "skikkelig" jobb (altså relevant for utdannelsen etter utdannelsen), men dette er da ikke normalt og du bør ikke tolerere dette. Jeg jobber i et internasjonalt firma der ting er på stell, og denne sjefen hadde fått på pukkelen så det sang etter hvis han hadde gjort slik her.

Anonymkode: 32573...474

• Liker 4
Skrevet

Slike alfahanner må brytes ned. Er du en sterk person bør det være mulig å psyke han ut. 

Anonymkode: c2390...b88

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slike alfahanner må brytes ned. Er du en sterk person bør det være mulig å psyke han ut. 

Anonymkode: c2390...b88

Alfa? Tviler. 

• Liker 5
Skrevet

Dere er organisert regner jeg med? Da er det bare å gå veien.

Skrevet

Dette høres ut som en såpass forskrudd type at jeg tviler på at noe kan endre en sånn personlighet. Men det kunne jo vært fristende å få stilt denne typen skikkelig til veggs. Vet ikke om han noensinne er blitt skikkelig konfrontert med hans uprofesjonelle fremferd?

Om du og dine kolleger hadde slått dere sammen, sammenfattet et solid skriv om hvilke seriøse  mangler han har som leder og hva folk flest forventer av en profesjonell ledelse, så kunne han få dette servert fra dere alle i en skikkelig konfrontasjon. Om dere tør. Én ting er at han herjer med dere én og én, men hvordan vil han håndtert å bli konfrontert av en sammensveiset arbeidsstokk? Om ikke det hadde hjulpet, så hadde det i det minste vært fortjent at noen ga han så hatten passet. Gjerne i en profesjonell innpakning. 

Anonymkode: 5134b...587

• Liker 3
Skrevet
BobbySocks skrev (9 minutter siden):

Dere er organisert regner jeg med? Da er det bare å gå veien.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vi har ikke verneombud / tillitsvalgt. Ingen er organisert heller. Folk tør ikke. 

Skrevet

Si fra, hver gang - når han sier "Kom hit" sier du selvsagt siden du spør så fint.. Når han sender sure meldinger svarer du "takk for hyggelig melding før du skriver selve svaret.. Litt passiv agressiv vil han nok ta til seg :P

Anonymkode: e2e75...5a7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette høres ut som en såpass forskrudd type at jeg tviler på at noe kan endre en sånn personlighet. Men det kunne jo vært fristende å få stilt denne typen skikkelig til veggs. Vet ikke om han noensinne er blitt skikkelig konfrontert med hans uprofesjonelle fremferd?

Om du og dine kolleger hadde slått dere sammen, sammenfattet et solid skriv om hvilke seriøse  mangler han har som leder og hva folk flest forventer av en profesjonell ledelse, så kunne han få dette servert fra dere alle i en skikkelig konfrontasjon. Om dere tør. Én ting er at han herjer med dere én og én, men hvordan vil han håndtert å bli konfrontert av en sammensveiset arbeidsstokk? Om ikke det hadde hjulpet, så hadde det i det minste vært fortjent at noen ga han så hatten passet. Gjerne i en profesjonell innpakning. 

Anonymkode: 5134b...587

Det å slå seg sammen går ikke. Jeg har prøvd å snakke med kollegaene. De er redde og de sier at å ha jobb/lønn er viktigere enn alt annet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Si fra, hver gang - når han sier "Kom hit" sier du selvsagt siden du spør så fint.. Når han sender sure meldinger svarer du "takk for hyggelig melding før du skriver selve svaret.. Litt passiv agressiv vil han nok ta til seg :P

Anonymkode: e2e75...5a7

🤣🤣🤣 takk, skal prøves! 

Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (25 minutter siden):

Dette. Finn en  ny jobb.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke mye alfa over en slik oppførel, tvert imot vitner det om alt annet og jeg vil tro at om TS sier fra skjer ett av to ting, sjefen tar det til seg og endrer seg eller TS får det ennå mer ubehagelig - men hva er det verste som kan skje TS? 
Du har det jo ikke greit uansett, hva med å si fra - si "jeg kan ikke jobbe under slike omstendigheter" eller "den tonen hører ikke hjemme i en setting som dette" gjerne med "jeg vil gjerne gjøre en god jobb men din holdning er et stort hinder for at denne jobben kan lykkes i det de ønsker oppnå" 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

HUFF!!!

Du bør rett og slett slutte i så fall. Hvem vet når han begynner å avskjedige folk for å føle seg høyere på seg sjøl.

Endret av Entern
  • Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du leser tråder «for oss som søker jobb» eller «fortell om ting andre blir sjokkert av», ser du at det å finne en annen jobb, hvor det blir bedre, er nesten umulig. Folk opplever så mye dritt andre steder. Det høres ut som jeg rasjonaliserer. Jeg prøver bare å finne ut om det han gjør virkelig er ille eller ganske vanlig. 

Det er absolutt ikke vanlig, jeg har hatt opp mot 15 ulike jobber, og selv om jeg har hatt dårlige sjefer fra tid til annet, har jeg aldri opplevd noe som helst i nærheten av det du beskriver.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...