Gå til innhold

Hadde du latt din 15årige datter reise inn til Oslo en lørdag på shoppping med venninner fra 13-19?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tenkte i utgangspunktet på å la henne reise inn, derimot er vi ikke komfortable med hjemreise så sent som 19.

Vi bor i Asker utenfor Oslo, så er ikke en voldsomt lang reise, men det er høst og blir mørkt. Lørdager er det vel ofte mye fest og moro, så det er flere elementer som gjør meg nervøs.

Samtidig så er dette vanskelig. Jentene skal shoppe litt og spise, kose seg sammen.

Hører gjerne deres mening.

Anonymkode: 46afa...738

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det hadde jeg ikke nølt med en gang. Å la jenter i den aldersgruppen være sammen i Oslo frem til klokka 19 er helt trygt.

Anonymkode: 50246...35a

• Liker 46
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja! Jeg ser på meg selv som slitsomt bekymret og overbeskyttede, men det der hadde jeg hatt null betenkeligheter med😊

Anonymkode: bc047...d99

Takk☺️Jeg er nok litt av samme kaliber🙈

• Liker 3
Skrevet

Ja det hadde jeg. Ikke kommer hun hjem sent og ikke er det så langt unna heller. Jeg ville latt henne kose seg med venninnene sine og pressisert at de skulle holde sammen 😊

• Liker 15
Skrevet

Ja, det hadde jeg gitt lov til. Å vise tillit til henne er viktig i den alderen. 

Hva er det verste som kan skje, tenker du? Og svarer du gir her kommer med et oppfølgingsspørsmål: Er sannsynligheten stor for at dette skal skje?

Anonymkode: 1f7e7...4e8

• Liker 15
Skrevet

Ja det hadde jeg gjort uten tvil. Og når det gjelder festing i byen, så starter nok ikke det så tidlig som 1900. 

• Liker 14
Skrevet

Ja, ikke noe problrm

Anonymkode: 4ae41...c2e

• Liker 9
Skrevet

Selvfølgelig, og 19 er da ikke for sent.

Anonymkode: 4c1c6...e7f

• Liker 16
Skrevet

Det er ikke mye festing så tidlig så ser ikke problemet.

Anonymkode: d2904...b95

• Liker 7
Skrevet

Aldri. Sjansen for voldtekt og ran er ganske stor. 

Anonymkode: 1b879...656

• Liker 3
Skrevet

ja, selvsagt. Det gjør min av og til. Går helt fint. Koser seg, shopper og spiser lunsj

Anonymkode: 81a3d...bd8

• Liker 7
Skrevet

Under normale omstendigheter hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med det. Nå under covid, og spesielt etter at landet og grensene ble åpnet opp og jeg ser hvor lite folk skjønner av hvordan covid-vaksinen fungerer, så hadde jeg vært skeptisk. Stor fare for å dra covid inn i huset og videre til andre.

Anonymkode: 4be23...009

Skrevet

Ja, det hadde jeg. ☺️ Ville nok stilt spørsmål om hva formålet med turen egentlig var dersom de hadde ønsket å bli lengre enn til kl. 19, men så lenge de holder seg til avtalt tidsrom høres dette bare hyggelig ut. 

Anonymkode: a9eb0...518

• Liker 5
Skrevet

15 år, ja selvsagt! 

• Liker 8
Skrevet

Det kan jeg ikke se at er noe problem. 
Antagelig har de tenkt å bevege seg på steder med mye folk (kjøpesenter og handlegater). Tipper de holder seg i området mellom Oslo S og Nasjonalteateret.

Sannsynligheten for at de møter noe som helst festing innenfor dette tidsrommet heller, i så fall måtte det være et og annet utdrikningslag. 
Det meste av festingen skjer jo inne på utesteder med aldersgrense, og mye senere på kvelden enn 19.00. 

Du kan jo snakke med dem om at de ikke skal gå i mørke bakgater etter at det har blitt mørkt? (Ikke at de stedene jeg tror 15-år gamle jenter på shopping i Oslo ville gått går i kategorien mørke bakgater.) 
Og så går det an å be dem om å holde seg inne på Oslo City eller deromkring etter mørkets frembrudd. Der er det jo like lyst hele tiden. 

15åringer bør få tillit til å kunne klare seg selv, også i Oslo sentrum, i noen timer midt på dagen. Når de går i samlet flokk. 

Anonymkode: 5e855...966

• Liker 8
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Tullprat. Sjansen for å bli voldtatt eller rana i Oslo sentrum en tidlig lørdagskveld er særdeles liten. I alle fall så liten at det er meningsløst å innskrenke frihet og livslæring på grunn av det.

Anonymkode: d7418...496

• Liker 45
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Vi tenkte i utgangspunktet på å la henne reise inn, derimot er vi ikke komfortable med hjemreise så sent som 19.

Vi bor i Asker utenfor Oslo, så er ikke en voldsomt lang reise, men det er høst og blir mørkt. Lørdager er det vel ofte mye fest og moro, så det er flere elementer som gjør meg nervøs.

Samtidig så er dette vanskelig. Jentene skal shoppe litt og spise, kose seg sammen.

Hører gjerne deres mening.

Ikke mye fest og moro så tidlig på dagen. 

Anonymkode: a5859...f32

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja, kjempe stor🤣🤣

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Under normale omstendigheter hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med det. Nå under covid, og spesielt etter at landet og grensene ble åpnet opp og jeg ser hvor lite folk skjønner av hvordan covid-vaksinen fungerer, så hadde jeg vært skeptisk. Stor fare for å dra covid inn i huset og videre til andre.

Anonymkode: 4be23...009

Covid er over

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...