Lagartha Skrevet 15. oktober 2021 #1 Skrevet 15. oktober 2021 (endret) Jeg ønsker å dele mine erfaringer med andre for at dere skal unngå å miste arv. Min mormor har bestemt seg for at mitt eneste søsken, min bror, skal ha hus og gård etter henne. Hun er klar over arveloven og vil overføre det til ham med borett for seg selv resten av livet. Hun har selv to barn, min mor og en sønn. Hun ga hele sin arv etter hennes foreldre; et annet hus med mye land og utmark til sin sønn. Slik dette blir vil min mor være det eneste av hennes barn som ikke får noe og jeg blir det eneste av hennes fem barnebarn som ikke får noe. Nå kommer jeg til advarselen: min bror har hjulpet mormor med trefjerning, vedhogging på eiendommen i løpet av sine sommerferier de siste årene. Dette har vært mulig fordi jeg har passet hans barn og stått for innkjøp, matlaging og husarbeid mens vi har bodd hos vår mor i feriene. Jeg har stilt opp for min mormor på andre måter, med samvær, samtaler, måltider, turer og slikt. Nå har jeg skjønt at dette ikke har blitt verdsatt på linje med det min bror har bidratt med, noe som viser seg ved at broren min får gård og grunn. Hun syns han er den som er best i stand til å ta vare på det. Jeg kunne i prinsippet ha utført det samme arbeidet, men stilte opp på andre måter fordi jeg vet at han foretrakk den jobben foran mat og barn. Ønsker at andre skal vite at dette kan bli konsekvensen. Da mener jeg ikke at man skal utelate å hjelpe sine nære og kjære! Men tenke over om arbeidsfordelingen kan være annerledes. Både fordi den kan verdsettes ulikt og fordi du kanskje egentlig ønsker å gjøre andre praktiske ting også? Endret 15. oktober 2021 av Lagartha 8
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #2 Skrevet 15. oktober 2021 Hvaaaaa? Har du tenkt å snakke med henne om dette her? Og broren din, hva i all verden er det som får han til å tenke at dette er innafor å akseptere slik forskjellsbehandling? Anonymkode: b7c95...654 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #3 Skrevet 15. oktober 2021 Hva prøver du å si egentlig? Ikke hjelp dine gamle foreldre/besteforeldre fordi det er ikke sikkert det blir arv? Er arv eneste insentiv for å stille opp for noen? Anonymkode: 1ec79...bc0 8
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #4 Skrevet 15. oktober 2021 Dette er ikke en arvefelle så jeg synes overskriften din er veldig merkelig. Alle har selvsagt rett til å disponere over sine egne eiendeler som de vi så lenge de lever. Det ligger kanskje mer bak her som du ikke forteller om, svært gode grunner til at din mormor fordeler tingene sine slik hun har gjort. Det virker som du hjalp din mormor for å få noe igjen for det, ikke for å være snill. Arv er ikke betaling for tjenester. Anonymkode: 42c35...2d4 4
Lagartha Skrevet 15. oktober 2021 Forfatter #5 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg hjalp henne og var( og er) sammen med henne fordi jeg bryr meg og er glad i henne. Har aldri falt meg inn å tenke på arv. Men nå når jeg har fått vite dette her, føles det vondt og urettferdig. Jeg tror nok jeg ville prøvd å bytte litt på oppgavene mellom meg og min bror hvis jeg hadde visst. Synes jo egentlig også det er gøy å felle trær og hugge ved av og til, men ønsket å la ham få gjøre det fordi han trengte å koble av fra kontorjobb(som også jeg har). 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #6 Skrevet 15. oktober 2021 Din mor bør gå til en advokat og få sjekket opp om det din mormor gjør er lovlig. Hun skal jo ha sin minste arv. Anonymkode: fced7...596 7
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #7 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Din mor bør gå til en advokat og få sjekket opp om det din mormor gjør er lovlig. Hun skal jo ha sin minste arv. Anonymkode: fced7...596 Minstearv er bare aktuelt om det er noe verdi igjen i boet. Om mormoren gir bort alt før hun dør er det ikke noe igjen, og heller ikke noen arv. Fullt lovlig, så lenge det ikke regnes som en dødsdisposisjon. Anonymkode: 1ec79...bc0 5
Lagartha Skrevet 15. oktober 2021 Forfatter #8 Skrevet 15. oktober 2021 Takk for innspill. Jeg har sjekket og hun kan gjøre som hun vil med sitt så lenge hun lever.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #9 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hva prøver du å si egentlig? Ikke hjelp dine gamle foreldre/besteforeldre fordi det er ikke sikkert det blir arv? Er arv eneste insentiv for å stille opp for noen? Anonymkode: 1ec79...bc0 Det sier jo litt om hvor lite bestemoren verdsetter arbeidet TS har gjort og kun ser det fysiske arbeidet som blir gjort (f.eks. trefelling). At noen er gamle gir dem ikke frikort til å behandle familie på en ugrei måte Anonymkode: 93d4a...d03 17
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #10 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det sier jo litt om hvor lite bestemoren verdsetter arbeidet TS har gjort og kun ser det fysiske arbeidet som blir gjort (f.eks. trefelling). At noen er gamle gir dem ikke frikort til å behandle familie på en ugrei måte Anonymkode: 93d4a...d03 Det er jeg enig i, men TS formulerte dette som en advarsel - som går ut på å advare om å ikke hjelpe eldre slektninger fordi det kan være man blir snytt for arv. Anonymkode: 1ec79...bc0 2
Carrot Skrevet 15. oktober 2021 #11 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg syns det er helt greit at man i live kan råde fritt over det man eier, det handler ikke om arv. 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #12 Skrevet 15. oktober 2021 Uansett om det er rett eller ikke så er det nå iallfall en lovlig måte å gjøre det på og jeg må jo si at folk må nesten selv få velge hvem de ønsker å gi sine ting til når de er døde. Anonymkode: 34014...e77
Lagartha Skrevet 15. oktober 2021 Forfatter #13 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er jeg enig i, men TS formulerte dette som en advarsel - som går ut på å advare om å ikke hjelpe eldre slektninger fordi det kan være man blir snytt for arv. Anonymkode: 1ec79...bc0 Skjønner at det kan forstås slik. Det var nok ikke helt slik ment så jeg har endret innlegget litt på slutten. Selv om støtte til min mormor er en ønsket, naturlig og selvsagt ting for meg. Så gjør det vondt å bli forskjellsbehandlet så mye. 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #14 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det sier jo litt om hvor lite bestemoren verdsetter arbeidet TS har gjort og kun ser det fysiske arbeidet som blir gjort (f.eks. trefelling). At noen er gamle gir dem ikke frikort til å behandle familie på en ugrei måte Anonymkode: 93d4a...d03 Typisk forskjellsbehandling på bakgrunn av kjønn, tenker jeg. Barnepass og andre tradisjonelle kvinneoppgaver verdsettes mindre. Anonymkode: 1f51d...cb3 12
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #15 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg vet ikke hva jeg arver. Håper bare min far ikke spinker og sparer på alt og aldri spiser godt. Han får bruke det han vil, og så bygger jeg meg opp mine egne verdier. Har kjøpt en rekkehusleilighet til bare 2.8 20 min fra Oslo. Denne skal jeg pusse opp og så skal mitt barn arve. Det er alt jeg bryr meg om. Anonymkode: 5aed5...521
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #16 Skrevet 15. oktober 2021 Det har jeg dessverre sett før, riktignok ikke så drøyt. At en kvinne viser omsorg, stiller opp i det daglige, tilbyr samtaler og tid, lager mat, fikser gaver, henter og kjører, handler. Det er en selvfølge. Hun er jo kvinne. At en mann klarer å stå opp om morgenen, det er en prestasjon. Og feller han et tre på toppen, da må det belønnes. Anonymkode: 3ad5d...1aa 14
Lagartha Skrevet 15. oktober 2021 Forfatter #17 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det har jeg dessverre sett før, riktignok ikke så drøyt. At en kvinne viser omsorg, stiller opp i det daglige, tilbyr samtaler og tid, lager mat, fikser gaver, henter og kjører, handler. Det er en selvfølge. Hun er jo kvinne. At en mann klarer å stå opp om morgenen, det er en prestasjon. Og feller han et tre på toppen, da må det belønnes. Anonymkode: 3ad5d...1aa Takk for at du sier dette. Jeg opplever at det er den holdningen som ligger bak. Har nok inntrykk av at det kan gjelde særlig i den eldste generasjonen. Dette merker jeg på andre ting også. I julen pleier vi å være sammen hos min mor. Jeg og mine barn, min bror og hans barn, min mor og mormor. Min bror deltar aldri i matlaging eller oppvask eller andre huslige oppgaver. Men fikser han en sikring eller noe i løpet av jula, er han julens helt og mottar mye takk og skryt. Jeg må innrømme at jeg burde brutt dette mønsteret for mange år siden, men det er litt vanskelig å kreve at han skal vaske opp da vi kun møtes i høytidene og det er min mors hus. Jeg ønsker å ha et godt forhold til de alle og kan ikke heller slutte å hjelpe mamma. 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #18 Skrevet 15. oktober 2021 Ta det opp med din mormor. Spør hvorfor din innsats ikke blir verdsatt på lik linje som din bror. Også bør du bryte mønstret med matlagingen og huslige oppgaver, det samme med din mor. Å bli forfordelt på den måten der er faktisk ikke greit! Anonymkode: f99e9...5fe 6
Gjest Smeltemann Skrevet 15. oktober 2021 #19 Skrevet 15. oktober 2021 (endret) Det din mormor gjør er helt greit og innafor. Hun ordner seg sånn at hun slipper økonomiske forpliktelser og vedlikehold på eiendommen,samtidig bør hun der gratis så lenge hun er i stand til å bo der. Du må huske at det er ikke bare gull og grønne skoger å ta over en eiendom, om din mormor mener at dette er rett så må dere akseptere dette. Den siste mulighet er om din bror er yngre eller deg sånn at du kan ta eiendommen på odel. Spørs hvor stor eiendommen er. Endret 15. oktober 2021 av Smeltemann
17.11 Skrevet 15. oktober 2021 #20 Skrevet 15. oktober 2021 1 hour ago, Lagartha said: Jeg ønsker å dele mine erfaringer med andre for at dere skal unngå å miste arv. Historien din er egentlig ikke til hjelp for noen, da man (heldigvis) ikke kan unngå å "miste" arven sin på denne måten. Hva folk gjør med eiendelene sine mens de fortsatt er i live, er det heldigvis ingen som kan kontrollere, det skulle tatt seg ut. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå