AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #1 Skrevet 15. oktober 2021 Min 6 mnd baby våkner hele tiden om natten og det begynner ca 30 minutt etter han har sovnet for kvelden. Ofte er det litt tytt og kos som skal til, men ofte er det pupp og å legges på siden. På kvelden etter legging er jeg inne hos han minst 5 ganger på 2 timer for å trøste. Han får grøt før legging og pupp i sengen før han bysses i søvn og sovner relativt fort, men det er en veldig urolig søvn. Han våkner fra kl 22-23 hver eneste time og skal ha pupp eller kos. Og når han får pupp så drikker han i ca 30 sekunder og så sovner han og er umulig å stimulere for å amme mer for han sover så tungt og så er han sulten igjen innen det har gått en time. Dette skjer hver gang han skal ammes om natten. Han sover best i sengen med meg og ettersom han våkner hele tiden for å drikke en skvett med melk så er det lettere for meg å ha han i sengen, men dette er i utgangspunktet ikke noe jeg ønsker skal vedvare, men nå får jeg han ikke ut igjen. Han blir urolig med en gang han legges i sin seng. Noen med gode råd og tips? Hvis jeg ikke får en time sammenhengende søvn snart så sovner jeg stående🥴 Anonymkode: f8ded...b2e
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #2 Skrevet 15. oktober 2021 Huff, høres ut som du har fått en baby med likt søvnmønster som mine to barn. Det er kjempetøft når det står på, men heldigvis går det over❤️ Tips fra meg akkurat nå er å holde ut og gjør det du kan for å overleve. Begge mine hadde sin verste søvnperiode rundt 6 måneder. Etter det ble det gradvis bedre. Men. Det ble ikke bra av seg selv og det tror jeg tar lang tid før det gjør på slike barn. Babyen din har det som plommen i egget med denne rutinen og kommer nok neppe til å bryte den av seg selv på en god stund ennå. Når baby er klar for det er mitt råd å få han ut av dobbeltsenga og inn på eget rom i egen seng. I samme slengen kutter du all amming på natt og her blir det en stor eller liten kamp som du må ta. Viktig at barnet da spiser nok på dagtid. Barn 1 her gjorde jeg dette ved 9 måneders alder, men kunne gjort det før. Da var det to netter med nesten ikke noe søvn på meg og barn. Baby var lei seg og sint, og jeg trøstet og trøstet men ga ikke etter for mat. Natt 3 ble det sovet gjennom hele natten 12 timer og siden det har barnet sovet godt på natt. Barn 2 flyttet jeg over rundt 8 måneder. Kuttet ut ammingen , men var ikke like streng på at det skulle sovnes av seg selv i sengen. Jeg bysset en del de første månedene og det gjorde nok at ikke nattesøvnen ble like bra her som med nr 1. trikset er jo at de skal klare å sovne igjen av seg selv når de våkner på natten. Men ble en betydelig bedring når vi kuttet ammingen. lykke til uansett hva du velger fremover! Det er nok lurt å lytte til egen magefølelsen for hva som er rett for deg og ditt barn, men det er begrenset hvor lenge man orker det opplegget dere har nå. Anonymkode: 37613...9bb
boblevann Skrevet 15. oktober 2021 #3 Skrevet 15. oktober 2021 Har ingen råd da ingenting annet enn tid hjalp for oss heller, men jeg ville bare si hold ut! Det går over ❤️ Du er sterk! 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #4 Skrevet 15. oktober 2021 Hvor lenge har dere prøvd i egen seng? Mulig han forstyrres av å ligge i samme seng som dere? Anonymkode: 1e6c9...067 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #5 Skrevet 15. oktober 2021 Har han blitt utredet for (stille) refluks? Det er vanlig at de sover kort og trenger mye trøst pga ubehag og smerter som følge av refluksen. Anonymkode: 9800e...15f 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #6 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Min 6 mnd baby våkner hele tiden om natten og det begynner ca 30 minutt etter han har sovnet for kvelden. Ofte er det litt tytt og kos som skal til, men ofte er det pupp og å legges på siden. På kvelden etter legging er jeg inne hos han minst 5 ganger på 2 timer for å trøste. Han får grøt før legging og pupp i sengen før han bysses i søvn og sovner relativt fort, men det er en veldig urolig søvn. Han våkner fra kl 22-23 hver eneste time og skal ha pupp eller kos. Og når han får pupp så drikker han i ca 30 sekunder og så sovner han og er umulig å stimulere for å amme mer for han sover så tungt og så er han sulten igjen innen det har gått en time. Dette skjer hver gang han skal ammes om natten. Han sover best i sengen med meg og ettersom han våkner hele tiden for å drikke en skvett med melk så er det lettere for meg å ha han i sengen, men dette er i utgangspunktet ikke noe jeg ønsker skal vedvare, men nå får jeg han ikke ut igjen. Han blir urolig med en gang han legges i sin seng. Noen med gode råd og tips? Hvis jeg ikke får en time sammenhengende søvn snart så sovner jeg stående🥴 Anonymkode: f8ded...b2e Smokk tenker jeg! Hadde aldri fått mine til å sove uten. Bruker han smokk? Anonymkode: 4533c...897 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #7 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg hadde samme problem, det gikk over rundt året. Jeg prøvde smokk, sjekket for refluks, osv. Prøv å tenk at det ikke er en varig situasjon, det kommer til å gå over med tiden. Jeg synes det var særdeles vanskelig å se for meg at nettene noen gang kom til å bli noe annet enn å våkne hver halvtime/time, og da holdt jeg på å bli sprø. Nå når jeg holder på å bli sprø (gutten min er 3) så tenker jeg alltid at denne trassen ikke er varig, vi kommer over dette også. Anonymkode: 1df2d...3fa 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #8 Skrevet 15. oktober 2021 Samme hos oss, det varte i 2 mnd før de første tennene brøt ut. Da sov hun bedre etter det. Anonymkode: 249dc...af6 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #9 Skrevet 15. oktober 2021 Hadde det likt med første og det eneste som hjalp var at han fikk sove på magen. Blir sikkert lynsjet for å si det høyt, men i samråd med helsesykepleier valgte vi å gjøre det. Han var da ca. 5mnd, og hun syntes han var såpass mobil og sterk at faren for at noe skulle skje var ekstremt liten, iallfall sammenlignet med faren for at det skulle rable helt for meg. Må legge til at det ikke var noen vidunderkur: han våknet fremdeles ofte, men sov noe lengre perioder, og det var gull verdt. Utenom det var det bare å ta tiden til hjelp. Det ble noe bedre rundt ett år, og helt bra rundt to år. Håper dere finner en løsning som passer for dere ❤️ Anonymkode: 7a9fd...36e 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #10 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min 6 mnd baby våkner hele tiden om natten og det begynner ca 30 minutt etter han har sovnet for kvelden. Ofte er det litt tytt og kos som skal til, men ofte er det pupp og å legges på siden. På kvelden etter legging er jeg inne hos han minst 5 ganger på 2 timer for å trøste. Han får grøt før legging og pupp i sengen før han bysses i søvn og sovner relativt fort, men det er en veldig urolig søvn. Han våkner fra kl 22-23 hver eneste time og skal ha pupp eller kos. Og når han får pupp så drikker han i ca 30 sekunder og så sovner han og er umulig å stimulere for å amme mer for han sover så tungt og så er han sulten igjen innen det har gått en time. Dette skjer hver gang han skal ammes om natten. Han sover best i sengen med meg og ettersom han våkner hele tiden for å drikke en skvett med melk så er det lettere for meg å ha han i sengen, men dette er i utgangspunktet ikke noe jeg ønsker skal vedvare, men nå får jeg han ikke ut igjen. Han blir urolig med en gang han legges i sin seng. Noen med gode råd og tips? Hvis jeg ikke får en time sammenhengende søvn snart så sovner jeg stående🥴 Anonymkode: f8ded...b2e Hvordan er det han sovner første gangen? det er vesentlig her. Anonymkode: 48358...410 3
Lilletrille79 Skrevet 15. oktober 2021 #11 Skrevet 15. oktober 2021 Huff skjønner frustrsjonen. Hadde det sånn selv, og frøkna her kunne sove bare 10 minutter om gangen i en periode. Men heldigvis var det bare en periode. Det blir bedre. Snart sover barnet i to timer sammenhengende😀så blir det tre timer osv. Nå er mitt barn 9 år og hun kan sove til 10-11 i helgene uten å våkne en eneste gang😂 1
Carrot Skrevet 15. oktober 2021 #12 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg kjenner meg igjen i dette med ene min, og som de andre var det ikke noe annet som hjalp enn nærhet og trøst ❤️ jeg vet det ikke hjelper deg å høre at mange har hatt det og har det som deg, men kanskje det er en trygghet i å vite at du ikke er alene? Vårt barn fikk til slutt vallergan (?) - vet ikke om de fortsatt gir dette til barn men hør med barnelegen på helsekontroll evt fastlegen din om du er utslitt hjelper det ikke barnet og situasjonen over tid så kanskje det kan være en mulighet.. 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #13 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvordan er det han sovner første gangen? det er vesentlig her. Anonymkode: 48358...410 For å utdype denne TS. Er du der når babyen sovner, så kan det hende babyen din ikke klarer å koble sammen søvnsyklusene. Sovner babyen i armene dine og du er ute av rommet, vil den "våkne" til ved neste søvnsyklus og merke endringen. Dette gjør vårt barn enda! Skrur vi av lampen mens han sover vil han våkne i en overgangsfase og rope "JEG SKAL HA LYSET PÅ!!" eller "HVOR ER PUTA MI?!" om vi har tatt bort den (4 år). Sier ikke at du skal gjøre en skrikekur, men prøv å gi mindre støtte ved legging, eller ikke amme eller lignende. Står ikke hva du gjør ved selve innsovningen. Men barnet kommer til å hylgråte for hver gang det ikke våkner ved puppen, om det sovner på puppen for at du skal roe det. Jeg tror neppe det er refluks, da dette er nytt. Anonymkode: 48358...410 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #14 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Huff, høres ut som du har fått en baby med likt søvnmønster som mine to barn. Det er kjempetøft når det står på, men heldigvis går det over❤️ Takk for godt svar♥️ Vi har ikke soverom til minsten da storesøsteren har det andre rommet i denne etasjen. Til neste år får han nytt rom da vi bygger ut, men det er jo så lenge til.. Vurderer å bare la han sove på gangen men det virker så utrivelig. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor lenge har dere prøvd i egen seng? Mulig han forstyrres av å ligge i samme seng som dere? Anonymkode: 1e6c9...067 I ca 1 mnd nå, men jeg legger han i min seng fra klokken er ca 02 om natten, for da er det så mye oppvåkninger at jeg ikke orker mer, da nytter det ikke å bare trøste i senga eller gi pupp. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har han blitt utredet for (stille) refluks? Det er vanlig at de sover kort og trenger mye trøst pga ubehag og smerter som følge av refluksen. Anonymkode: 9800e...15f Nei men helsesøster mente han ikke hadde dette. Hvordan sjekker man dette? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Smokk tenker jeg! Hadde aldri fått mine til å sove uten. Bruker han smokk? Anonymkode: 4533c...897 Ja han bruker smokk av og til, og det hjelper av og til med smokk på natt, men de fleste ganger blir han sint hvis jeg tar smokken i munnen hans. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samme hos oss, det varte i 2 mnd før de første tennene brøt ut. Da sov hun bedre etter det. Anonymkode: 249dc...af6 Håper inderlig de tennene kommer snart! Anonymkode: f8ded...b2e
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #15 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde det likt med første og det eneste som hjalp var at han fikk sove på magen Her hjelper det å legge han på siden, men han triller alltid tilbake igjen på ryggen etter kort tid, og da begynner urolighetene igjen. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan er det han sovner første gangen? det er vesentlig her. Anonymkode: 48358...410 Han sovner i armene mine som oftest. Det er nesten umulig å få han til å sovne selv i sengen. Anonymkode: f8ded...b2e
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #16 Skrevet 15. oktober 2021 Slutt med nattmating så vil dette problemet fordufte. Anonymkode: 0edb7...bd0 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #17 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Slutt med nattmating så vil dette problemet fordufte. Anonymkode: 0edb7...bd0 Det er ikke sikkert, jeg sluttet å amme da gutten min var 7 måneder og han begynte ikke å sove lenger enn en time sammenhengende før han var ett år. Anonymkode: 1df2d...3fa
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #18 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Takk for godt svar♥️ Vi har ikke soverom til minsten da storesøsteren har det andre rommet i denne etasjen. Til neste år får han nytt rom da vi bygger ut, men det er jo så lenge til.. Vurderer å bare la han sove på gangen men det virker så utrivelig. I ca 1 mnd nå, men jeg legger han i min seng fra klokken er ca 02 om natten, for da er det så mye oppvåkninger at jeg ikke orker mer, da nytter det ikke å bare trøste i senga eller gi pupp. Nei men helsesøster mente han ikke hadde dette. Hvordan sjekker man dette? Ja han bruker smokk av og til, og det hjelper av og til med smokk på natt, men de fleste ganger blir han sint hvis jeg tar smokken i munnen hans. Håper inderlig de tennene kommer snart! Anonymkode: f8ded...b2e Babyer skal selvfølgelig ikke legges ute i korridoren. Du må jo ha ham inne hos deg så klart. Anonymkode: cae71...519
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #19 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Her hjelper det å legge han på siden, men han triller alltid tilbake igjen på ryggen etter kort tid, og da begynner urolighetene igjen. Han sovner i armene mine som oftest. Det er nesten umulig å få han til å sovne selv i sengen. Anonymkode: f8ded...b2e Om han sovner i armene dine så er det ikke rart han våkner hele tiden. Noen barn er skikkelig fölsomme for dette, har lest at det sammenlignes med at man legger ungen i senga og så våkner de på badet, det at han sovner i dine armer og så våkner han uten dem. Da våkner han til ved HVER søvnsyklus. Så dere har nok havnet i en ille syklus der. Må bare si igjen at dette med stille refluks hadde du merket LENGE før, så jeg ville ikke ha begynt å tenke på det. Anonymkode: 48358...410 1
boblevann Skrevet 15. oktober 2021 #20 Skrevet 15. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Slutt med nattmating så vil dette problemet fordufte. Anonymkode: 0edb7...bd0 Absolutt ingen garanti. Jeg sluttet med all type amming (dag og natt) ved 9,5 mnd, men ungen sov ikke bedre før han bikket året like vel. Dette at ingen nattamming = god nattesøvn er en gammel myte. Endret 15. oktober 2021 av boblevann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå