Gå til innhold

Vurdering av aktivitetsplikten - gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært sykemeldt i over 8 uker nå, og fikk beskjed fra NAV om at aktivitetsplikten skal vurderes.

Fastlegen min har sendt inn dokumentasjon på at jeg ikke kan være fysisk tilstede på arbeidsplassen, på grunn av prematur modning og fare for tidlig fødsel. Skrev også at jeg eventuelt kunne gjøre lett papirarbeid hjemmefra, problemet er at jobben jeg har ikke inneholder den type papirarbeid. Så eventuelt papirarbeid forutsetter at jeg er på arbeidsplassen sammen med pasienter. Dette har arbeidsgiver sendt inn til NAV, at det ikke er mulighet for tilrettelegging på den måten. 

Har ikke hørt noe mer fra NAV etter dette, men hva skal egentlig til for fritak for aktivitetsplikten? 
Dette vil jo gå over etter endt svangerskap, så masse oppfølgingssamtaler osv virker jo en smule bortkastet tid både får NAV, arbeidsgiver og meg.

Noen som har erfaring med fritak for aktivitetsplikten? Får man eventuelt beskjed om man har fritak? Heheh, hilsen en som aldri har vært innen dette systemet før😵💫😂

Anonymkode: 4697b...338

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det har vært noen tråder om dette i ny og ne i det siste. Arbeidsgiver bruker å skrive at det ikke er mulig å tilrettelegge, og så ordner det seg :)

Anonymkode: 1575c...55d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror det har vært noen tråder om dette i ny og ne i det siste. Arbeidsgiver bruker å skrive at det ikke er mulig å tilrettelegge, og så ordner det seg :)

Dette stemmer, samt i kombinasjon av legens ord.

Anonymkode: f5c81...447

Skrevet

Okei! Takk for svar! 
Så man hører ikke nødvendigvis noe fra NAV dersom alt er i orden da? 
Heller dersom noe skulle mangle?

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har vært sykemeldt i over 8 uker nå, og fikk beskjed fra NAV om at aktivitetsplikten skal vurderes.

Fastlegen min har sendt inn dokumentasjon på at jeg ikke kan være fysisk tilstede på arbeidsplassen, på grunn av prematur modning og fare for tidlig fødsel. Skrev også at jeg eventuelt kunne gjøre lett papirarbeid hjemmefra, problemet er at jobben jeg har ikke inneholder den type papirarbeid. Så eventuelt papirarbeid forutsetter at jeg er på arbeidsplassen sammen med pasienter. Dette har arbeidsgiver sendt inn til NAV, at det ikke er mulighet for tilrettelegging på den måten. 

Har ikke hørt noe mer fra NAV etter dette, men hva skal egentlig til for fritak for aktivitetsplikten? 
Dette vil jo gå over etter endt svangerskap, så masse oppfølgingssamtaler osv virker jo en smule bortkastet tid både får NAV, arbeidsgiver og meg.

Noen som har erfaring med fritak for aktivitetsplikten? Får man eventuelt beskjed om man har fritak? Heheh, hilsen en som aldri har vært innen dette systemet før😵💫😂

Jeg skrev selv til nav at arbeidsevnen min ikke ville bli bedre før barnet ble født og at sykemeldingen var svangerskapsrelatert. De spurte hva som skulle til for at jeg raskest mulig kunne komme tilbake i jobb. Da svarte jeg at jeg i så fall måtte avslutte svangerskapet for å komme meg tilbake på jobb. 

Fikk da fritak fra aktivitetsplikten. De er så håpløse.

Anonymkode: 41cab...c5b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skrev selv til nav at arbeidsevnen min ikke ville bli bedre før barnet ble født og at sykemeldingen var svangerskapsrelatert. De spurte hva som skulle til for at jeg raskest mulig kunne komme tilbake i jobb. Da svarte jeg at jeg i så fall måtte avslutte svangerskapet for å komme meg tilbake på jobb. 

Men fikk du da brev eller melding om dette fritaket? 
For jeg har ikke hørt ett eneste ord etter alle dokumenter ble sendt inn til NAV. 

Synes det er noe tungrodd system. Arbeidsgiver ble jo en smule overrasket over at arbeidsoppgaver jeg ikke normalt sett har skulle være en form for tilrettelegging, arbeidsplassen kan jo ikke ha meg inne på «veldedighet» heller. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

For jeg har ikke hørt ett eneste ord etter alle dokumenter ble sendt inn til NAV. 

Synes det er noe tungrodd system. Arbeidsgiver ble jo en smule overrasket over at arbeidsoppgaver jeg ikke normalt sett har skulle være en form for tilrettelegging, arbeidsplassen kan jo ikke ha meg inne på «veldedighet» heller. 

Send melding inne på mitt nav og be om svar! Gå til delen «innboks», send en melding og be om redegjørelse for svar. Forklar saken kort.

Anonymkode: f5c81...447

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, tror det kom et vedtak på det eller så fikk jeg det som melding i innboksen min på min side. 

Jeg sendte hvertfall beskjed til de via min side. 

Hvis du lurer så sender du melding til de via min side. Ikke ring, men ha skriftlig kommunikasjon med de. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Okei! Takk for svar! 
Så man hører ikke nødvendigvis noe fra NAV dersom alt er i orden da? 
Heller dersom noe skulle mangle?

Jeg fikk ikke noe svar på mitt svar om behov for dialogmøte ang aktivitet etc. Skrev kun at jeg var gravid og at sykemeldingen var relatert til drt, og at smertene mest sannsynlig ville gå over ved forløsning. Kort og godt. Og det var visst godt nok 😅

Anonymkode: 9d404...a9a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og så er det nok litt slik og at gravide norske damer er persilleblad og legger seg ned og blir sykmeldt så fort testen viser to streker. 

Anonymkode: fe492...a0e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og så er det nok litt slik og at gravide norske damer er persilleblad og legger seg ned og blir sykmeldt så fort testen viser to streker. 

:Gjesp:

Anonymkode: 6abb4...569

Skrevet

Det virker jo helt tullete når det er så tydlig for deg og legen og arbeidsgiver at du ikke kan jobbe og at det er en tidsbegrenset greie man ikke får gjort noe med i øyeblikket. Men NAV sin jobb er jo dessverre å i pushe på både de sykemeldte og på arbeidsgiver så de skal betale minst mulig i sykepenger pga regjering (tenker på siste 8 års) ønsker å betale ut mindre i trygdeordninger og tror flere kan jobbe som egentlig er syke. Og i mange tilfeller er det sikkert riktig å gjøre det, særlig det å pushe på tilrettelegging slik at arbeidstaker kan få lønn istedet for sykepenger, at arbeidsgiver tar mer av ansvaret for å ha arbeidstakere, men i noen tilfeller kommer det jo galt ut som feks spm en bruker over her fikk om hvordan "sykdommen" kan bli bedre når det helt klart er pga graviditeten og da ikke blir bedre før den er slutt :P 

Anonymkode: 120d6...702

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg satt som helsefagarbeider og fyllte ut risikovurdering på fall, ernæringsstatus og fare for liggesår under svangerskap. Følte meg overhodet ikke som rette mann for jobben men jeg fikk det jo til da men det var myyyyyye hodebry ;) Det er garantert en sykepleier oppgave til vanlig. Jeg fikk ikke godkjenne noe da så en sykepleier måtte gå inn og lese gjennom og godkjenne så stod det jo oppført som om det var sykepleieren som hadde utført arbeidet.. Men men.. Har aldri arbeidet med sånt verken før eller siden.

Anonymkode: a992d...60a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det virker jo helt tullete når det er så tydlig for deg og legen og arbeidsgiver at du ikke kan jobbe og at det er en tidsbegrenset greie man ikke får gjort noe med i øyeblikket. Men NAV sin jobb er jo dessverre å i pushe på både de sykemeldte og på arbeidsgiver så de skal betale minst mulig i sykepenger pga regjering (tenker på siste 8 års) ønsker å betale ut mindre i trygdeordninger og tror flere kan jobbe som egentlig er syke. Og i mange tilfeller er det sikkert riktig å gjøre det, særlig det å pushe på tilrettelegging slik at arbeidstaker kan få lønn istedet for sykepenger, at arbeidsgiver tar mer av ansvaret for å ha arbeidstakere, men i noen tilfeller kommer det jo galt ut som feks spm en bruker over her fikk om hvordan "sykdommen" kan bli bedre når det helt klart er pga graviditeten og da ikke blir bedre før den er slutt :P 

Anonymkode: 120d6...702

Det er bare rutinebrev

• Liker 1
Skrevet

Så lenge arbeidsgiver også kan bekrefte at de ikke kan tilrettelegge, og lege har skrevet det hen har skrevet så gjør ikke NAV noe. Det viktigste for NAV er å få dokumentasjonen, så bare pass på at arbeidsgiver også sender inn dokumentasjon (alt kan gjøres på nett).

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det trodde jeg også. Før jeg ble gravid Selv 🙈 Og ikke «turte» å følge legens råd om full sykmelding, fordi jeg flere ganger hadde hørt arbeidsgiver klage over disse «persilleblad»-gravide som «sykmelder seg så raskt testen viser to streker». 

Resultatet ble at fødselen ble langt tøffere enn den hadde behøvd å være, og det var like før både babyen og jeg strøk med.

Neste svangerskap så hørte jeg på legen og tok i mot full sykmelding. Som alle gravide bør gjøre. Altså høre på legen sin. 

Anonymkode: cf45a...70d

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg fikk bare en melding i innboksen (uoppfordret) fra NAV at jeg var fritatt fra aktivitetsplikten grunnet det min fastlegen hadde skrevet i sykmeldingen og at det ikke var behov for samtale.

Anonymkode: c3f7b...d48

Skrevet

Når får man evt melding om dette fra nav? Er sykemeldt grunnet høyt blodtrykk/fare for svangerskapsforgiftning. Skjønner ikke hvorfor arbeidsgiver skal skrive at de ikke kan tilrettelegge, sier seg jo selv at de ikke kan gjøre noe med høyt blodtrykk.

Anonymkode: 710fa...667

Skrevet

Jeg fikk innkalling til samtale med NAV, og kunne selv begrunne det om jeg mente at det ikke var nødvendig. Skrev at jeg ennå det som unødvendig da tilstanden var midlertidig pga svangerskap. Fikk brev om at det var OK og at de avsluttet oppfølgingen. 

Anonymkode: b7c55...d51

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk innkalling til samtale med NAV, og kunne selv begrunne det om jeg mente at det ikke var nødvendig. Skrev at jeg ennå det som unødvendig da tilstanden var midlertidig pga svangerskap. Fikk brev om at det var OK og at de avsluttet oppfølgingen. 

Jobben måtte ikke gjøre noe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...