AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #1 Skrevet 15. oktober 2021 2 måneder siden vi har fått diagnose, tenker på hvordan mitt barna fremtid vil være. Anonymkode: 4f8e5...d0b
Molimaki Skrevet 15. oktober 2021 #2 Skrevet 15. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): 2 måneder siden vi har fått diagnose, tenker på hvordan mitt barna fremtid vil være. Anonymkode: 4f8e5...d0b Jeg har en sønn på 22 år, som blev diagnostiseret med Infantil autisme som 10-årig. Han har i dag noen tilleggsdiagnoser: OCD, Tourettes, spiseforstyrrelse, lyd - og berøringsfølsom, angst. Han bor stadig hjemme, og lige pt kan han ikke bo alene. Vi er bosatt i Danmark, og har en paragraf 85 til ham. Dvs. støtte i eget hjem. De kommer 1 timer en gang om ugen, å ska hjelpe han med å tjekke mail/post, betale regninger etc. Min sønn har en IQ på 143, prater 8 språk, kan spille på hvilket som helst instrument (har et godt musikk øre), fantastisk tegner, kan alt om historie (Fra jordens opprindelse til dags dato), og verbal helt fantastisk (godt å ha en ordbok i nærheten, når han prater) MEN.... Han kan ikke begå sig socialt (det kan læres), kan ikke merke kroppen sin på samme måte som oss, har ikke bruk for å være rundt andre, er meget tynget af hans spiseforstyrrelse (kan ikke mærke sult eller tørst, og kan ikke klare fornemmelsen av mat i hans mund, så han lever for det meste på ernæringsdrikke). Har ikke filter, når han prater med andre. Er dårlig til å avlese kroppsspråk og liker ikke dagslys eller varme. Men han er så mye mer end det overstående! Vi kan stadig bli ramt av en sorg, sorgen over å ha mistet et barn. Alle de drømme vi hadde for vår søn, blir nok aldri til noe. Men vi lærer. Lærer å tenke anderledes. Lærer å se han på en annen måte, han er jo ikke diagnosen sin, han er stadig vår gode snille gutt. Så når du skriver er der håp? Hvilket håp er det så du tenker på? Tenk hvor mange med autisme-diagnose, som kan helt igennem fantastisk ting. Min sønn har åpnet vår verden op, så vi kan se hvordan den OGSÅ kan se ut. Elon Musk har en autisme diagnose, ja og se på ham i dag! Gutten der opfandt pokemon = Autisme Listen er lang og jeg kan bli ved. Min sønn har en teori om, at mennesker med autisme er det "nye" mennesker. At evolusjonen er ved å endre på alt, så om 1000 år, har de fleste de "egenskaper". Mennesket er ikke hva det var før, der skulle vi være med i en gruppe ellers ville vi ende opp med å dø, slik er det ikke i dag. Å helt ærlig, hvem vil være normal? Så ja diagnose eller ej, så kan din søn leve et godt liv, dere skal bare omstilles til en annen tilgang til livet/fremtiden end dere kanskje hadde fra før ❤️ P.S Jeg har bodd i Danmark i mange år, derfor er mit norsk på skrift desverre en blanding af norsk/dansk. Håper du kan forstå hva jeg skriver ❤️ Endret 15. oktober 2021 av Molimaki feil i tekst 20
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #3 Skrevet 15. oktober 2021 Det som har stor innvirkning er hvilken diagnose barnet ditt har fått. Barneautisme eller høytfungerende autisme? Jeg har to barn med Asberger og ADHD , og begge to er i gang med studier. Den ene har bodd fir seg sjøl i mange år Anonymkode: 0010f...6d7 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #4 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det som har stor innvirkning er hvilken diagnose barnet ditt har fått. Barneautisme eller høytfungerende autisme? Jeg har to barn med Asberger og ADHD , og begge to er i gang med studier. Den ene har bodd fir seg sjøl i mange år Anonymkode: 0010f...6d7 Barneautisme, barnet er 4 år. Men fungerer bra bare ikke språk og ikke kommunikasjon. Mye som er bra også er på plass som legen sa. Anonymkode: 4f8e5...d0b
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #5 Skrevet 15. oktober 2021 Molimaki skrev (2 timer siden): Jeg har en sønn på 22 år, som blev diagnostiseret med Infantil autisme som 10-årig. Han har i dag noen tilleggsdiagnoser: OCD, Tourettes, spiseforstyrrelse, lyd - og berøringsfølsom, angst. Han bor stadig hjemme, og lige pt kan han ikke bo alene. Vi er bosatt i Danmark, og har en paragraf 85 til ham. Dvs. støtte i eget hjem. De kommer 1 timer en gang om ugen, å ska hjelpe han med å tjekke mail/post, betale regninger etc. Min sønn har en IQ på 143, prater 8 språk, kan spille på hvilket som helst instrument (har et godt musikk øre), fantastisk tegner, kan alt om historie (Fra jordens opprindelse til dags dato), og verbal helt fantastisk (godt å ha en ordbok i nærheten, når han prater) MEN.... Han kan ikke begå sig socialt (det kan læres), kan ikke merke kroppen sin på samme måte som oss, har ikke bruk for å være rundt andre, er meget tynget af hans spiseforstyrrelse (kan ikke mærke sult eller tørst, og kan ikke klare fornemmelsen av mat i hans mund, så han lever for det meste på ernæringsdrikke). Har ikke filter, når han prater med andre. Er dårlig til å avlese kroppsspråk og liker ikke dagslys eller varme. Men han er så mye mer end det overstående! Vi kan stadig bli ramt av en sorg, sorgen over å ha mistet et barn. Alle de drømme vi hadde for vår søn, blir nok aldri til noe. Men vi lærer. Lærer å tenke anderledes. Lærer å se han på en annen måte, han er jo ikke diagnosen sin, han er stadig vår gode snille gutt. Så når du skriver er der håp? Hvilket håp er det så du tenker på? Tenk hvor mange med autisme-diagnose, som kan helt igennem fantastisk ting. Min sønn har åpnet vår verden op, så vi kan se hvordan den OGSÅ kan se ut. Elon Musk har en autisme diagnose, ja og se på ham i dag! Gutten der opfandt pokemon = Autisme Listen er lang og jeg kan bli ved. Min sønn har en teori om, at mennesker med autisme er det "nye" mennesker. At evolusjonen er ved å endre på alt, så om 1000 år, har de fleste de "egenskaper". Mennesket er ikke hva det var før, der skulle vi være med i en gruppe ellers ville vi ende opp med å dø, slik er det ikke i dag. Å helt ærlig, hvem vil være normal? Så ja diagnose eller ej, så kan din søn leve et godt liv, dere skal bare omstilles til en annen tilgang til livet/fremtiden end dere kanskje hadde fra før ❤️ P.S Jeg har bodd i Danmark i mange år, derfor er mit norsk på skrift desverre en blanding af norsk/dansk. Håper du kan forstå hva jeg skriver ❤️ Tusen takk, at du brukte tid for å svare meg. Det hjalp! Vi har fått diagnose et par uker tilbake, bare jeg er så redd. Men vil fortsatt være god mamma til barnet mitt. ❤️ Anonymkode: 4f8e5...d0b 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #6 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): 2 måneder siden vi har fått diagnose, tenker på hvordan mitt barna fremtid vil være. Anonymkode: 4f8e5...d0b Barneautisme betyr bare at autismesymptomene ble merket før 3 års-alderen. Det har ingenting å si for hvor velfungerende barnet blir som voksen. Det finnes folk på begge ender av autismespekteret som klarer seg veldig bra i voksen alder og andre som bor i omsorgsbolig, så ikke ta sorgene på forskudd. Anonymkode: 8cdbd...f6d 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #7 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det som har stor innvirkning er hvilken diagnose barnet ditt har fått. Barneautisme eller høytfungerende autisme? Jeg har to barn med Asberger og ADHD , og begge to er i gang med studier. Den ene har bodd fir seg sjøl i mange år Anonymkode: 0010f...6d7 Barneautisme betyr bare at diagnosen ble gitt før 3 årsalderen, her er det mye misinformasjon. Anonymkode: 8cdbd...f6d 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #8 Skrevet 15. oktober 2021 Se «love on The spektrum» på Netflix ❤️ kommer til å gå så fint! min bror hadde mye utagering og vanskelig som barn, som ungdom fant han mer sin plass, og nå i midten av 20 årene studerer han og fungerer fint med seg og sitt 😀 Anonymkode: 5025e...8fb 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #9 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): 2 måneder siden vi har fått diagnose, tenker på hvordan mitt barna fremtid vil være. Anonymkode: 4f8e5...d0b Har et barn med diagnosen, hen bor nå i USA og tar høyere utdannelse på Yale. Hen er klumsete sosialt men fremstår som normal pga mye trening på området. Anonymkode: 9aa90...547 4
Perelandra Skrevet 15. oktober 2021 #10 Skrevet 15. oktober 2021 Tråden er ryddet for avsporing (språkpirk). Perelandra, mod. 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #11 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Barneautisme betyr bare at diagnosen ble gitt før 3 årsalderen, her er det mye misinformasjon. Anonymkode: 8cdbd...f6d Vi fikk diagnose ved 7 år, da «svært høytfungerende barneautisme». Anonymkode: 5877f...265
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #12 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi fikk diagnose ved 7 år, da «svært høytfungerende barneautisme». Anonymkode: 5877f...265 Det praktiseres forskjellig overalt, det er en av grunnene til at alle diagnosene innenfor spekteret nå går over til å hete autisme og bare det. Mitt barn er svært velfungerende, snakker og følger med normal undervisning, og har fått «bare» diagnosen barneautisme. Psykologspesialisten påpekte tidlig at det hadde ingenting for hvordan barnet utviklet seg når jenta vår fikk diagnosen som 2-åring og det ser vi jo veldig tydelig nå. Er bare leit at det er så mange misoppfatninger rundt akkurat den diagnosen innenfor spekteret. Anonymkode: 8cdbd...f6d 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #13 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det praktiseres forskjellig overalt, det er en av grunnene til at alle diagnosene innenfor spekteret nå går over til å hete autisme og bare det. Mitt barn er svært velfungerende, snakker og følger med normal undervisning, og har fått «bare» diagnosen barneautisme. Psykologspesialisten påpekte tidlig at det hadde ingenting for hvordan barnet utviklet seg når jenta vår fikk diagnosen som 2-åring og det ser vi jo veldig tydelig nå. Er bare leit at det er så mange misoppfatninger rundt akkurat den diagnosen innenfor spekteret. Anonymkode: 8cdbd...f6d Hei, hva ser man veldig tydelig ?:) Men så flott at hun utvikler seg, vi fikk også med oss at barnet utvikler seg forskjellig. -Ts Anonymkode: 4f8e5...d0b
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #14 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hei, hva ser man veldig tydelig ?:) Men så flott at hun utvikler seg, vi fikk også med oss at barnet utvikler seg forskjellig. -Ts Anonymkode: 4f8e5...d0b At diagnose i tydelig alder ikke nødvendigvis betyr en tung diagnose da barn utvikler seg forskjellig, og det ser vi tydelig i dag = at det ikke har noe å si når man får en autismediagnose. Anonymkode: 8cdbd...f6d
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #15 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): At diagnose i tydelig alder ikke nødvendigvis betyr en tung diagnose da barn utvikler seg forskjellig, og det ser vi tydelig i dag = at det ikke har noe å si når man får en autismediagnose. Anonymkode: 8cdbd...f6d Å ja, tusen takk for svar!❤️ -ts Anonymkode: 4f8e5...d0b 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #16 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg kjenner et par voksne med autisme diagnose, og de fungerer veldig bra. Begge har fagbrev, kjæreste og bor for seg selv. Diagnosen har aldri hindret dem. Anonymkode: d8a58...f37 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #17 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): At diagnose i tydelig alder ikke nødvendigvis betyr en tung diagnose da barn utvikler seg forskjellig, og det ser vi tydelig i dag = at det ikke har noe å si når man får en autismediagnose. Anonymkode: 8cdbd...f6d Selvsagt er det viktig å få diagnose flr man er voksen! Anonymkode: b7cdf...a1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå