Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er andregangs, men trenger litt veiledning 😐 Første gang ble jeg satt igang og hadde stormrier, det føltes mest ut som en bulldozer som kjørte over kroppen min, så har ikke fått kjent at rier har tatt seg opp noen gang, eller helt normale rier.

Jeg er i uke 38/39 og i går hadde jeg det jeg selv  bare kjenner igjen fra kynnere - magen ble stram, først litt og så stram over hele, det var TAK i hele magen og hele magen strammet seg. Det var ubehagelig/vondt, men ikke noen menssmerte-lignende følelse eller vondt i korsrygg eller hofter, kun magen. Dette skjedde kanskje hvert tredje minutt i 20-30 sekunder. Mens takene kom så fikk jeg kjempehøy puls (selv om jeg var i helt avslappet tilstand) og ble glodvarm. 
Det ga seg etter en halvtimes/times tid.

Noen som kjenner igjen dette og kan hjelpe meg med å sette fingeren på hva det var?

Anonymkode: 9ea48...5ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden det gikk over, så var det nok ikke rier.

Men jeg vil tro fødsel er like rundt hjørnet.

Lykke til i innspurten!

Anonymkode: 70508...908

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Siden det gikk over, så var det nok ikke rier.

Men jeg vil tro fødsel er like rundt hjørnet.

Lykke til i innspurten!

Anonymkode: 70508...908

Takk for svar!
Jeg var litt uklart: jeg lurer litt mer på om denne typen av tak på magen kan være rier for noen? Om noen har opplevd det? 

Må være litt forberedt hvis rier faktisk kan føles slik også, så jeg ikke tror jeg ligger og puster meg gjennom kynnere i 4 timer neste gang 😂

Skrevet

Jeg har født to ganger og vet fortsatt ikke helt sikkert hva som er rier og hva som er kynnere 😅

Mine første tak, enten det var kynnere eller rier, fra første fødsel var som du beskriver. Da tok det seg ganske raskt opp, og barnet var født 5 timer etter at jeg begynte å kjenne det. Men andre gang hadde jeg det samme flere ganger, fra uke 30. Da trodde jeg fødsel startet mange ganger, men det stoppet igjen hver gang. Da det nærmet seg termin, kunne det holde på noen timer på kvelden og ta seg litt opp før det roet seg og var helt borte i flere døgn. Da tror jeg det må ha vært såkalte maserier, kanskje. Den fødselen begynte rett på med vannavgang og stormrier på termindatoen. 

Lykke til med fødsel! 

Anonymkode: 12f6e...cef

• Liker 1
Skrevet

Husker jordmor alltid sa at «når det er rier så VET du det». Det stemte overhodet ikke for meg 😅 hadde sterke kynnere fra tidlig i svangerskapet og dagen jeg fødte opplevdes ikke så annerledes annet enn at jeg var løs i magen i tillegg. Dro på sykehuset for en sjekk mest fordi jeg fikk en liten blødning, men da jeg kom inn etter 15 min biltur kunne de fortelle at det var  full åpning og babyen var født etter to timer.  Var kanskje ikke helt mentalt forberedt på fødsel da det var tidlig uke 38 og jeg var så forberedt på å gå over tiden, så var ikke så veldig på å tenke etter tegn på fødsel. 

med andremann nå har jeg fått beskjed om å ha veldig lav terskel for å komme inn til en sjekk, så jeg ikke føder langs veien 😅

Anonymkode: c86c3...f44

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Husker jordmor alltid sa at «når det er rier så VET du det». Det stemte overhodet ikke for meg 😅 hadde sterke kynnere fra tidlig i svangerskapet og dagen jeg fødte opplevdes ikke så annerledes annet enn at jeg var løs i magen i tillegg. Dro på sykehuset for en sjekk mest fordi jeg fikk en liten blødning, men da jeg kom inn etter 15 min biltur kunne de fortelle at det var  full åpning og babyen var født etter to timer.  Var kanskje ikke helt mentalt forberedt på fødsel da det var tidlig uke 38 og jeg var så forberedt på å gå over tiden, så var ikke så veldig på å tenke etter tegn på fødsel. 

med andremann nå har jeg fått beskjed om å ha veldig lav terskel for å komme inn til en sjekk, så jeg ikke føder langs veien 😅

Anonymkode: c86c3...f44

Haha herregud hjelp! Vi har 3 timer til sykehuset! Derfor jeg prøver å forhøre meg litt om rier faktisk kan være kynnere. for vi skal reise inn med en gang det "starter". Jeg lå også og tenkte "når det er rier så VET man", men i går var det veldig intenst altså. 

Takk for svar alle sammen! ❤️

Skrevet

Jeg ble som deg satt i gang med nr 1 - stormrier og tjo og hei.

Med nr to hadde jeg regelmessige kynnere hver kveld i ca 14 dager før fødsel. Kvelden før fødsel var det også regelmessige kynnere, men heller enn at strammingene presset nedover, kjente jeg at strammingene dro livmorhalsen utover. En veldig endring i hvor jeg kjente kynneren «jobbet». Smertene kom først med en liten «vannlekkasje» (de på sykehuset var veldig på at vannet ikke hadde gått - men noe fostervann hadde etter min oppfattelse absolutt gått, det er ikke så vanskelig å oppfatte). Barnet var født 2,5 time etter at smertene startet, ca 7 timer etter at «ny type kynnere» startet.

Anonymkode: 80954...c7e

Skrevet

Kynnere strammer magen seg hardt ja, og slipper tak igjen. 

Merka stor forskjell på kynnere og rier. 

Rier er veldig smertefulle. Begynner jo på meg som svake mensensmerter, først tar det tak, så smerter. På meg har det kommet kjapt tett på med rier begge gangene. 

Største født 38+0, minste født 31+2. 

Det er veldig forskjell hvordan man føler riene. Men du kan høre med jordmor eventuelt om hun kan ta en sjekk om det er åpning :)

Anonymkode: 84374...6a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...