AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #1 Skrevet 15. oktober 2021 Hva hadde du valgt og hvorfor? Hvilken gir flest muligheter? Anonymkode: 81b84...ab8
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #2 Skrevet 15. oktober 2021 Hadde valgt juss. Synes det er mer spennende, og det finnes utrolig mange muligheter med den utdannelsen. Anonymkode: c57cf...fde
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #3 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg valgte økonomi. Med samme begrunnelse som ab...fde 🤣 Har ikke angret et sekund, et hav av muligheter (også i utland da det i motsetning til juss er en internasjonal grad), og utrolig spennende. Anonymkode: afa95...bb5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #4 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg valgte juss. Har aldri vært god med tall, og det slipper jeg med juss. Det er også veldig mye forskjellig å jobbe med; plan- og bygningsrett, eiendom, arv, skilsmisser, offentlige anskaffelser, helse, vergemål, skatt, EØS-rett, arbeidsrett, likestilling og diskriminering, osv. Det er imidlertid riktig som AB over skriver, det er begrenset til Norge. Jeg har ikke tenkt meg noe sted, så jeg trives med det. Anonymkode: 8b9cd...b66
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #5 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg valgte juss. Har aldri vært god med tall, og det slipper jeg med juss. Det er også veldig mye forskjellig å jobbe med; plan- og bygningsrett, eiendom, arv, skilsmisser, offentlige anskaffelser, helse, vergemål, skatt, EØS-rett, arbeidsrett, likestilling og diskriminering, osv. Det er imidlertid riktig som AB over skriver, det er begrenset til Norge. Jeg har ikke tenkt meg noe sted, så jeg trives med det. Anonymkode: 8b9cd...b66 Jeg har to mastergrader i økonomi, og har knapt sett et tall på 10 år, i alle fall ikke ut over det man gjør privat. Den mest intetsigende matten jeg har hatt i mitt liv var på videregående, med unntak av ett fag første året på sivøk. Man kan jobbe som konsulent innen alle mulige områder. Man kan fokusere på endringsledelse, eller lederstillinger. Det er et hav av strategiske fag der man må finne nye løsninger. Retningen jeg valgte til slutt krevde faktisk at jeg tok en del påbygning i juss, så lovverket er en viktig del av min arbeidshverdag. Så om begge deler frister finnes det muligheter for å kombinere retningene. Anonymkode: afa95...bb5 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #6 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har to mastergrader i økonomi, og har knapt sett et tall på 10 år, i alle fall ikke ut over det man gjør privat. Den mest intetsigende matten jeg har hatt i mitt liv var på videregående, med unntak av ett fag første året på sivøk. Man kan jobbe som konsulent innen alle mulige områder. Man kan fokusere på endringsledelse, eller lederstillinger. Det er et hav av strategiske fag der man må finne nye løsninger. Retningen jeg valgte til slutt krevde faktisk at jeg tok en del påbygning i juss, så lovverket er en viktig del av min arbeidshverdag. Så om begge deler frister finnes det muligheter for å kombinere retningene. Anonymkode: afa95...bb5 Takk for at du redegjør mer for hva økonomi går ut på så TS kan foreta et godt valg. Jeg har alltid trodd økonomi hadde mye med tall å gjøre, jeg får helt fnatt av regnskap, renter osv. så bare ordet "økonomi" gjør at jeg løper i motsatt retning. Og du har helt rett i at det kan kombineres, så det er kanskje en god løsning 😊 Anonymkode: 8b9cd...b66 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #7 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg vil bare påpeke at juss er akkurat så begrenset til Norge som du gjør det selv. Det fins haugevis av spesialiseringer (LLM feks) innen internasjonal rett som gjør at man kan jobbe andre steder. I tillegg kan man som nordmann få jobb i feks ESA, EFTA-domstolen, osv. i Brussel og Luxembourg. Og flere av de store firmaene har kontor i utlandet (London, Shanghai, Singapore ol.). Anonymkode: 46c13...eb1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå