AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #1 Skrevet 15. oktober 2021 Har lyst til å bli rådgivder, saksbehandler og/eller jobbe på kontor, muligens i det offentlige. Hvor starter jeg? Har sett på økonomi, men er ikke så veldig glad i tall. Tips? Anonymkode: 37b56...a28
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #3 Skrevet 15. oktober 2021 Sosionom kanskje? Mange forskjellige muligheter der. Anonymkode: c071e...b59 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #4 Skrevet 15. oktober 2021 Sosionom, bachelor i juss (offentlig/forvaltning). Evt noe teknisk, ingeniørfag - for jobb i plan og bygg i kommune/fylkeskommune/departement. (Men da må du nok like matte/tall). Anonymkode: 17872...b7a
Mariell1995 Skrevet 15. oktober 2021 #5 Skrevet 15. oktober 2021 Hva slags type rådgiver- eller saksbehandlerjobb? Og hva slags kontorjobb? 2
herzeleid Skrevet 15. oktober 2021 #6 Skrevet 15. oktober 2021 Kan sikkert være veldig mye forskjellig avhengig av hva slags saksbehandler en egentlig snakker om, men har inntrykk av at de veldig mange fra de "myke" fagene (samfunnsfag, humanistiske fag) ofte ender opp som ulike typer saksbehandlere med varierende grad av relevans til utdannelsen. Hvis en ikke er glad i tall kan jo disse fagretningene være fornuftige, men en bør være bevisst på at slike utdannelser ofte ikke leder til særlig godt betalte jobber, og at en virkelig bør interessere seg for studiet og/eller jobben ettersom etterspørselen i arbeidsmarkedet gjerne er lav og lønnen som nevnt deretter.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #7 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg har en master bestående i hovedsak av juridiske fag, og jeg jobbet som rådgiver for *mitt fagfelt* i min tidligere jobb. Nå jobber jeg som arealplanlegger. Det finnes mange veier til kontorjobber, men du finner nok en hovedvekt av dem innenfor samfunnsfaglige (innenfor f.eks. juss, geografi osv), ingeniørfag og økonomiske fag. Gå for master, ikke bachelor (du stiller dessverre mye svakere med en bachelor enn en master, både med tanke på lønnsnivå og muligheten for i det hele tatt å kvalifisere til mange stillinger). Jeg tjener forresten greit over snittet for min aldersgruppe, så jeg vil ikke påstå at denne typen jobber nødvendigvis er dårlig betalte. Sørg for at kompetansen din kan benyttes i både privat og offentlig sektor (altså ikke et fag som nesten utelukkende kan benyttes i NAV/barnevernet osv.) og gir allsidige muligheter til å arbeide innenfor mange ulike felt. Det er også en fordel om kompetansen gjør deg «uerstattelig» med tanke på automatisering, og at det vil være et nødvendig og etterspurt fagfelt også i tiårene som kommer. Anonymkode: e74a2...a84
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #8 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har en master bestående i hovedsak av juridiske fag, og jeg jobbet som rådgiver for *mitt fagfelt* i min tidligere jobb. Nå jobber jeg som arealplanlegger. Det finnes mange veier til kontorjobber, men du finner nok en hovedvekt av dem innenfor samfunnsfaglige (innenfor f.eks. juss, geografi osv), ingeniørfag og økonomiske fag. Gå for master, ikke bachelor (du stiller dessverre mye svakere med en bachelor enn en master, både med tanke på lønnsnivå og muligheten for i det hele tatt å kvalifisere til mange stillinger). Jeg tjener forresten greit over snittet for min aldersgruppe, så jeg vil ikke påstå at denne typen jobber nødvendigvis er dårlig betalte. Sørg for at kompetansen din kan benyttes i både privat og offentlig sektor (altså ikke et fag som nesten utelukkende kan benyttes i NAV/barnevernet osv.) og gir allsidige muligheter til å arbeide innenfor mange ulike felt. Det er også en fordel om kompetansen gjør deg «uerstattelig» med tanke på automatisering, og at det vil være et nødvendig og etterspurt fagfelt også i tiårene som kommer. Anonymkode: e74a2...a84 Og, i perioden da jeg ønsket å bytte jobb fikk jeg et jobbtilbud fra stedet jeg søkte jobb hos, jeg fikk et mottilbud fra min daværende jobb, samt jeg ble oppringt fra et konsulentselskap som ba meg kontakte dem dersom jeg ikke trivdes i min nye jobb. Nylig ble jeg også kontaktet av et annet konsulentselskap som ønsket å treffe meg fordi de var interessert i min kompetanse. Bare sånn ref. kommentaren over her om at det gjerne er dårlig etterspørsel i markedet🙈 Jeg har i hvert fall motsatt erfaring når det gjelder min utdanningsbakgrunn. Anonymkode: e74a2...a84
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #9 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg er jurist, og har vært saksbehandler og er nå rådgiver. Veldig behagelig jobb Anonymkode: d7345...013
Gjest Albbas Skrevet 15. oktober 2021 #10 Skrevet 15. oktober 2021 70% av saksbehandlerne hos oss er jurister. Ellers noen lærere, ingeniører og folk med helsefaglig bakgrunn. Rådgiver/saksbehandler er jo et ganske åpent ønske. Man må jo være saksbehandler i noe. Hva ønsker du å saksbehandle? Byggesøknader? Tillatelser til å dumpe giftig avfall? Refusjon av medisinske utgifter? Søknader om uføretrygd?
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #11 Skrevet 15. oktober 2021 Jobber som rådgiver innen finans og har ikke fullført vgs, ca 550 000 i årslønn pluss mange goder og trives veldig godt. Har jobbet meg oppover med en del salgserfaring og godt vant med jobb over telefon og data. Anonymkode: 5aea2...981 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #12 Skrevet 15. oktober 2021 I mange tilfeller er det ønskelig med utdanning/erfaring fra et fagfelt, for å få jobb som saksbehandler eller rådgiver i samme fagfeltet. Saksbehandling innen helse ønsker ofte helsepersonell, f.eks. Jeg har hatt en operativ stilling innen luftfart. Nå er jeg rådgiver i en luftfartsbransje. Fikk jobben fordi jeg har praktisk erfaring i faget. Anonymkode: 66f0e...652
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #13 Skrevet 15. oktober 2021 Man har jo saksbehandling innenfor mange ulike felt. Jeg jobber som saksbehandler innen arealplanlegging og er siv.ingeniør. Her jobber arkitekter, landskapsarkitekter, ingeniører, biologer mm. Anonymkode: f4263...bae
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #14 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg er byggesaksbehandler. Er jurist. På plan og bygg har vi jurister, arkitekter, ingeniører og et par eiendomsmeglere. En master gjør at du får lønn rundt 700.000, mens de uten master ligger under 600.000. Anonymkode: 81c70...683
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #15 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er byggesaksbehandler. Er jurist. På plan og bygg har vi jurister, arkitekter, ingeniører og et par eiendomsmeglere. En master gjør at du får lønn rundt 700.000, mens de uten master ligger under 600.000. Anonymkode: 81c70...683 Dette er vel etter noen år med erfaring? Anonymkode: f3353...126 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #16 Skrevet 15. oktober 2021 Rådgiver er en lønnsplassering/generell stillingsbetegnelse, ikke en utdanning. Kontor er et arbeidslokale, ikke et yrke. Saksbehandling driver de med i en eller annen form, alle sammen. Rådgivere som jobber på kontorer innen offentlig sektor har et enormt mangfold av utdanninger, som økonomi, juss, alle mulige ingeniørfag, alle andre realfag, naturforvaltning, planlegging, personal/HR, administrasjon og ledelse, sosialt arbeid, statsvitenskap, sosiologi, kulturvitenskap, IKT, logistikk, arkitektur, veterinærmedisin og mye mer. Du har med andre ord mange muligheter. Finn ut hva du har mest interesse for, og sikt deg inn mot det. Anonymkode: bb4f3...a57 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #17 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dette er vel etter noen år med erfaring? Anonymkode: f3353...126 Jeg har jobbet 6 mnd og har 615.000. Anonymkode: 81c70...683
Eplekake1 Skrevet 22. oktober 2021 #18 Skrevet 22. oktober 2021 Albbas skrev (På 15.10.2021 den 10.33): 70% av saksbehandlerne hos oss er jurister. Ellers noen lærere, ingeniører og folk med helsefaglig bakgrunn. Rådgiver/saksbehandler er jo et ganske åpent ønske. Man må jo være saksbehandler i noe. Hva ønsker du å saksbehandle? Byggesøknader? Tillatelser til å dumpe giftig avfall? Refusjon av medisinske utgifter? Søknader om uføretrygd? De med helsefaglig bakgrunn, har de tatt noe videreutdanning?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #19 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 0.40): Rådgiver er en lønnsplassering/generell stillingsbetegnelse, ikke en utdanning. Kontor er et arbeidslokale, ikke et yrke. Saksbehandling driver de med i en eller annen form, alle sammen. Rådgivere som jobber på kontorer innen offentlig sektor har et enormt mangfold av utdanninger, som økonomi, juss, alle mulige ingeniørfag, alle andre realfag, naturforvaltning, planlegging, personal/HR, administrasjon og ledelse, sosialt arbeid, statsvitenskap, sosiologi, kulturvitenskap, IKT, logistikk, arkitektur, veterinærmedisin og mye mer. Du har med andre ord mange muligheter. Finn ut hva du har mest interesse for, og sikt deg inn mot det. Anonymkode: bb4f3...a57 Dette! Hos oss har ansatte med utdanning i kultur, psykologi, økonomi, sosiologi, historie, samfunnsvitenskap, juridiske emner, musikk, sykepleie, førskolelærer, pedagogikk etc. Anonymkode: 1f634...02d
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #20 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 15.10.2021 den 10.38): Jobber som rådgiver innen finans og har ikke fullført vgs, ca 550 000 i årslønn pluss mange goder og trives veldig godt. Har jobbet meg oppover med en del salgserfaring og godt vant med jobb over telefon og data. Anonymkode: 5aea2...981 Du jobber altså som kunderådgiver i bank? For å jobbe med finans kreves det ofte høy utdanning innenfor økonomi. Anonymkode: 6f4f0...b6b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå