AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #1 Skrevet 14. oktober 2021 Hovedspørsmålet mitt er dette: Må jeg søke om barnebidrag om jeg ønsker det, eller går dette automatisk fra NAV sin side når positiv farskaptest foreligger? Barnet er snart ett år gammelt. Jeg mottar utvidet barnetrygd, men ellers ingen ytelser. Far valgte å innlede et forhold til en annen kvinne mens jeg var gravid med hans barn. Vi hadde da et fem år langt forhold bak oss. Han krevde farskapstest, og denne viste (selvsagt) at han var far. Jeg har oppgitt ham som far til NAV. Jeg står som aleneforsørger, har foreldreansvar alene og far har aldri møtt barnet sitt. Iom at far ikke viser noe interesse for barnet, har jeg latt være å ta grep for å etablere et forhold mellom far og barn. Det er trist for et barn å ikke ha en far, men jeg vurderer det som verre å tvinge på far og barn et samvær far ikke er interessert i: Et barn vil sannsynligvis merke at far ikke egentlig vil ha det. Sånn sett har jeg tenkt at far kan slippe betale; når han ikke har kontakt med barnet (eller meg) oppleves det som underlig at han skal betale, og jeg er glad for å slippe å forholde meg til ham. Likevel lurer jeg altså på om NAV automatisk krever inn bidrag fra far, eller om jeg å søke dersom jeg etter hvert opplever at det blir økonomisk tøft å være alene med alle utgifter. Anonymkode: ad26b...42c
Gjest Chroma Skrevet 14. oktober 2021 #3 Skrevet 14. oktober 2021 Du må søke og dere må begge dokumentere inntekt og samværsprosent.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #4 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må søke Anonymkode: 1ac19...f37 Takk! Vil da far måtte betale fra tidspunktet jeg søker på, eller fra den måneden barnet ble født? ( Anonymkode: ad26b...42c
Gjest Chroma Skrevet 14. oktober 2021 #5 Skrevet 14. oktober 2021 Du gjør ikke barnet en tjeneste ved å la være å søke, da bidraget er barnets penger/penger som skal gå barnet til gode. Da kan du like gjerne søke, få en sum og spare den til barnet blir voksent.
Gjest Chroma Skrevet 14. oktober 2021 #6 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk! Vil da far måtte betale fra tidspunktet jeg søker på, eller fra den måneden barnet ble født? ( Anonymkode: ad26b...42c AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk! Vil da far måtte betale fra tidspunktet jeg søker på, eller fra den måneden barnet ble født? ( Anonymkode: ad26b...42c Når barnet snart er 1 år gammelt spørs det om du får så langt tilbake i tid. Du får nok fra datoen du søker.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #7 Skrevet 14. oktober 2021 Chroma skrev (1 minutt siden): Du gjør ikke barnet en tjeneste ved å la være å søke, da bidraget er barnets penger/penger som skal gå barnet til gode. Da kan du like gjerne søke, få en sum og spare den til barnet blir voksent. Slik jeg kjenner far, vil han benytte mitt krav om bidrag til å selv kreve samvær med barnet. Men jeg vet at han ikke egentlig er interessert i barnet. Jeg har derfor vurdert at så lenge jeg kan gi barnet stabil økonomi, og å slippe samvær med uinteressert far, er det det beste jeg kan gjøre for barnet mitt... Anonymkode: ad26b...42c
Gjest Chroma Skrevet 14. oktober 2021 #8 Skrevet 14. oktober 2021 Her står det mer enn ett år tilbake i tid, så om du søker nå før barnet fyller ett år kan det hende du får fra barnet er født.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #9 Skrevet 14. oktober 2021 Chroma skrev (3 minutter siden): Når barnet snart er 1 år gammelt spørs det om du får så langt tilbake i tid. Du får nok fra datoen du søker. Takk for svar:) Anonymkode: ad26b...42c
Gjest Chroma Skrevet 14. oktober 2021 #10 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Slik jeg kjenner far, vil han benytte mitt krav om bidrag til å selv kreve samvær med barnet. Men jeg vet at han ikke egentlig er interessert i barnet. Jeg har derfor vurdert at så lenge jeg kan gi barnet stabil økonomi, og å slippe samvær med uinteressert far, er det det beste jeg kan gjøre for barnet mitt... Anonymkode: ad26b...42c Det er uansett ikke aktuelt at han har barnet på overnatting når det er så lite og han i tillegg ikke kjenner det, så det vil ikke påvirke bidraget uansett. Det er antall netter han har barnet som teller.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #11 Skrevet 14. oktober 2021 Chroma skrev (1 minutt siden): Her står det mer enn ett år tilbake i tid, så om du søker nå før barnet fyller ett år kan det hende du får fra barnet er født. Takk Anonymkode: ad26b...42c
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #12 Skrevet 14. oktober 2021 Chroma skrev (1 minutt siden): Det er uansett ikke aktuelt at han har barnet på overnatting når det er så lite og han i tillegg ikke kjenner det, så det vil ikke påvirke bidraget uansett. Det er antall netter han har barnet som teller. Så det at han betaler for barnet vil ikke gi ham mer "rett" til å ha det? At han da plutselig kan kreve delt omsorg og delt foreldrerett, også må jeg ta alle avgjørelser via ham (noe som vil være et sant helvete)? Anonymkode: ad26b...42c
Gjest Chroma Skrevet 14. oktober 2021 #13 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så det at han betaler for barnet vil ikke gi ham mer "rett" til å ha det? At han da plutselig kan kreve delt omsorg og delt foreldrerett, også må jeg ta alle avgjørelser via ham (noe som vil være et sant helvete)? Anonymkode: ad26b...42c Nei. Delt foreldreansvar har dere vel fått automatisk? Mener det ble endringer der etter 1.mars 2020? Men delt omsorg osv har ingenting med bidraget å gjøre. Barnet er også så lite at overnattinger vil være uaktuelt. Barnet kjenner han jo ikke engang.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #14 Skrevet 14. oktober 2021 Far kan når som helst melde sin interesse og be om at du legger til rette for samvær ts, helt uavhengig av om ham betaler bidrag eller ikke. At han ikke selv har tatt initiativ til å betale vitner om at han ikke er interessert i barnets ve og vel men han kan modnes med årene og innse sin dumskap. Kjedelig om han etter 5 år krever samvær og ikke har betalt en krone, vil du da føle det var verdt å la han slippe unna? Anonymkode: 9b48c...3ad
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #15 Skrevet 14. oktober 2021 Chroma skrev (1 minutt siden): Nei. Delt foreldreansvar har dere vel fått automatisk? Mener det ble endringer der etter 1.mars 2020? Men delt omsorg osv har ingenting med bidraget å gjøre. Barnet er også så lite at overnattinger vil være uaktuelt. Barnet kjenner han jo ikke engang. Nei. Far har aldri formelt påtatt seg foreldreansvar. Omstendighetene rundt dette kjenner jeg jo ikke, da vi ikke har dialog, men jeg har senest i dag sjekket "min side" hos skatteetaten, og barnet står oppført med kun meg som forelder, og jeg ar 100% omsorg og foreldreansvar. (Det stemmer at det i utgangspunktet var en regelendring i 2020, ja) Jeg tror at grunnen til at vi ikke har delt foreldreansvar har å gjøre med at far nektet å påta seg noe som helst innen farskapstest forelå, og grunnet korona ( og lang ventetid/ behandlingstid på sykehuslab) fikk vi ikke svar på den før barnet var 8 måneder. Da positiv test forelå, ble jeg kalt inn til NAV og måtte signere på papirer der jeg igjen oppga han som far, og siden har ingenting skjedd (ca 8 uker siden nå). Anonymkode: ad26b...42c
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #16 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Far kan når som helst melde sin interesse og be om at du legger til rette for samvær ts, helt uavhengig av om ham betaler bidrag eller ikke. At han ikke selv har tatt initiativ til å betale vitner om at han ikke er interessert i barnets ve og vel men han kan modnes med årene og innse sin dumskap. Kjedelig om han etter 5 år krever samvær og ikke har betalt en krone, vil du da føle det var verdt å la han slippe unna? Anonymkode: 9b48c...3ad Ja... På sett og vis. For da har jeg spart barnet for fire år med samvær med en uinteressert far. Jeg vet ikke hva bidrag ligger på, men om det f.eks er 2500- 3000 kroner i måneden er det en pris jeg tenker jeg er villig til å betale for at barnet mitt skal slippe pendling, to bosteder og samvær med en som ikke er glad i det "på ekte". For fra ca tre års alder kan jeg bli pålagt å la barnet sove hos far, slik jeg tolker reglene? Så om jeg sitter stille i båten, ikke krever far for noe, og lar tiden gå, krysser jeg fingrene for at det er det beste jeg kan gi barnet mitt... Men jeg er selvsagt usikker på om jeg velger rett! Og om far er moden og "snill" når barnet er fem år, kan jeg vel få bidrag fra da, og med relativt lett hjerte la barnet få treffe og være hos far (men jeg vil kjempe for at far skal ha så lite omsorg som mulig, men at barnet selvsagt skal få treffe sin far å ofte det vil) Anonymkode: ad26b...42c 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #17 Skrevet 15. oktober 2021 Vil du egentlig bare ha barnet for deg selv? Anonymkode: 04929...a6a
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #18 Skrevet 15. oktober 2021 Har farskapssaken gått via NAV? Når foreldrene ikke bor sammen ved barnets fødsel, og NAV ikke mottar melding om at det er inngått privat avtale, så vil NAV ta opp sak av eget tiltak for å fastsette beløpet. Det vil si at de gjør en beregning av hva far skal betale i bidrag. Men NAV vil ikke kreve inn beløpet for deg med mindre en partene søker om det, eller du søker bidragsforskudd. Anonymkode: c6f1f...065
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #19 Skrevet 15. oktober 2021 Kan legge til at far kan bli pålagt å betale bidrag fra tidspunktet han ble kjent med at han kunne være far til barnet, men ikke tidligere enn barnets fødsel så klart 😉 Anonymkode: c6f1f...065
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå