Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann har alltid hatt kontroll på økonomien vår. Kun han. Jeg er kronisk syk, så glad jeg slipper å tenke på det. 
Men har ofte plaget meg at jeg aldri vet hva vi har av peng, aller mest at jeg må spørre hvor mye det er før feks handling, at det er nok. 
Og det verste er at jeg føler jeg må spør om lov for å få egne peng til mitt bruk, feks shopping. Han klager ofte at jeg bruker for mye peng til barna. Men er kun jeg som kjøper klær og nødvendig til de. Også til han. Og han vet nok ikke at det faktisk koster endel. Dessuten kjøper jeg ofte på salg. Men bare en mat handling gjør at jeg får dårlig samvittighet når jeg trekker kortet. Føler han har gjort det slik. Greit nok det er kun han som vet hva vi har råd til. Men er det rett at han bestemmer slik over meg? 
Kan jeg kreve å få egne peng til eget bruk hver måned? 

Anonymkode: bf5d6...5c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min mann har alltid hatt kontroll på økonomien vår. Kun han. Jeg er kronisk syk, så glad jeg slipper å tenke på det. 
Men har ofte plaget meg at jeg aldri vet hva vi har av peng, aller mest at jeg må spørre hvor mye det er før feks handling, at det er nok. 
Og det verste er at jeg føler jeg må spør om lov for å få egne peng til mitt bruk, feks shopping. Han klager ofte at jeg bruker for mye peng til barna. Men er kun jeg som kjøper klær og nødvendig til de. Også til han. Og han vet nok ikke at det faktisk koster endel. Dessuten kjøper jeg ofte på salg. Men bare en mat handling gjør at jeg får dårlig samvittighet når jeg trekker kortet. Føler han har gjort det slik. Greit nok det er kun han som vet hva vi har råd til. Men er det rett at han bestemmer slik over meg? 

Anonymkode: bf5d6...5c1

Få egne penger?? Tygg litt på det. Måtte spørre om å få egne penger. Er det logisk? 

Anonymkode: 356d4...678

• Liker 2
Skrevet

Hvis du er kronisk syk, så er du vel uføretrygdet og får egen utbetaling fra NAV hver måned?

Dere er et fellesskap, mannen din skal ikke være en diktator som du og barna skal krype for hver gang dere trenger noe. Dere har felles økonomi, og da skal du ha like mye innsyn i alt som mannen din. Det er tydelig at han prøver å dominere deg, og overkjøre deg, men det må du ikke finne deg i.

Anonymkode: 055fb...168

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.10.2021 den 23.48):

Men er det rett at han bestemmer slik over meg? 

Nei. Ja. Hvorfor har du ikke egen konto til barnetrygd og lønn? Og opprette heller en regningskonto og en matkonto hvor begge overfører?

Du virker veldig kuet. Må han spørre deg før han kjøper ting? Hvis ikke, er han faren din? Sjefen din? Merkelig. 

Anonymkode: aaab8...976

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.10.2021 den 23.48):

Du skal ikke kreve dette. Du oppretter en egen bankkonto som bare du har tilgang til, og så gir du NAV beskjed om at ytelsene dine skal betales til det nye kontonummeret.

Etterpå informerer du han om hva du har gjort. Hvis han prøver å presse deg på noen som helst måte så sier du rolig "Jeg er sikker på at du mener det." Ikke gå inn i noen diskusjon før han er klar for å ha en sivilisert samtale om temaet der han behandler deg som et likeverdig menneske. Da kan du si at den løsninga dere har hatt så langt fungerer dårlig for deg. Og slutt å kjøpe klær for han.

I tillegg bør du opprette en sparekonto. Med et forhold som du har kan det være greit med penger i bakhånd.

Skrevet

Bli selvstendig og vis interesse for økonomien. Du har selv et ansvar for dette. Er det felles så har du samme innsendt som han.

Blir litt matt at man som kvinne ikke har innsyn og innsikt i egen økonomi. 

Anonymkode: 962fb...d50

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...